Przewodnik krok po kroku: tryb makro

Fotografia zbliżeniowa (lub makrofotografia) otwiera zupełnie nowe obszary dla fotografów i aparatów EOS.

Makrofotografia to idealne zajęcie dla fotografa w miesiącach zimowych i jesiennych. Z tej techniki można korzystać zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz, gdy dni są krótsze, a pogoda mniej przewidywalna.

IHTT_Page_1_01
Anemon, © Ueli Grossenbacher, Canon EOS 50D

Przygotowanie
Jeśli dopiero zaczynasz, użyj standardowego obiektywu zmiennoogniskowego, który jest zwykle dostarczany z aparatami EOS. Później możesz zastanowić się nad wykorzystaniem specjalnych obiektywów makro. Użyj teleobiektywu, aby ustawić maksymalne powiększenie. Ustaw pokrętło wyboru trybów na aparacie EOS w pozycji trybu makro. Spowoduje to dostosowanie ustawień ekspozycji i stylu obrazów. Dowiedz się więcej o tych ustawieniach. Przybliżanie obiektu powoduje wzmocnienie ruchu powodowanego drganiem aparatu. Najlepszym sposobem wyeliminowania tego problemu jest umieszczenie aparatu EOS na statywie. Teraz możesz zaczynać.

IHTT_Page_1_02
Harmonia w wodzie, © Roberto Tacchetto, Canon EOS-1D Mark III

Głębia ostrości i regulacja ostrości
Ustawianie ostrości na obiektach znajdujących się blisko obiektywu powoduje znaczne zwężenie głębi ostrości (wyostrzonego obszaru z przodu i z tyłu punktu, na którym ustawiana jest ostrość). Niezależnie od ustawionej przysłony tło będzie nieostre. Użycie mniejszego otworu przysłony (wyższej liczby f) sprawi, że większa część obiektu będzie wystarczająco ostra.

Aby uzyskać większą kontrolę i precyzję, przełącz obiektyw na ręczne ustawianie ostrości. Zauważysz, że niewielkie ruchy powodują większe zmiany w miarę powiększenia obiektu. Delikatna regulacja pierścienia ostrości powoduje znaczne różnice w obszarze ostrości. Użycie powiększonego widoku Live View zapewni najbardziej precyzyjną kontrolę ostrości.

Oświetlenie
Bardzo ważne jest zapewnienie właściwego oświetlenia podczas wykonywania zdjęć w trybie makro. W przypadku pracy w pomieszczeniu można zacząć od wykorzystania naturalnego światła wpadającego przez okno. Należy unikać bezpośrednich promieni słonecznych (wystarczy światło z pochmurnego nieba) oraz używać białego arkusza do odbijania światła na obiekt w celu wyeliminowania cieni. Przysuwanie i odsuwanie arkusza lub zmiana jego kąta może powodować znaczne różnice.

W idealnych warunkach źródło światła powinno oświetlać wszystkie obszary obiektu, aby wydobyć detale i kolory. Lampy błyskowe Canon Macro Ring Lite i Macro Twin Lite to dodatkowe systemy oświetlenia, które zapewniają bardzo dobre, równomierne światło do makrofotografii.

IHTT_Page_1_03
Przecięty pomidor, © Katherine Watson, Canon EOS 7D

Kompozycja i tło
W fotografii zbliżeniowej (makrofotografii) liczą się przede wszystkim szczegóły. Dlatego też warto zadbać o właściwą pozycję obiektu względem tła. Tło zwykle będzie nieostre, ale kolory, jasność i ogólne kształty mogą odwracać uwagę od obiektu.

Znasz już podstawowe zasady. Informacje na następnej stronie pomogą wykonać kolejny krok.

1  2