Korzystanie z trybów ujęć

Korzystanie z trybów ujęć

Korzystanie z trybów ujęć

Korzystanie z trybów ujęć

Korzystanie z trybów ujęć

Mój nowy aparat EOS M3, Poradnik 2: Poznaj swój aparat

Pewnie zrobiłeś już kilka świetnych zdjęć swoim nowym aparatem. Mamy nadzieję, że pomysły i informacje przedstawione w pierwszym poradniku dotyczącym komponowania ujęć pomogły Ci w tym.

W tym poradniku przyjrzymy się bliżej samemu aparatowi i poznamy kilka funkcji i ustawień, które mogą jeszcze bardziej ulepszyć Twoje zdjęcia.

Być może przeczytanie tego poradnika zainspiruje Cię do tworzenia nowych, bardziej kreatywnych ujęć. Nie zapomnij udostępnić swoich zdjęć na fanpage'u Canon w serwisie Facebook, dodając oznaczenie #MyNewCanon #CanonSceneModes.

Przejmij kontrolę

W poprzednim poradniku dotyczącym komponowania ujęć zasugerowaliśmy, że warto rozpocząć korzystanie z aparatu od ustawienia pokrętła wyboru trybów w pozycji zielonego prostokątu. Nazwa tego trybu to Inteligentna scena auto. Polega on na całkowicie automatycznym ustawieniu wszystkich funkcji aparatu.

Twój aparat świetnie radzi sobie w trybie automatycznym, ale może się kiedyś zdarzyć, że nie uchwyci danego ujęcia zgodnie z Twoim zamysłem artystycznym. W takich sytuacjach warto wiedzieć, jak wyłączyć tryb automatyczny i przejąć kontrolę nad funkcjami aparatu.

Pobierz aplikacje

Guide 1 - Image 7.jpg

Zapoznaj się z podstawami fotografowania lustrzanką cyfrową i lepiej poznaj swój aparat.

Aplikacja Canon Camera Connect umożliwia nawiązanie połączenia między aparatem i urządzeniem Apple lub urządzeniem z systemem Android. Pobierz swoje zdjęcia, które następnie będziesz mógł łatwo udostępniać oraz korzystaj ze swojego telefonu, aby móc zdalnie sterować aparatem.

Korzystanie z trybów ujęć

Poznaj swój aparat – Canon

Dzięki trybom ujęć możemy dostosować ustawienia aparatu do fotografowanego obiektu lub sceny. Aby włączyć wybrany tryb, obróć pokrętło wyboru trybów i ustaw je w pozycji SCN, a następnie naciśnij przycisk „Q” na ekranie dotykowym i wybierz odpowiedni tryb. (patrz Tryby ujęć)

Poznaj swój aparat – Canon

Użycie trybu portretów umożliwia skupienie uwagi na fotografowanej osobie poprzez poprawienie jej odcienia skóry oraz zastosowanie efektu rozmycia tła. (patrz Fotografowanie z uwzględnieniem otoczenia)

Jeśli chcesz zrobić zdjęcie znajomemu lub członkowi rodziny, wybierz tryb portretów. Aparat dostosuje ustawienia do fotografii portretowej, stosując efekt rozmycia tła i modyfikując kolory zdjęcia w taki sposób, aby uzyskać naturalne odcienie skóry i włosów.

Poznaj swój aparat – Canon

W tej sekwencji obrazów skorzystano z trybu ujęć sportowych, który pozwala utrzymywać ostrość na poruszającym się obiekcie i umożliwia rejestrowanie serii zdjęć podczas przytrzymywania spustu migawki.

W przypadku fotografowania obiektów w ruchu wybierz tryb sportowy. Aparat będzie szybko ustawiał ostrość i umożliwi wykonanie serii zdjęć w krótkich odstępach czasu po przytrzymaniu spustu migawki przez użytkownika. Tryb świetnie sprawdzi się podczas fotografowania dzieci, osób uprawiających sport oraz bawiących się zwierząt. Warto też skorzystać z niego wtedy, gdy i Ty jesteś w ruchu, na przykład podczas robienia zdjęć z okna pociągu.

Kolejne kroki

Po zapoznaniu się z zaletami wyłączenia w aparacie trybu automatycznego warto spróbować samemu dostosować ustawienia aparatu do fotografowanego obiektu. Jeśli chcesz uzyskać mocne rozmycie tła, możesz dostosować odpowiednie ustawienia tutaj.

Ustaw pokrętło wyboru trybów w pozycji twórczego wspomagania. Naciśnij przycisk „Q” z tyłu aparatu, aby przejść do menu. Korzystając z ekranu, możesz obejrzeć różne efekty i wybrać te, które podobają Ci się najbardziej. (patrz Zdjęcia grupowe)

Poznaj swój aparat – Canon

Zwiększenie rozmycia tła na drugim zdjęciu pozwala skupić uwagę na głównym fotografowanym obiekcie, czyli w tym przypadku posągu.

Za pomocą pokrętła wyboru trybów można ustawić nie tylko tryby ujęć, ale też filtry kreatywne oraz tryb SCN, czyli tryb scen specjalnych. Naciśnij przycisk „Q”, aby przejść do menu, i wybierz dodatkowe ustawienia sceny, które będą pasowały do fotografowanego obiektu. (patrz Bliższe spojrzenie)

Aby dowiedzieć się, jak użycie danej funkcji wpłynie na wykonywane zdjęcie, włącz tryb Live View i użyj przycisku Q, aby zmieniać opcje w poszczególnych pozycjach menu. Tryb Live View umożliwia bieżący podgląd wprowadzanych zmian. Pełne opisy każdej opcji można też znaleźć w aplikacji EOS M3 Companion. Dowiedz się więcej o aplikacji Companion.

Poznaj swój aparat – Canon

Dostosowanie ustawień sceny i światła poprawia nasycenie kolorów i umożliwia uzyskanie żywszej kolorystyki podczas fotografowania zachodów słońca.

Sprawne sterowanie aparatem może przynieść użytkownikowi sporą satysfakcję i pomóc mu robić lepsze zdjęcia. Opanowanie funkcji aparatu pozwoli użytkownikowi wykonywać bardziej atrakcyjne zdjęcia i doskonalić swoje umiejętności.

Tryby ujęć

Użytkownik ma do wyboru następujące tryby ujęć: małe odległości, sport, portrety, krajobraz, zdjęcia nocne z ręki i żywność.

Fotografowanie z uwzględnieniem trybu atmosfery

W każdym z trybów ujęć możesz wpłynąć na ostateczny wygląd zdjęcia. Za pomocą przycisku „Q” i przycisków szybkiego wybierania możesz zmienić paramerty ustawień aparatu w zależności od otoczenia (scena, oświetlenie).

Dowiedz się więcej o aplikacji Companion

Tryby twórczego fotografowania

Aparat umożliwia również korzystanie z częściowo lub całkowicie ręcznych trybów, zwanych trybami twórczego fotografowania. Tryby te umożliwiają dostęp do wszystkich funkcji i ustawień aparatu. Odejście od trybu automatycznego wiąże się z koniecznością poznania bardziej technicznych aspektów aparatu, takich jak czas naświetlania, przysłona i wartość ISO. Jeśli chcesz korzystać z tych trybów, warto zapoznać się z tymi pojęciami. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w kolejnych poradnikach.

Wykonywanie zdjęć grupowych

Jeśli możesz ustawić aparat na podwyższeniu lub innym stabilnym podłożu, skorzystaj z menu, aby uruchomić samowyzwalacz.

Bliższe spojrzenie

Jeśli chcesz sprawdzić, jak poszczególne tryby i funkcje wpływają na wygląd zdjęcia, zrób serię zdjęć, korzystając z różnych ustawień w przypadku każdego ze zdjęć. Ustaw aparat na statywie lub innym stabilnym podłożu, aby obrazy można było łatwiej porównać. Pobierz zdjęcia i porównaj je na ekranie komputera, ponieważ różnice między nimi będą wtedy bardziej widoczne.

Fotografowanie, udostępnianie i wyświetlanie zdjęć z oznaczeniem #MojNowyCanon #CanonTrybScen

Znajdź ciekawy obiekt lub scenerię i zrób kilka zdjęć. Przy jednym z nich skorzystaj z ustawień automatycznych, a przy innym użyj trybu ujęć. Które podoba Ci się bardziej? Udostępnij wybrane zdjęcie z oznaczeniem #MyNewCanon #CanonSceneModes i podziel się z nami informacją o ustawieniach użytych podczas jego wykonywania. W każdej chwili wrócić do poradnika dot. komponowania ujęć i zobaczyć, jak Twoje obecne zdjęcia różnią się od poprzednich. Dzięki temu dowiesz się, jakie postępy robisz jako fotograf.

Podziel się swoimi zdjęciami

Zrób zdjęcie tej samej sceny, korzystając z trybu ujęć i z trybu automatycznego, a następnie udostępnij to, które najbardziej Ci się podoba.