Porady i wskazówki dla użytkowników PowerShot i IXUS

Proste porady i wskazówki, które pomogą wykorzystać potencjał aparatu Canon

Doskonal swoją technikę fotografowania. Wykorzystaj wskazówki i techniki z zakresu fotografii cyfrowej, które pomogą zmienić dobre zdjęcia w doskonałe prace. Subskrybuj newsletter You Connect i otrzymuj najnowsze aktualności bezpośrednio do skrzynki e-mail.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_1

Włącz linie siatki
Użyj trybu wyświetlania linii siatki na ekranie LCD, jeśli jest dostępny w danym modelu aparatu, aby poprawić wykonywane zdjęcia. Tryb pozwala zachować poziom horyzontu i ułatwia stosowanie reguły trójpodziału. Pomaga to zachować równowagę między elementami na zdjęciach.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_2

Poziom a pion
Większość zdjęć wykonywana jest w układzie poziomym (krajobraz) głównie dlatego, że jest to najbardziej naturalny sposób trzymania aparatu. Możesz jednak obrócić aparat o 90,° i wykonać zdjęcie w układzie pionowym (portret). To że używane określenia nawiązują do portretów i krajobrazów, nie oznacza, że nie warto eksperymentować. Spróbuj wykonać zdjęcia portretowe w układzie krajobrazu i odwrotnie.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_3

Moc linii
Linie na zdjęciach prowadzą oglądającego je przez obraz. Klasycznym przykładem dobrej linii jest droga prowadząca w dal — zbieżne linie zdecydowanie przyciągają uwagę oglądającego. Możesz także poszukać przekątnych, jak górski grzbiet lub rzeka, aby wzbudzić zainteresowanie zdjęciem.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_4

Wypełnij kadr
Fotografując obiekt, zadbaj o to, aby wypełnił cały obraz. Dzięki temu na zdjęciu nie znajdą się elementy, które mogłyby odwrócić uwagę oglądającego od naszego obiektu. Nie ograniczaj się tylko do korzystania z powiększenia. Podejście do obiektu zmieni perspektywę i znaczenie elementów znajdujących się na zdjęciu.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_5

Zbliż się i skup na szczególe
Często o wyjątkowości ujęcia decydują drobne elementy. Warto ustawić w aparacie tryb makro i wykonać zdjęcia z bliska. Pamiętaj, że szeroki kąt pozwala uzyskać lepsze powiększenie niż zbliżenie. Dzięki temu możesz znaleźć się o wiele bliżej obiektu.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_6

Umieść interesujący element na pierwszym planie, aby zwiększyć wrażenie skali i głębi
Podczas fotografowania krajobrazu należy umieścić interesujący obiekt na pierwszym planie. Może być nim brama, ściana, drzewo, osoba lub budynek. Pomoże to oprowadzić oko oglądającego po obrazie i nada zdjęciu wrażenie skali.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_7

Doskonałe zdjęcia grupowe
Rzecz wydaje się oczywista, ale należy zadbać, aby wszyscy zmieścili się w kadrze zdjęcia grupowego. Aparat musi być oddalony, ale nie na tyle, aby uniemożliwiło to rozpoznanie osób na zdjęciu. Zachęć członków grupy do rozmowy. Dzięki temu zrelaksują się w oczekiwaniu na zakończenie przygotowań do zdjęcia. Pamiętaj też, aby zostawić w kadrze miejsce dla siebie. Następnie poproś ich o uwagę. Dzięki temu wszyscy z zainteresowaniem spojrzą w stronę aparatu w tym samym momencie. Ustaw samowyzwalacz, samowyzwalacz dla twarzy lub wyzwalanie mrugnięciem i dołącz do grupy.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_8

Uchwyć prawdziwy charakter osoby na portrecie
Jeśli wykonujesz zdjęcie portretowe, na którym będą ramiona i głowa, poproś fotografowaną osobę, aby ustawiła się pod kątem do aparatu i obróciła głowę w jego stronę. Dzięki temu zdjęcie będzie bardziej żywe. Jeśli fotografowana osoba stoi, niech oprze się lub uchwyci jakiś element z otoczenia, aby wprowadzić do zdjęcia kontekst. Przełącz aparat w tryb portretu. Zapewni to naturalne odcienie skóry i pomoże w rozmyciu tła. Dzięki temu obiekt znajdzie się w centrum uwagi.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_9

Usuń kolory
Modele PowerShot i IXUS umożliwiają łatwe wykonywanie zdjęć czarno-białych i z opcją sepia za pomocą funkcji Moje kolory lub ustawienia monochromatycznego w menu Filtry twórcze w przypadku nowszych modeli. Czarno-białe fotografie podkreślają formy i kształty na zdjęciu, dzięki czemu zapewniają nowe spojrzenia na znane widoki. Z kolei efekt sepii natychmiast nadaje zdjęciom nostalgiczny wygląd.

Picture_Hints_and_Tips_DSC_10

Zapoznaj się z kolorami
Kolory zmieniają nastrój zdjęcia. Czerwony jest kolorem ciepłym i ma tendencję do dominowania. Nawet niewielka jego ilość będzie przyciągała uwagę. Niebieski jest zimny, więc wydaje się schodzić na dalszy plan. Dodatkowo to kojący kolor. Zielony, jako jeden z kolorów przyrody, jest zazwyczaj świeży i odprężający. Brąz, a więc kolor ziemi, to dobre tło dla innych barw, ale rzadko sprawdza się jako główny odcień. Wypróbuj funkcję Tylko jeden kolor, która pozwala wybrać jeden z kolorów ujęcia. Reszta zdjęcia, która pozostanie czarno-biała, podkreśli wybrany kolor.