Tworzenie filmów


Pierwsze próby filmowania – Canon

Mój nowy aparat EOS M3, Poradnik 6: Pierwsze próby filmowania

Wiesz już, jak robić lepsze zdjęcia. Nadszedł czas, aby sprawdzić swoją kreatywność podczas nagrywania filmów.

Z pewnością ucieszy Cię fakt, ze Twój aparat umożliwia robienie naprawdę dobrej jakości filmów. Musisz jednak pamiętać, że sposób ich rejestrowania różni się trochę od sposobu fotografowania. Zastanów się, jaką historię chcesz opowiedzieć w swoim filmie, a następnie jak nakręcić poszczególne jej elementy.

O czym jest ta historia?

Wszyscy lubimy oglądać filmy udostępniane w sieci. Najlepsze są te, które opowiadają jakąś historię, nawet jeśli trwa ona tylko parę sekund.

Jeśli po raz pierwszy przymierzasz się do nakręcenia filmu, zacznij od prostej historii. Wybraliśmy opowieść o parzeniu kawy - nieskomplikowaną, którą dobrze się ogląda. Na jej przykładzie będzie Ci łatwiej przemyśleć strukturę swoich filmów.


Połączyliśmy ze sobą serię krótkich klipów i utworzyliśmy prosty 60-sekundowy film. Możesz zrobić to samo, nagrywając kogoś z Twojej rodziny lub grona przyjaciół podczas rozkładania namiotu, pieczenia ciasta lub przygotowywania posiłku. Obejrzyj ten film i zobacz, co ile sekund następuje zmiana sceny. Możesz być zaskoczony, jak często zaczniesz to zauważać w większości nagrań.

Krótkie sekwencje

Praktycznie wszystkie filmy składają się z serii krótkich połączonych klipów. Zamiast stosować przybliżenie podczas filmowania lepiej nagrać krótszy klip, a następnie przesunąć aparat w inne miejsce i zrobić kolejne nagranie z innej pozycji lub dystansu. Zwykle najlepiej zacząć film od szerokokątnej sceny wprowadzającej, a następnie zarejestrować kilka bliższych ujęć, aby zwrócić uwagę na główny obiekt filmu. Aby wprowadzić dodatkowe elementy, wróć do widoku szerokokątnego.

Podczas filmowania pamiętaj o wykonaniu odpowiedniej liczby nagrań, które potem będzie można edytować. Nagraj też kilka krótkich klipów związanych z tematyką filmu, lecz zawierających mniej istotne sceny. Posłużą one jako elementy przejściowe. Pomogą połączyć kolejne części opowiadanej w filmie historii.

Nie zapomnij o omówionych wcześniej zasadach komponowania zdjęć (Poradnik 1: Co to jest kompozycja?), ponieważ dotyczą one również filmów. Pamiętaj, że większość filmów nagrywa się i ogląda w orientacji poziomej, zarówno w telewizji, jak i na ekranie komputera.

Co z ustawieniami aparatu?

Włączenie trybu filmowania w aparacie jest bardzo proste. Wystarczy ustawić pokrętło wyboru trybów w pozycji filmowania.

Guide 6 - Image 2.jpg

Jeśli chcesz bardziej skoncentrować się na filmie, aparat może dostosowywać ustawienia automatycznie. Jest jednak kilka przydatnych opcji, z których możesz łatwo skorzystać naciskając przycisk [Q].

Guide 6 - Image 3.jpg

Rozdzielczość i prędkość nagrywania (1)

Filmy to połączenia pojedynczych klatek. Warto więc wybrać odpowiednią rozdzielczość i prędkość nagrywania. W większości przypadków najlepiej nagrywać filmy w pełnej rozdzielczości (1920 × 1080) przy szybkości nagrywania wynoszącej 25 klatek na sekundę (kl./s). Wybranie właściwej prędkości nagrywania jest szczególnie ważne, ponieważ zapobiega efektowi migotania światła podczas nagrywania w sztucznie oświetlonych pomieszczeniach.

Migawka wideo (2)

Tryb migawki wideo umożliwia nagrywanie krótkich nagrań o długości 2, 4 lub 8 sekund, które można potem edytować w aparacie. Nagrania są zapisywane na karcie pamięci i można je odtwarzać jako jeden film.

Automatyczna lub ręczna regulacja ekspozycji

Podczas nagrywania filmów przy użyciu aparatu możesz wybrać ręczną lub automatyczną regulację ekspozycji. Automatyczna regulacja ekspozycji jest zazwyczaj idealna i gwarantuje dopasowanie ustawień aparatu do każdej sceny.

Podobnie jak w przypadku fotografowania ustaw przysłonę ręcznie, jeśli chcesz mieć wpływ na głębię ostrości oraz na to, jaki obszar przed i za punktem ostrości ma pozostać ostry.

Guide 6 - Image 4.jpg

Jeśli filmujesz osobę, ustaw wartość przysłony w zakresie od f/4 do f/5,6, aby wyodrębnić ją z tła. Podczas filmowania szerszych kadrów lub dynamicznych wydarzeń będziesz potrzebować większej głębi ostrości. Wybierz wartość przysłony od f/8 do f/16, aby większa cześć sceny była wyostrzona.

Ekspozycja działa tak samo w przypadku filmów i zdjęć. Aby przypomnieć sobie podstawowe informacje o ekspozycji, przejdź do Poradnika 5: Zrozumieć światło.

Efekt miniatury

Podczas nagrywania filmu można też skorzystać z efektu miniatury, dzięki któremu scena nabierze zupełnie nowego charakteru.

Obszar ustawiania ostrości

Aparat może automatycznie wybierać, gdzie ustawić ostrość podczas filmowania, ale jeśli chcesz mieć całkowitą kontrolę, możesz ustawiać ostrość ręcznie. Jeśli chcesz ręcznie ustawiać ostrość, pamiętaj, że musisz to robić za każdym razem, gdy zaczynasz kolejne nagranie.

Masz możliwość wyboru metody regulacji ostrości. Zdecyduj, czy aparat ma automatycznie rozpoznawać i śledzić twarze czy wolisz samodzielnie wybrać konkretny punkt, w którym ma być ustawiona ostrość. Aby wybrać punkt, w którym ma być ustawiona ostrość, dotknij ekranu LCD.

Tryb Filmowy Serwo AF

Podczas filmowania tryb Filmowy Serwo AF stale dostosowuje ostrość w taki sposób, aby obiekt pozostawał ostry. Jeśli filmowany obiekt się nie porusza, przed rozpoczęciem filmowania zatrzymaj tryb Filmowy Serwo AF, naciskając na ekran LCD lub przełączając obiektyw w tryb ręcznej regulacji ostrości.

Dźwięk i obraz

Dźwięk jest jednym z najważniejszych elementów podczas kręcenia filmów – niektórzy nawet uważają, że jest ważniejszy niż obraz. Zanim rozpoczniesz filmowanie, wsłuchaj się uważnie w odgłosy otoczenia – Twój mózg sam je będzie filtrował, ale aparat nie.

Wbudowany mikrofon, w który wyposażona jest lustrzanka cyfrowa, jest bardzo czuły i będzie nagrywał zarówno odgłosy otoczenia, jak i głos nagrywającego. Jeśli nagrywasz wywiad, przysunięcie aparatu z wbudowanym mikrofonem bliżej osoby udzielającej wywiadu polepszy jakość dźwięku. Pamiętaj, że osoba nagrywająca zazwyczaj znajduje się bliżej wbudowanego mikrofonu w aparacie, więc musi zachować ciszę.

Twój aparat EOS jest wyposażony w wejście mikrofonowe, które umożliwi korzystanie z mikrofonów zewnętrznych. Jeśli podczas nagrywania filmu chcesz zarejestrować dialog, umieść zewnętrzny mikrofon blisko mówiącej osoby, aby zminimalizować hałas z otoczenia.

Pobierz aplikacje

Guide 6 - Image 5.jpg

Zapoznaj się z podstawami fotografowania lustrzanką cyfrową i lepiej poznaj swój aparat.

Aplikacja Canon Camera Connect umożliwia nawiązanie połączenia między aparatem i urządzeniem Apple lub urządzeniem z systemem Android. Pobierz swoje zdjęcia, które następnie będziesz mógł łatwo udostępniać oraz korzystaj ze swojego telefonu, aby móc zdalnie sterować aparatem.

Wskazówki

Zapasowy akumulator

W trakcie rejestrowania filmów aparat zużywa więcej energii niż podczas robienia zdjęć, dlatego warto nosić przy sobie zapasowy akumulator.

Karty pamięci

Filmy są stale zapisywane na karcie SD podczas nagrywania. Warto więc używać kart o dużej szybkości zapisu.  Najlepsze do tego celu będą karty o klasie szybkości 10 lub zgodne ze standardem UHS-1.

Statyw i stabilizator obrazu (IS)

Statyw unieruchamia aparat, dzięki czemu świetnie sprawdza się podczas filmowania. Filmy źle się ogląda, jeśli obraz drży w każdej scenie. Jeśli obiektyw jest wyposażony w stabilizator obrazu, ale aparat umieszczony jest na statywie, najlepiej wyłączyć stabilizator obrazu, przesuwając przełącznik znajdujący się z boku obiektywu. Pamiętaj, aby ponownie włączyć stabilizator obrazu, gdy przestaniesz korzystać ze statywu.

Obejrzyj sekwencje, które składają się na scenę filmu

Przyjrzyj się wybranej scenie w oglądanym przez Ciebie filmie w telewizji czy kinie. Sprawdź, ile trwa każda sekwencja w tej scenie. Średnio jest to około 4 sekund. Potem następuje zmiana perspektywy. Spróbuj robić tak samo.

Fotografowanie, udostępnianie i wyświetlanie zdjęć z oznaczeniem #MojNowyCanon #CanonFilmowanie

Gdy zdecydujesz się na nagranie filmu, spróbuj skorzystać z trybu migawki wideo, aby połączyć kilka krótkich nagrań w jedną historię. Podziel się efektami swojej pracy z innymi użytkownikami aparatu EOS na Facebooku, dodając oznaczenie #MyNewCanon #MakingMovies.

Podziel się swoimi zdjęciami

Spróbuj nagrać film, korzystając z trybu migawki wideo, i udostępnij swoje najlepsze nagrania.