Techniki związane z oświetleniem

Techniki związane z oświetleniem

Techniki związane z oświetleniem

Techniki związane z oświetleniem

Techniki związane z oświetleniem

Mój nowy aparat EOS M3, Poradnik 5: Zrozumieć światło

W tym poradniku przyjrzymy się kwestii oświetlenia. Światło to niezwykle ważny element fotografii. Jeśli chcesz, aby Twoje fotografie były coraz lepsze, musisz nauczyć się maksymalnie wykorzystywać warunki oświetleniowe.

Kontrolowanie ekspozycji

Aparat stale analizuje ilość światła w danej scenie. Możesz to łatwo zauważyć. Naciśnij spust migawki do połowy i zobacz, jak czas naświetlania, przysłona i wartość ISO różnią się w zależności od ilości światła (obserwuj liczby na ekranie). Połączenie tych ustawień tworzy zdjęcie o zadowalającej jasności – nazywamy to ekspozycją.

Zrozumieć światło – Canon

Spójrz na te trzy zdjęcia – górne jest niedoświetlone, środkowe jest dobrze oświetlone, a dolne jest prześwietlone. Nie oznacza to jednak, że środkowe zdjęcie jest najlepsze. Poziom ekspozycji możesz dostosować do swoich potrzeb, aby uzyskać twórcze ujęcia.

W trybie automatycznym aparat sam ustala poziom ekspozycji, ale nie zawsze może być to zgodne z Twoim zamysłem artystycznym. Na przykład zdjęcie dziecka przy świetle świec może wyjść zbyt jasne, a zdjęcie osoby stojącej przy oknie może być zbyt ciemne. Aby jeszcze bardziej poprawić jakość swoich zdjęć, warto nauczyć się kontrolować ekspozycję, czyli rozjaśniać lub przyciemniać wykonywane ujęcia.

W poradniku Zmiana ostrości (Poradnik 3) omawialiśmy temat włączania trybów twórczego fotografowania. Korzystanie z tych trybów umożliwia kontrolowanie korekty ekspozycji. Obróć pokrętło korekty ekspozycji znajdujące się na górze aparatu, aby zwiększyć (rozjaśnić) lub zmniejszyć (przyciemnić) ekspozycję. (patrz Stopnie i zmiana ekspozycji)

Zrozumieć światło – Canon

Światła i cienie

Wiesz już, jak kontrolować ekspozycję. Nadszedł czas, aby dowiedzieć się więcej na temat światła. Pomimo tego że światło dzienne pochodzi z jednego źródła, to i tak różni się w zależności od pory dnia, miejsca i warunków pogodowych. Te czynniki mogą wpłynąć na jakość światła, a co za tym idzie, również na wygląd zdjęć.

Zdjęcia robione wczesnym rankiem oraz późnym popołudniem, kiedy słońce znajduje się dość nisko, będą miały ciepłe/pomarańczowe odcienie i bardziej naturalne kolory. Te warunki oświetleniowe sprawdzą się idealnie w przypadku fotografii w plenerze i pozwolą uzyskać znacznie lepsze ujęcia niż w przypadku zdjęć robionych w letnie południe, kiedy światło jest białe, a kolory wyblakłe i pozbawione szczegółów.

Zrozumieć światło – Canon

Spójrz na górne zdjęcie i zobacz, jak wiele zmieniło czekanie na wschód słońca. Z kolei kolory na powyższym zdjęciu wyglądają na wyblakłe.

Kontury, długość oraz kierunek cieni również mają duży wpływ na zdjęcia robione w świetle dziennym. Bezpośrednio padające światło słoneczne sprawia, że kontury cieni są dokładnie zarysowane, a pochmurne niebo tworzy bardziej delikatne cienie. Takie miękkie, rozproszone światło jest szczególnie popularne wśród fotografów zajmujących się zdjęciami portretowymi, ponieważ pozwala uzyskać delikatne cienie.

Zrozumieć światło – Canon

Ten portret został wykonany w bezpośrednio padającym świetle słonecznym, ale kilka minut przed zachodem słońca, a światło zostało rozproszone przez cienką warstwę chmur. Światło, które pozwala uzyskać ciepłe odcienie skóry oraz delikatne cienie, dobrze nadaje się do robienia zdjęć portretowych.

Kąt fotografowania również ma wpływ na to, jak wyglądają nasze zdjęcia. Spróbuj wykonać zdjęcia portretowe pod słońce (ale nie bezpośrednio) lub ujęcia krajobrazów pod kątem 90 stopni do promieni słonecznych. Zmiana kąta fotografowania spowoduje, że aparat będzie używał różnych poziomów ekspozycji. Aby jeszcze bardziej zmienić wygląd zdjęć, skorzystaj z korekty ekspozycji.

Fotografując na przykład pod słońce, spróbuj zwiększyć ekspozycję, aby na fotografowany obiekt padało więcej światła. Podczas zachodów słońca zmniejsz ekspozycję, aby uzyskać zdjęcia o bogatszych i cieplejszych odcieniach. Wypróbuj wiele ustawień ekspozycji – zawsze możesz usunąć te ujęcia, które Ci się nie spodobają.

Temperatura światła

Mówiliśmy już o barwach i temperaturze światła. Dowiedzieliśmy się też, że światło słoneczne pod koniec dnia jest cieplejsze od zimnego światła w południe. Twój aparat świetnie rozpoznaje temperaturę światła i jest wyposażony w specjalny system zwany balansem bieli, który równoważy różnice między różnymi barwami światła.

Ustawieniem domyślnym w aparacie jest automatyczny balans bieli (AWB), który doskonale radzi sobie z wahaniami temperatury kolorów. Spróbuj zmienić ustawienie balansu bieli na jedną ze wstępnie zdefiniowanych opcji – światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, światło żarówek lub świetlówka – i zobacz, w jaki sposób wpływają one na wygląd zdjęć. Może się okazać, że spodoba Ci się któreś z tych ustawień. Nie zapomnij jednak wrócić do ustawienia automatycznego, kiedy zmienisz miejsce fotografowania.

Zrozumieć światło – Canon

Balans bieli to bardzo ważny parametr podczas fotografowania w pomieszczeniach, ponieważ temperatury kolorów mogą się w nich znacznie różnić, przez co aparat może nie być w stanie ich wiernie odwzorować. Zapewne zauważyłeś już, że niekiedy zdjęcia robione w pomieszczeniach są zbyt pomarańczowe. Aby tego uniknąć, ustaw w aparacie opcję oświetlenia żarowego.

Zrozumieć światło – Canon

Na tym ujęciu widać, jak świetnie wykorzystano pochmurne warunki – tekstury i detale zostały ładnie podkreślone, a ilość nieba na zdjęciu została ograniczona. Zdjęcie zostało wykonane w formacie RAW z wykorzystaniem balansu bieli dla światła jarzeniowego, co pozwoliło uzyskać chłodny niebieski odcień.

Zdjęcia w formacie RAW możesz otworzyć w programie Digital Photo Professional i wypróbować na nich różne ustawienia balansu bieli, obserwując zmiany na ekranie komputera. (patrz Fotografowanie w formacie RAW)

Mamy nadzieję, że zarówno ten poradnik, jak i wszystkie pozostałe, pozwoliły Ci poprawić jakość wykonywanych zdjęć. Z pewnością przekonałeś się już, że nawet jeśli masz aparat z wieloma bardzo zaawansowanymi funkcjami, podstawowa wiedza na ich temat to tylko początek drogi do osiągnięcia doskonałości. Trzeba nauczyć się wielu rzeczy, ale tak naprawdę najlepszym sposobem, aby tego dokonać, jest samodzielne wypróbowanie wszystkich technik omówionych w niniejszych poradnikach. Im częściej będziesz z nich korzystać, tym lepiej je opanujesz, a po jakimś czasie będziesz używać ich bez dłuższego namysłu. To ważny krok na drodze do coraz lepszych zdjęć.

Pobierz aplikacje

Guide 5 - Image 7.jpg

Zapoznaj się z podstawami fotografowania lustrzanką cyfrową i lepiej poznaj swój aparat.

Aplikacja Canon Camera Connect umożliwia nawiązanie połączenia między aparatem i urządzeniem Apple lub urządzeniem z systemem Android. Pobierz swoje zdjęcia, które następnie będziesz mógł łatwo udostępniać oraz korzystaj ze swojego telefonu, aby zdalnie sterować aparatem.

Stopnie i zmiana ekspozycji

Mianem „stopnia” określa się zmianę ilości światła. Wzrost o 1 stopień podwaja ilość światła, a wzrost o kolejny stopień, podwaja go ponownie. Stopnie można regulować o 3 w górę lub w dół poprzez korektę ekspozycji. Jeśli chcesz mieć większą kontrolę nad ekspozycją, przełącz aparat w tryb ręczny.

Fotografowanie w formacie RAW

RAW to format plików, w przypadku którego nie następuje kompresja obrazów cyfrowych (występująca w plikach JPEG). W konsekwencji obrazy w tym formacie mają bardzo duży rozmiar.

Do przetwarzania plików w formacie RAW, wymagane jest oprogramowania, takie jak Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon, które możesz pobrać ze strony Canon.

Fotografowanie, udostępnianie i wyświetlanie zdjęć z oznaczeniem #MojNowyCanon #CanonZrozumiecSwiatlo

Nie zapomnij udostępnić swoich najlepszych ujęć na naszym funpage'u w serwisie Facebook. Tym razem spróbuj sfotografować tę samą scenę o różnych porach dnia i zobacz, jak różne oświetlenie wpływa na zdjęcia. Udostępnij zdjęcie zrobione o ulubionej porze dnia z oznaczeniem #MyNewCanon #CanonUsingLight.

Podziel się swoimi zdjęciami

Spróbuj sfotografować tę samą scenę o różnych porach dnia i podziel się z nami swoimi najlepszymi ujęciami.