Uchwycenie ruchu na zdjęciach wymaga dokonania wyboru między „zamrożeniem” dynamicznego wydarzenia a umożliwieniem, aby twórcze rozmycie wyraziło ruch. Obrany kierunek zależy od tego, co chcemy przekazać oglądającym naszą fotografię. Emocje uchwycone na twarzy tenisisty w uwiecznionym momencie będą miały inny przekaz niż zdjęcie z rozmyciem ruchu na całej długości kortu. Obydwa obrazy mogą być równie wspaniałe.

Niezależnie od używanego aparatu istnieją techniki, które pozwalają skutecznie uchwycić ruch, dodać twórczy efekt i przekazać historię poprzez zdjęcia. Instruktor w programie Canon, Brian Worley, wyjaśnia, jak w pełni wykorzystać możliwości aparatu. Ponadto ujawnia przydatne wskazówki dotyczące filmowania kamerą LEGRIA i omawia sposób drukowania dynamicznych, pełnych ruchu obrazów na drukarce PIXMA.

Techniki umożliwiające uchwycenie ruchu aparatem EOS

Istnieje wiele technik wykonywania dynamicznych zdjęć poruszających się obiektów za pomocą lustrzanki cyfrowej EOS. Oto kilka z nich:

  • Używanie długich lub krótkich czasów naświetlania
  • Śledzenie ruchu obiektu aparatem 
  • Fotografowanie z wielokrotną ekspozycją

Techniki umożliwiające uchwycenie ruchu aparatem EOS – Canon
Krystian Olszański, WakeRide 2010
Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, zakaz prac pochodnych

Rejestrowanie ruchomych obiektów wymaga także stosowania odpowiednich trybów automatycznej regulacji ostrości. Często warto użyć trybu wyzwalania serii zdjęć, aby uzyskać sekwencję szybko zarejestrowanych zdjęć.

Czynności wstępne:

Regulacja czasu naświetlania

Sposób uchwycenia ruchu na zdjęciach zależy przede wszystkim od wybranego czasu naświetlania. Krótsze czasy naświetlania będą „zamrażać” ruch, podczas gdy dłuższe czasy naświetlania spowodują uchwycenie ruchu w postaci rozmycia. Ważne jest jednak dobranie czasu naświetlania do prędkości obiektu. Aby zamrozić ruch pędzącego samochodu, potrzeba znacznie krótszego czasu naświetlania niż w przypadku idącego człowieka.

Czas naświetlania jest mierzony w sekundach lub, częściej, w ułamkach sekundy. Jeśli czas naświetlania będzie krótszy, aparat uchwyci ruchomy obiekt jako zatrzymany w czasie.

  • Czas naświetlania można wybrać, gdy aparat jest ustawiony na tryb preselekcji czasu (Tv) lub tryb ręczny (M). 
  • Obróć pokrętło wyboru trybów lustrzanki cyfrowej EOS na tryb Tv (lub M), a następnie użyj pokrętła głównego sterowania aparatu obok spustu migawki, aby wybrać czas naświetlania. 
  • Krótki czas naświetlania to zazwyczaj 1/500 sekundy lub mniej. Aparaty EOS pozwalają ustawić czas naświetlania 1/4000 s, a nawet 1/8000 s. 
  • Jeśli celem jest uchwycenie ruchu obiektu jako rozmycia, potrzebne są długie czasy naświetlania. Długie czasy naświetlania zwykle zaczynają się od 1/30 sekundy, choć aparaty EOS mogą dysponować czasami naświetlania do 30 sekund.

Regulacja czasu naświetlania – Canon
Phil Chiorean, Zima
Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, zakaz prac pochodnych

Pierwsze kroki z trybem Sport

Tryb sportowy dostępny w EOS i wielu innych aparatach firmy Canon jest doskonały do automatycznego „zamrażania” ruchu dynamicznych wydarzeń i w fotografii sportowej.

Zmienia domyślną konfigurację aparatu, wybierając optymalne ustawienia do zamrażania ruchu, śledzenia ruchomych obiektów i serii zdjęć.

W przypadku fotografowania odległych obiektów – do fotografowania sportu z szybkim ruchem, często używane są obiektywy o długiej ogniskowej. Wybór trybu Sport oznacza, że aparat będzie automatycznie dobierał optymalne czasy naświetlania do używanego obiektywu.

Pomocne wskazówki dotyczące trybu Sport

Podczas korzystania z trybu Sport aparat nie będzie blokował ostrości po naciśnięciu spustu migawki do połowy. Zamiast tego będzie śledził obiekt, gdy ten będzie się zbliżać, oddalać lub poruszać w obrębie kadru.

  • Aby zagwarantować optymalne śledzenie obiektu przez aparat, najlepiej jest zacząć od próby umieszczenia obiektu na środku kadru w wizjerze. 
  • Ponadto warto rozpocząć śledzenie na długo przed chwilą, gdy obiekt osiągnie idealne ustawienie dla ujęcia.

Teleobiektywy

Obiektywy o dłuższej ogniskowej to te, które rejestrują obraz pod ostrzejszym kątem niż kąt widzenia ludzkiego oka. Są one często używane do fotografowania sportu i przyrody. Obiektywy o dłuższej ogniskowej nadają odległym obiektom większy rozmiar w kadrze i pozwalają być bliżej wydarzeń. Obiektywy o ogniskowej powyżej 70 mm to teleobiektywy.

Korzystanie z karty pamięci o wysokiej prędkości i dużej pojemności

Podczas rejestrowania ruchu aparatem EOS warto wykonywać serie zdjęć, aby nie umknęło nam najlepsze ujęcie. Oto kilka przydatnych wskazówek:

  • Wybierz tryb wyzwalania dla szybkich serii zdjęć, aby aparat wykonywał kolejne zdjęcia podczas przytrzymywania spustu migawki. 
  • Używaj karty pamięci o dużej pojemności z wysoką prędkością zapisu, aby aparat mógł wykonać więcej zdjęć w jednej serii. 
  • W przypadku dłuższych serii zdjęć ustaw aparat na wykonywanie zdjęć JPEG.

Przesuwanie kadru – śledzenie ruchu obiektu aparatem

Śledzenie obiektu aparatem jest określane jako przesuwanie kadru. To umiejętność, której opanowanie wymaga czasu, dlatego należy regularnie ją ćwiczyć.

śledzenie ruchu obiektu aparatem – Canon
Dennis van Zuijlekom, Sprint
Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, zakaz prac pochodnych

Rowerzyści są bardzo dobrym tematem, gdy chcemy szlifować umiejętność śledzenia fotografowanego obiektu. Doskonałe zdjęcie z przesuwaniem kadru powstaje wtedy, gdy aparat porusza się z taką samą prędkością jak główny obiekt. Dzięki temu wydaje się on „zamrożony”, a ruch powoduje rozmycie tła. W przypadku fotografowania pojazdów będzie widoczny ruch kół oraz wyraźny pojazd na płynnie rozmytym tle.

Przesuwanie kadru pozwala także rejestrować różne ruchome obiekty, na przykład samochody na torze wyścigowym. Połączenie wyraźnego samochodu i rozmytego tła tworzy prawdziwe wrażenie szybkości na zdjęciu.

W przypadku obiektów, które poruszają się wolniej, warto użyć trybu preselekcji czasu (Tv) i wybrać czas naświetlania samodzielnie.

Próba innego podejścia: tworzenie wrażenia ruchu poprzez technikę zoom blur

Zoom burst (fotografowanie z jednoczesną zmianą ogniskowej) lub zoom blur (rozmycie) to efekt fotograficzny pełny ruchu. Lustrzanka cyfrowa EOS, obiektyw zmiennoogniskowy i opcjonalny statyw pozwalają go łatwo wypróbować.

Tworzenie wrażenia ruchu poprzez technikę zoom blur – Canon
© Doug Wheller – Wallpaper zoom burst
Wskazanie źródła – wykorzystanie niekomercyjne – licencja ShareAlike – bez zmian

Efekt powstaje w wyniku przybliżania lub oddalania podczas wykonywania zdjęcia z długim czasem naświetlania, co powoduje rozmycie od środka do zewnątrz.

Zdjęcie będzie wypełnione ruchem lub będzie wyglądało abstrakcyjnie w zależności od sposobu jego wykonania. Najlepsze efekty przynoszą eksperymenty z synchronizacją, ale warto zacząć od tego:

  • Wybierz tryb Tv w lustrzance cyfrowej EOS i wybierz czas naświetlania około 1 do 4 sekund. 
  • Ustaw pełny zoom i ostrość na obiekt. Zablokuj ostrość, naciskając przycisk włączenia AF w aparacie. 
  • Jeśli nie masz statywu, oprzyj się o coś, co zapewni stabilność aparatu. 
  • Teraz oddal, nie zmieniając ustawienia ostrości, do uzyskania najszerszego kąta widzenia, jaki chcesz zarejestrować. 
  • Naciśnij spust migawki i przybliżaj do czasu, aż obiekt znowu wypełni kadr. Spróbuj przybliżać tak płynnie, jak to tylko możliwe.

Udało się zarejestrować zdjęcie warte udostępnienia? Zachęcamy do przesłania go do Galerii.

Zachęcamy do wypróbowania obiektywów firmy Canon wymienionych poniżej:

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Kompaktowy teleobiektyw, który pozwala być bliżej wydarzeń. Stabilizator obrazu zapobiega rozmyciu spowodowanemu przypadkowym poruszeniem aparatu. Technologia STM zapewnia płynną i cichą regulację ostrości podczas nagrywania filmów.

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Zaawansowana technologia trzystopniowej stabilizacji obrazu (IS) sprawia, że obiektyw EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM to idealny teleobiektyw zmiennoogniskowy do fotografowania w słabym oświetleniu i przy dłuższych czasach otwarcia migawki bez efektu drżenia aparatu.

ZAAWANSOWANE WSKAZÓWKI

Preselekcja czasu (Tv) lub ręczna ekspozycja

Po opanowaniu zaawansowanych funkcji aparatu EOS warto eksperymentować z trybem preselekcji czasu (Tv), który umożliwia „zamrożenie” lub twórcze rozmycie ruchu obiektu.

Preselekcja czasu lub ręczna ekspozycja – Canon
Fred Mancosu, Roll n’ Rock
Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, zakaz prac pochodnych

Tryb ręcznej ekspozycji (M) zapewnia pełną kontrolę nad ekspozycją i czasami preferowany jest przez profesjonalnych fotografów. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, należy wypróbować kilka ustawień i przekonać się, które z nich pasują do indywidualnego stylu fotografowania.

Tryb 2 stabilizatora obrazów do ujęć z ruchem panoramicznym

Wiele obiektywów firmy Canon o dłuższych ogniskowych ma wiele trybów stabilizatora obrazu. W miarę możliwości należy wybierać Tryb 2 za pomocą przełącznika z boku obiektywu podczas śledzenia obiektów. Pamiętaj:

  • Ruch panoramiczny można wykonywać w dowolnym kierunku – poziomo lub pionowo. 
  • Najlepiej jest rozpocząć śledzenie obiektu przed naciśnięciem spustu migawki i kontynuować ruch przez krótki czas po zakończeniu ekspozycji. Zapewnia to stałą prędkość ruchu aparatu podczas ujęć z ruchem panoramicznym. 
  • Jeśli używany obiektyw ze stabilizatorem obrazu nie ma przełącznika wyboru trybów, zwykle oznacza to, że obiektyw automatycznie wykrywa kierunek ruchu panoramicznego i automatycznie wybiera tryb 2 IS.

Zdjęcia z ekspozycją wielokrotną

Wiele nowszych aparatów EOS, takich jak EOS 7D Mark II i EOS 5D Mark III, ma także funkcję ekspozycji wielokrotnej. Może być ona używana w połączeniu z trybem serii zdjęć do rejestrowania wielu etapów akcji w jednym kadrze.

Pełnemu wykorzystaniu funkcji wielokrotnej ekspozycji w aparacie sprzyja jasne tło dla ciemnego obiektu lub ciemne tło dla jasnego obiektu.

Zdjęcia poklatkowe

Ruch to nie zawsze szybka akcja. Zdjęcia poklatkowe polegają na rejestrowaniu wielu kadrów w regularnych odstępach czasu w celu uzyskania efektu przyspieszenia ruchu lub czasu. Na przykład podczas odtwarzania sekwencji zdjęć poklatkowych zarejestrowany obraz będzie poruszał się szybciej niż w rzeczywistości. W skrócie zdjęcia poklatkowe przyspieszają powolny ruch obiektów i ujęć.

Aby zarejestrować zdjęcia poklatkowe, należy wykonać długą sekwencję zdjęć w regularnych odstępach czasu. Istnieją trzy sposoby kontrolowania fotografowania.

  • Oprogramowanie EOS Utility umożliwia wykonanie sekwencji zdjęć poklatkowych w regularnych odstępach czasu poprzez podłączenie aparatu kablem i sterowanie migawką z poziomu komputera PC/Mac. 
  • Programator czasowy TC-80N3 firmy Canon może być używany z wieloma aparatami EOS do wyzwalania migawki i w zaprogramowanych odstępach czasu. 
  • Aparat EOS 7D Mark II ma samowyzwalacz interwałowy w menu aparatu, który pozwala ustawić aparat na wykonywanie zdjęć w zaprogramowanych odstępach czasu.

Po zarejestrowaniu sekwencji zdjęć poklatkowych należy scalić zdjęcia w nagranie filmowe. Obiektywy firmy Canon wymienione poniżej są szczególnie dobrze przystosowane do zdjęć poklatkowych:

EF 70-200mm f/4L IS USM

EF 70-200mm f/4L IS USM

Niewielki, wygodny i lekki, pierwszy na świecie obiektyw wyposażony w 4-stopniowy stabilizator obrazu został wyposażony także w doskonałą optykę serii L zapewniającą wysokie parametry optyczne i wygodę obsługi.

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Model EF 70-200mm f/2.8L IS II USM jest solidnym teleobiektywem zmiennoogniskowym do zastosowań profesjonalnych. Ma wytrzymałą konstrukcję, stabilizator obrazu (kompensacja 4 stopni) i specjalne elementy obiektywu.

Prześlij zdjęcia do Galerii

Jeśli zainspirowała Cię sytuacja, którą uchwyciłeś w ruchu, podziel się swoimi zdjęciami ze światem. Zachęcamy do przesłania ich do Galerii.