Lepsze zdjęcia portretowe


Trudne warunki oświetleniowe

Wykonywanie portretów nocą może być trudne, ponieważ do uzyskania wystarczającej ilości światła prawdopodobnie będzie potrzebna lampa błyskowa. Jednak światło otoczenia wokół fotografowanej osoby często bywa bardzo nastrojowe i warte zachowania na portrecie.

Lepsze zdjęcia portretowe – Canon

Leo Hidalgo – „Cold Night” (Zimna noc)
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Tryb nocnych portretów ułatwia pracę, ponieważ zmienia sposób działania aparatu. Wykorzystuje wbudowaną lampę błyskową lub rozpoznaną lampę Speedlite na gorącej stopce, aby oświetlić główny obiekt, oraz zapewnia dość czasu na to, aby światło otoczenia zostało odwzorowane na ujęciu. Dzieje się to dzięki wydłużeniu czasu naświetlania i automatycznemu dostosowaniu ustawień czasu błysku. Tło może wydawać się nam zestawem jasnych świateł, ale prawdopodobnie są one znacznie ciemniejsze, niż sądzimy. Ustaw obiekt w taki sposób, aby oświetlała go lampa błyskowa, a nie światło otoczenia. Aby uzyskać jeszcze lepszy rezultat użyj statywu, który zmniejszy drgania aparatu. Poproś fotografowaną osobę, aby nie ruszała się podczas wykonywania zdjęcia.

W warunkach jasnego oświetlenia portrety mogą mieć zbyt duży kontrast. Gdy obiekt jest oświetlony od tyłu silnym światłem słonecznym, z pomocą przychodzi lampa błyskowa. Podłącz lampę Speedlite do gorącej stopki aparatu, jeśli jest dostępna, lub ustaw wbudowaną lampę błyskową na wyzwalanie przy każdym zdjęciu. Aparat będzie dążył do zrównoważenia błysku lampy błyskowej i światła dziennego, tworząc znacznie efektowniejsze zdjęcie z optymalną równowagą obu elementów – fotografowanej osoby i tła.


Wybór właściwego obiektywu

Gdy fotografujesz aparatem EOS użyj obiektywu, którego jasna przysłona maksymalna oddzieli obiekt od tła. Obiektywy stałoogniskowe z ogniskową od 50 do 100 mm są idealne do zdjęć portretowych. Makroobiektywy sprawdzają się w przypadku portretów i zdjęć z bliska. Aby najlepiej wykorzystać jasną przysłonę, wybierz tryb preselekcji przysłony (Av) lub tryb ręczny (M) i skorzystaj z automatycznej czułość ISO w celu zachowania odpowiedniej ekspozycji. Przełącz na jeden punkt AF, najlepiej nie na środku kadru. W przypadku fotografowania z jasną przysłoną konieczna jest precyzyjna regulacja ostrości. Tryb One Shot to też dobry wybór. Umożliwia on zablokowanie ostrości przez obiektyw, dzięki czemu, jeśli zaistnieje taka potrzeba będziesz mógł nieznacznie zmienić kompozycję.


Ćwiczenie niepozowanych zdjęć przy użyciu smartfonu

Wiele aparatów Canon umożliwia zdalne sterowanie za pomocą smartfonu przez sieć Wi-Fi dzięki aplikacji Canon Camera Connect.

W przypadku niektórych modeli zdalne sterowanie obejmuje podgląd obrazu widzianego przez aparat w trybie Live View oraz możliwość wykonywania zdjęć poprzez dotykanie ekranu telefonu. Ustaw aparat na powierzchni w taki sposób, aby był skierowany w stronę obiektu, a następnie użyj smartfonu, aby zobaczyć obraz i wykonać zdjęcie we właściwym momencie. Stosowanie tej techniki może pomóc fotografowanej osobie odprężyć się, ponieważ nie będziesz patrzeć bezpośrednio na nią.


Pomyśl o wydruku przed wykonaniem portretu

Zdjęcia portretowe często są drukowane i oprawiane w ramki, ale warto pomyśleć o efekcie końcowym z wyprzedzeniem i zmienić sposób tworzenia portretów i wydruków. W przypadku wydruku zawierającego wiele obrazów warto pomyśleć o elemencie wspólnym, który mógłby je połączyć. Na przykład możesz wykonać trzy różne ujęcia jednej osoby – z lewej strony, z przodu i z prawej strony. Po wykonaniu trzech różnych zdjęć wydrukuj je – to naprawdę pomoże utrzymać spójność stylu wydruków. Jeśli wybierzesz druk monochromatyczny, wszystkie trzy powinny być monochromatyczne. Warto pomyśleć, w jaki sposób układ wydruków może uczynić portret osoby znacznie bardziej efektownym.

Lepsze zdjęcia portretowe – Canon
Maks Chochłow – „Just be yourself” (Po prostu być sobą)
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Eksperymenty z portretem w ruchu

Uchwycenie całej esencji fotografowanej osoby w jednym kadrze jest trudne, ale tryb filmowania pozwala nakręcić film portretowy przedstawiający obiekt z wielu stron. Zacznij od historii o wybranej osobie, którą chcesz opowiedzieć. Nakreślenie lub rozpisanie jej może być pomocne. Rozważ ujęcia szerokokątne, przedstawiające całą osobę i jej środowisko, a także zbliżenia podkreślające jej szczegóły – uśmiech, oczy, dłonie, ubrania – wszystko to opowiada historię fotografowanej osoby. Użyj odchylanego ekranu, aby kadrować zdjęcia z różnych wysokości i zobaczyć, jak ujęcie z doły lub z góry zmienia sposób postrzegania obiektu. Wypróbuj zwolnione tempo, jeśli jest dostępne w aparacie, aby podkreślić ruch lub nadać portretowi w ruchu sennego charakteru.


Wskazówka: podczas edycji należy zachować krótkość poszczególnych klipów (2-3 sekundy) i dążyć do łącznej długości poniżej 90 sekund. Dzięki temu edycja skupi się na najważniejszych szczegółach prezentacji osoby.