Wskazówki dotyczące kamer LEGRIA

Uchwycenie ruchu na zdjęciach wymaga dokonania wyboru między „zamrożeniem” dynamicznego wydarzenia a umożliwieniem, aby twórcze rozmycie wyraziło ruch. Obrany kierunek zależy od tego, co chcemy przekazać oglądającym naszą fotografię. Emocje uchwycone na twarzy tenisisty w uwiecznionym momencie będą miały inny przekaz niż zdjęcie z rozmyciem ruchu na całej długości kortu. Obydwa obrazy mogą być równie wspaniałe.

Niezależnie od używanego aparatu istnieją techniki, które pozwalają skutecznie uchwycić ruch, dodać twórczy efekt i przekazać historię poprzez zdjęcia. Instruktor w programie Canon, Brian Worley, wyjaśnia, jak w pełni wykorzystać możliwości aparatu. Ponadto ujawnia przydatne wskazówki dotyczące filmowania kamerą LEGRIA i omawia sposób drukowania dynamicznych, pełnych ruchu obrazów na drukarce PIXMA.

Połączenie ujęć statycznych i śledzących

W filmach najważniejszy jest ruch i istnieją różne sposoby, aby go pokazać. Ruchomy obiekt może minąć kadr nieruchomego aparatu lub ruchomy aparat może śledzić ruchomy obiekt.

Łącząc ujęcia statyczne i śledzące, można stworzyć bardziej interesujące nagranie.

W przypadku filmowania sytuacji powtarzającej się w przewidywalny sposób – na przykład, gdy sportowiec pokonuje kolejne okrążenia – można zaplanować sposób uchwycenia jej z wyprzedzeniem.

Na początek warto ustalić kontekst ujęcia, wykonując zdjęcie szerokokątne. Następnie, utrzymując aparat w tym samym położeniu, można wybrać ostrzejszy kąt.

Po rozpoczęciu wyścigu spróbuj połączyć ujęcia wykonane ruchomym i nieruchomym aparatem. Należy też pamiętać o przygotowaniu się do uchwycenia ważnego finiszu.

Może lepiej będzie uchwycić szerokość linii mety ze wszystkimi uczestnikami biegu, ale warto być gotowym do śledzenia aparatem świętującego zwycięzcy po zakończeniu biegu.

Bardziej interesujące filmy dzięki przesuwaniu aparatu

Wykorzystanie ruchu aparatu sprawia, że filmy są bardziej interesujące. Jeśli obiekt porusza się, warto zaplanować ujęcia statyczne i śledzące.

Ujęcia statyczne często wymagają unieruchomienia aparatu, ale krótkie ujęcia próbne można łatwo nagrać nawet z ręki. Należy pamiętać, że zdjęcie szerokokątne będzie wyglądało bardziej stabilnie niż przybliżenie. W celu uzyskania najwyższej stabilności ujęcia statycznego należy użyć statywu lub innej podpory.

Ujęcia statyczne często stanowią doskonały punkt wyjścia. Warto zacząć od zdjęcia szerokokątnego w celu ustalenia kontekstu zdarzenia lub obiektu. Pozwól, aby wydarzenia nabrały tempa, a obiekt opuścił kadr. Poruszający się obiekt należy śledzić, przesuwając aparat z taką samą prędkością, aby utrzymać obiekt w tej samej części kadru. To może być dość trudne, ale nagrania powinny być względnie krótkie. Krótkie nagrania nadają montowanym filmom większe wrażenie dynamiki.

Uchwycenie ruchomych szczegółów na ujęciach statycznych i śledzących Koncentracja na małym ruchomym szczególe ujęcia pozwala zarejestrować przydatne nagranie, które można umieścić między innymi ujęciami, aby lepiej opowiedzieć historię. Jeśli obiektem jest biegnący sportowiec, należy pamiętać o ujęciach z przybliżeniami butów i stóp.