Miasta są różnorodne. Uczucia, jakie wywołują u mieszkańców i turystów, są tak złożone jak ich infrastruktura. W tym miesiącu, w naszym poradniku omawiamy, jak uchwycić ludzkie emocje i przekazać ich punkt widzenia rzucający światło na prawdziwe życie w mieście. Pokazując ludzi na fotografiach, możesz opowiadać pełniejsze historie o życiu w mieście, zawierające coś więcej niż tylko budynki i atrakcje turystyczne.

• Wprowadzenie do zdjęć portretowych
• Bliżej obiektu
• Eksperymentowanie z różnymi obiektywami
• Zdjęcia portretowe w nocy
• Zdjęcia portretowe w określonym kontekście
• Akcentujący błysk lampy
• Synchronizacja z krótkim czasem naświetlania
• Wykorzystanie potencjału wstępnej regulacji ostrości

Wprowadzenie do zdjęć portretowych

Portrety na tle miasta – Canon
Paul Stein
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Portrety często cechują się tym, że fotografowana osoba jest jedynym wyostrzonym obiektem w kadrze. Aby uzyskać ten efekt, fotografowie często używają całkowicie otwartej przysłony w obiektywie.

Większość aparatów Canon EOS ma tryb portretowy. Jest on oznaczony ikoną głowy na pokrętle wyboru trybów.

Wybór tego trybu powoduje dostosowanie ustawień aparatu do zdjęć portretowych. Będzie on wybierał jaśniejszą przysłonę w celu wyraźniejszego wyodrębnienia obiektów z tła oraz tryb serii zdjęć, aby uchwycić ulotne wyrazy twarzy. Jest to przydatne, gdy chcemy uchwycić twarz osoby na tle miasta, bez rozpraszania uwagi widzów.

Wszystkie punkty AF będą używane do wyszukiwania obiektu w kadrze. Warto zatem wykonać zdjęcia z osobą znajdującą się po jednej ze stron kadru. Spróbuj umieścić obiekt po prawej stronie kadru, na tle miejskiej ulicy.

Wskazówka: upewnij się, że masz dużo miejsca na karcie pamięci, aby móc rejestrować serie zdjęć.

Bliżej obiektu

Jeśli nawiążesz kontakt z fotografowaną osobą, być może uda Ci się użyć bardziej szerokokątnych obiektywów do zdjęć portretowych. Umożliwi to uchwycenie większej części miejskiego otoczenia, np. ulicy, parku lub przestrzeni, w której się znajduje.

Portrety na tle miasta – Canon
Ephraim Roosignol
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Ponieważ głębia ostrości jest ważnym elementem dobrego portretu, istotniejsza staje się kwestia odpowiedniej odległości między obiektem a tłem.

Eksperymentowanie z różnymi obiektywami

Ustaw w obiektywie małą ogniskową i zbliż się do obiektu, aby zmniejszyć głębię ostrości, a tym samym skutecznie oddzielić obiekt od tła.

Zachowaj ostrożność w przypadku zdjęć ultraszerokokątnych. Naturalnie wyregulowany obraz obiektywu szerokokątnego może sprawić, że ludzie będą wyglądać nienaturalnie, jeśli będziesz zbyt blisko.

Portrety na tle miasta – Canon
Farhad Sadykow
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Alternatywną techniką jest zastosowanie obiektywu o dłuższej ogniskowej. Doskonale sprawdzi się tu obiektyw o zakresie 55–200 mm. Należy używać go z trybem portretowym aparatu i dużym zoomem. Pomoże to wyodrębnić obiekt z tła i wypełnić kadr, warto więc zadbać o to, aby wyraz twarzy oddawał esencję fotografowanej osoby.

Zdjęcia portretowe w nocy

Jeśli chcesz wykonywać portrety na tle miasta po południu, gdy poziom światła spada, istnieje pokusa użycia lampy błyskowej w celu oświetlenia obiektów i zapobieżenia drganiom aparatu. Jeśli pozostawisz aparat w trybie całkowicie automatycznym, jego priorytetem będzie wykonywanie zdjęć bez drgań przy słabym oświetleniu.

Najlepsze jednak mogą okazać się te zdjęcia, na których mamy mieszankę dostępnego światła i błysku lampy błyskowej oświetlającego obiekt.

Dostępny w wielu aparatach Canon EOS tryb nocnych portretów pomoże zrównoważyć dostępne światło i automatycznie oświetlać obiekt lampą błyskową. Dzięki temu portret może oddać atmosferę miejsca, a obiekt będzie odpowiednio naświetlony i wyostrzony. Użyj tego trybu, aby sfotografować pracowników biurowych na spacerze po pracy, szefów kuchni na przerwie poza kuchnią lub emocje meczu pięcioosobowych drużyn w miejskim parku.

Wskazówka: pamiętaj, aby trzymać aparat nieruchomo. Uzyskanie prawidłowej równowagi oświetlenia może wymagać użycia dłuższego czasu naświetlania.

Zdjęcia portretowe w określonym kontekście

Historia miasta jest nierozerwalnie związana z ludźmi, którzy w nim pracują, mieszkają i bawią się. Często można wykonać zapadające w pamięć zdjęcia ludzi w mieście, fotografując ich w typowym dla nich otoczeniu.

Portrety na tle miasta – Canon
Joe Hunt
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Zdjęcie zaimprowizowanego meczu piłkarskiego rozgrywanego po pracy znacznie lepiej opowie historię, jeśli uda się pokazać miejsce, w którym się on odbywa. Pracownicy biurowi czekający na pociąg do domu także muszą być pokazani w odpowiednim kontekście.

Tego rodzaju portrety kontekstowe (środowiskowe) często są wykonywane obiektywami szerokokątnymi. Obiekty są mniejsze w kadrze, ale stanowią kluczowy element historii. Zmiennoogniskowy obiektyw szerokokątny to doskonały wybór do tego rodzaju portretów.

Akcentujący błysk lampy

Lampa błyskowa Speedlite lub nawet wbudowana lampa błyskowa aparatu EOS może zostać ustawiona tak, aby dodawała przydatny błysk światła do portretów wykonywanych w jasnym oświetleniu lub w ciemniejszym otoczeniu. Jest to szczególnie przydatne w pochmurne dni, podczas fotografowania o zmierzchu lub gdy budynki zasłaniają słońce.

Oto sposób na wykorzystanie lampy błyskowej do portretów na tle miasta:

• Ustaw w aparacie tryb preselekcji przysłony (Av) i wybierz przysłonę potrzebną do uzyskania oczekiwanej głębi ostrości.
• Jeśli lampa błyskowa zostanie ustawiona na tryb E-TTL, aparat będzie automatycznie równoważył ekspozycje lampy błyskowej i otoczenia.
• Aby wykonać bardziej efektowne zdjęcie, przyciemnij ekspozycję tła, kierując spojrzenie widza na jaśniejszą postać w kadrze. Ustaw korektę ekspozycji na co najmniej -1 EV, aby przyciemnić tło, a jednocześnie utrzymać prawidłową ekspozycję bliższego obiektu oświetlonego lampą błyskową.

Synchronizacja z krótkim czasem naświetlania

W naprawdę mocnym świetle mogą pojawić się głębokie cienie na twarzy obiektu. Możesz użyć zewnętrznej lampy błyskowej Speedlite, aby rozjaśnić te cienie. Wybierz ustawienie synchronizacji z krótkim czasem naświetlania (HSS) lampy błyskowej Speedlite, aby aparat mógł stosować krótszy czas naświetlania niż czas synchronizacji lampy błyskowej – zwykle od 1/200 do 1/250s – w celu kontrolowania oświetlenia otoczenia.

Wykorzystanie potencjału wstępnej regulacji ostrości

Ustaw przełącznik AF/MF na obiektywie na MF, aby móc regulować ostrość obiektywu ręcznie. Użyj średniego ustawienia szerokiego kąta i ustaw ostrość na 3 m. Ustaw w aparacie tryb ręczny (M) lub preselekcję przysłony (Av) i wybierz ustawienie f/8. Teraz obiekt będzie wyostrzony w odległości od około 1,7 metra do 7 metrów bez konieczności używania automatycznej regulacji ostrości.

Wstępna regulacja ostrości ułatwia rejestrowanie wyostrzonych zdjęć nawet w przypadku fotografowania z biodra bez patrzenia przez wizjer. To doskonałe rozwiązanie w przypadku niepozowanych zdjęć ulicznych, dzięki któremu nie umknie Ci ważne ujęcie. Najlepiej sprawdzi się obiektyw szerokokątny średniego zasięgu z ogniskową około 35 mm w przypadku aparatów pełnoklatkowych i 22 mm w przypadku aparatów z matrycą APS-C.

Prześlij zdjęcia do Galerii You Connect

Jeśli zainspirowała Cię możliwość wykonywania portretów na tle miasta, prześlij swoje zdjęcia do Galerii You Connect. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy nasze ulubione zdjęcia nadesłane przez społeczność firmy Canon. Prześlij zdjęcia.