Piegi i niebieskie oczy, kreatywne portrety

Kreatywne portrety Mai Topčagić, szczególnie niesamowite zdjęcia rudowłosych kobiet, wywołały duże zainteresowanie w Internecie. Jej prace można było zobaczyć po raz pierwszy, gdy dodała zdjęcia do Galerii You Connect.

Zobacz, jak Maja przemieszcza się po swoich rodzinnych miastach Bihać i Sarajewo, fotografując swoich znajomych.

Maja Topčagić opowiada o kreatywnych zdjęciach portretowych

To pierwszy z serii filmów prezentujących użytkowników sprzętu Canon, którzy pokazują sposoby wykonywania ich ulubionych zdjęć. Maja opowiadna w nim o sobie i o swoim stylu fotografowania:


Jak zaczęłaś przygodę z fotografią?

– Na początku używałam telefonu komórkowego, ale szybko zrozumiałam, że potrzebuję lepszego aparatu. Dopisało mi szczęście – dostałam przesyłkę z aparatem od nieznajomej osoby. To było zaledwie 6 lat temu i nie mogę uwierzyć w to, do czego udało mi się dojść w fotografii.


Twoja specjalność to zdjęcia portretowe wykonane przy użyciu tylko naturalnego oświetlenia. Jak do tego doszło?

– Portrety to moja pasja. Wszystko dzięki wspaniałym przyjaciołom, którzy są wokół mnie. Zawsze wiedziałam, że najlepsze zdjęcia powstają przy użyciu tylko naturalnego światła – i blendy, rzecz jasna.

– Blenda pozwala mi ukierunkować światło i optymalnie je wykorzystać. Często kieruję światło na oczy modelki, aby pojawił się w nich blask.


Czy to ogranicza czas i miejsce fotografowania?

– Ze względu na sposób fotografowania, muszę zwracać szczególną uwagę na porę dnia i nasłonecznienie. Najbardziej odpowiada mi fotografowanie późnym popołudniem, w ciągu tzw. złotej godziny.

– O tej porze możemy fotografować przy każdej pogodzie. Nawet w pochmurny dzień oświetlenie jest wtedy najlepsze. Co więcej, lubię fotografować przy lekkim zachmurzeniu – odcienie są bardziej naturalne. Jednak w takie dni zdecydowanie potrzebna jest blenda kierująca światło na oczy.


Czy sprawia Ci trudność kontrolowanie każdego elementu ujęcia?

– W przypadku portretów jest wiele rzeczy, które należy mieć na uwadze, ale fotografowani znajomi są bardzo dobrymi słuchaczami. Świetnie się rozumiemy. Wystarczy, że powiem jedno słowo, a oni już wiedzą, o co mi chodzi. Dzięki temu mogę wykonać zdjęcia w kilku różnych pozach w ciągu kilkudziesięciu sekund. To bardzo przydatne, gdy czasu na fotografowanie jest mało.


Widzieliśmy, jak to robisz podczas sesji zdjęciowej, i bardzo nas to zaciekawiło. Ale co z pozostałymi aspektami?

– Bardzo ważne są drobne szczegóły. Na przykład, gdy fotografuję z bliska, w odbiciu mogą pojawić się nawet moje ubrania. Z kolei tło może rozpraszać.


Czy to dlatego lubisz fotografować z góry?

– Uwielbiam perspektywę z góry. Zapewnia doskonały widok na modelkę i interesujące cienie. Myślę, że zmusza widza do zadania pytania: „Jakim cudem włosy trzymają się twarzy?”. Mogę też chodzić dookoła i eksperymentować z kątem fotografowania i światłem.


Jak zatem kontrolujesz aparat, gdy tyle się dzieje?

– Ważne jest to, aby kontrolować przysłonę i czułość ISO, przełączając je podczas przemieszczania się. Ciągle je obserwuję, aby mieć pewność, że wartość przysłony będzie wystarczająco niska, a czułość ISO — wysoka.


Widać, że jesteś szczęśliwa w Bihaciu i Sarajewie, ale jakie są Twoje plany na przyszłość?

– Mam dużo pomysłów i planów na przyszłość. Właśnie wróciłam z Nowego Jorku, o czym wkrótce opowiem.

Aby dowiedzieć się więcej o fotografiach Mai Topčagić, wyszukaj jej nazwisko.

Zdjęcia prezentowane w historii Mai

Film pokazuje ulubione zdjęcia Mai, w tym te, które znalazły się w Galerii You Connect.

Dodaj zdjęcie do Galerii You Connect i rozpocznij swoją przygodę.

    Następne wydanie:
    Henrik Spranz,
    członek społeczności You Connect
    Niezapomniane krajobrazy i makrofotografia