Porady i wskazówki dotyczące modeli EOS

Proste porady i wskazówki, które pomogą wykorzystać potencjał aparatu Canon

Doskonal swoją technikę fotografowania. Wykorzystaj wskazówki i techniki z zakresu fotografii cyfrowej, które pomogą zmienić dobre zdjęcia w doskonałe prace. Subskrybuj You Connect i otrzymuj najnowsze aktualności bezpośrednio do skrzynki e-mail.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_1

Poznaj swój aparat EOS

Trzymanie aparatu EOS w prawidłowy sposób pomoże ograniczyć drgania. Podnieś aparat EOS trzymając uchwyt prawą ręką i pozostawiając palec wskazujący do obsługi przycisku migawki i pokrętła głównego. Kciuk powinien być naturalnie oparty o tylną część aparatu. Następnie, aby podeprzeć aparat obejmij go lewą dłonią. Obiektyw obsługuj kciukiem i palcem wskazującym.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_2

Stosuj filtry

Filtr polaryzacyjny pozwala uzyskać efekty, które są trudne lub niemożliwe do uzyskania przy użyciu rozwiązań cyfrowych. Filtr może nadać błękitnemu niebu bardziej intensywny kolor, podkreślając chmury, albo usunąć niechciane odbicia z powierzchni wody lub szkła. Gdy obrócisz filtr, możesz zobaczyć efekt jego działania przez wizjer lub na ekranie LCD w trybie Live View.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_3

Podczas filmowania zapewnij sobie pole manewru

W przypadku filmowania, aby ułatwić późniejszą obróbkę, nagrywanie zaczyna się już przed rozpoczęciem akcji. Z tego względu, na początku i na końcu ujęcia należy pozostawić kilka sekund. Jeśli od razu zaczniesz nagrywać akcję, utrudni to uchwycenie momentu początkowego i końcowego podczas obróbki.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_4

Bliżej obiektu bez obiektywu makro

Nie potrzebujesz specjalistycznego obiektywu makro, aby wykonywać zdjęcia z bliska. Pierścienie pośrednie EF 12 II i EF 25 II firmy Canon to puste tuleje umieszczane między obiektywem, a korpusem aparatu. Oddalają one obiektyw od matrycy i umożliwiają nastawienie ostrości o wiele bliżej niż normalnie. Nie jest to prawdziwy efekt makro, ale doskonały początek. Nie ma dodatkowych elementów optycznych, więc jakość obrazu pozostaje zachowana.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_5

Co oznacza nazwa obiektywu?

Posłużmy się przykładem: EF 24-105 mm f/4L IS USM
• EF — skrót od Electrofocus, czyli nazwy mocowania obiektywu w aparatach EOS
• 24 — wyrażona w mm, ogniskowa dla najszerszego kąta widzenia obiektywu
• 105 — wyrażona w mm, ogniskowa dla najwęższego kąta widzenia obiektywu
• f/4 — wartość maksymalnego otworu względnego obiektywu
• L — obiektywy z serii L to „luksusowe”, profesjonalne obiektywy EF
• IS — mechanizm stabilizacji obrazu (Image Stabilizer), który wykrywa i koryguje drgania aparatu
• USM — zastosowany w obiektywie silnik ultradźwiękowy sprawia, że automatyczna regulacja ostrości odbywa się szybciej i ciszej

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_6

Oszczędzanie baterii

Warto dbać, aby aparat był zawsze gotowy do pracy. Ustaw funkcję automatycznego wyłączania zasilania aparatu EOS na 1 minutę, aby przechodził on w tryb uśpienia po upływie tego czasu. Aby wybudzić aparat, wystarczy wcisnąć do połowy przycisk migawki. Innym sposobem na oszczędzanie energii jest wyłączenie wyświetlaczy LCD i przyrządów pomiarowych aparatu, co pozwala wykonywać zdjęcia jeszcze dłużej.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_7

Zadbaj o właściwą stabilizację ruchu panoramicznego

Z boku obiektywu Canon IS umiejscowiony jest przełącznik, którego zastosowanie wpływa na jakość zdjęć panoramicznych. Zwykle przełącznik jest ustawiony w pozycji trybu 1, który zapewnia stabilizację zarówno w pionie, jak i w poziomie. Przesunięcie go do pozycji trybu 2 sprawi, że stabilizacja będzie działać tylko w kierunku pionowym. To doskonałe rozwiązanie w przypadku zdjęć dynamicznych wydarzeń z ruchem panoramicznym.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_8

Najszersza panorama

Jednym z pakietów oprogramowania dostarczanych z aparatem EOS jest PhotoStitch. Program ten łączy ze sobą serie pokrywających się zdjęć, tworząc ultraszerokokątny obraz. Podczas wykonywania zdjęć wszystkie ustawienia (ekspozycja, ogniskowa obiektywu, ostrość) aparatu EOS powinny być stałe. Następnie pobierz obrazy do komputera i uruchom program PhotoStitch. Impnującą panoramę utworzysz w 5 minut.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_9

Punkt ostrości

Aparat EOS pozwala określić, jak duży obszar zdjęcia ma być wyostrzony. Pozwala to na uzyskanie obrazu z wyostrzonym obiektem oraz rozmytym tłem i pierwszym planem. Wybierz preselekcję przysłony (Av) za pomocą pokrętła wyboru trybów i ustaw przysłonę, używając pokrętła głównego. Im niższa wartość przysłony, tym mniejsza część pierwszego planu i tła będzie wyostrzona.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_10

Dodaj trochę kolorytu

Jeśli kolory na zdjęciach krajobrazów nie pokrywają się z rzeczywistością, spróbuj zmienić ustawienie balansu bieli z automatycznego na tryb światła dziennego. W trybie automatycznym, aparat EOS próbuje ujednolicić kolory. Na przykład usunie ciepły, pomarańczowy kolor wschodu słońca. Zmień ustawienie na tryb światła dziennego, aby przywrócić pełnię barw.