Przewodnik krok po kroku: Fotografia akcji

Ruch panoramiczny nadaje dynamiki wydarzeniu

Dobrze wykonane zdjęcie wydarzenia może uchwycić kluczową chwilę lub zaprezentować wydarzenie w wyjątkowy sposób.

Jeśli masz obawy dotyczące wykonywania zdjęć wydarzeniom, nie martw się. Dzięki połączeniu prostych rad zawartych w tym poradniku, pomocnych funkcji aparatu i ćwiczeń możesz wykonywać zdjęcia, które będą powodem do dumy.

Picture_Tutorial_p1
Czas naświetlania: 1/25 s, © Miles Willis

Jednym ze sposobów, aby wprowadzić do fotografii elementy ruchu, jest zastosowanie techniki ruchu panoramicznego. Technika ruchu panoramicznego wykorzystuje połączenie dłuższych czasów naświetlania i omiatającego ruchu aparatu śledzącego obiekt. Przy prawidłowym wykorzystaniu tej techniki obiekt będzie ostry, a tło odzwierciedli rozmycie wywołane ruchem.

Zacznij od czasu naświetlania 1/30 s, a następnie próbuj wartości 1/15 s i 1/60 s w zależności od szybkości obiektu. Zacznij śledzić obiekt przez wizjer dłuższy czas przed wykonaniem zdjęcia i trzymaj aparat tak stabilnie, jak to tylko możliwe, aby ograniczyć do minimum ruch w pionie oraz nachylenie.

Picture_Tutorial_p1_02
Samochodowe GP — Monza, © Simone Simone 2011, EOS 7D

Gdy wszystko jest gotowe, delikatnie naciśnij przycisk migawki i kontynuuj śledzenie obiektu podczas ekspozycji oraz na długo po zamknięciu migawki, aby zagwarantować płynność ruchu od początku do końca. Warto wypróbować tryb serii zdjęć. Przytrzymywanie palcem przycisku migawki podczas ruchu panoramicznego może pomóc ograniczyć do minimum drgania aparatu.

Konieczna może być także zmiana ustawienia stabilizatora obrazu w aparacie:
• Posiadacze urządzeń EOS: jeśli obiektyw nie ma stabilizatora obrazu wyposażonego w „tryb 2” (do ruchu panoramicznego), należy wyłączyć stabilizator obrazu. W przeciwnym razie obiektyw będzie starał się skorygować ruch panoramiczny, co może wpłynąć na ostateczny wygląd zdjęć.
• Posiadacze urządzeń PowerShot i IXUS: większość dostępnych obecnie aparatów PowerShot i IXUS ma inteligentny stabilizator obrazu, który wykrywa ruch panoramiczny i odpowiednio dostosowuje ustawienia. Jeśli aparat tego nie robi, spróbuj ustawić tryb stabilizacji obrazu „Panning” (Ruch panoramiczny).

1  2  3