Zdjęcia w słabym oświetleniu

Zdjęcia w słabym oświetleniu

Zdjęcia w słabym oświetleniu

Zdjęcia w słabym oświetleniu

Mój nowy aparat EOS 70D, Poradnik 4: Korzystanie z aparatu w słabym oświetleniu

W tym poradniku omówimy kilka technik przydatnych podczas wykonywania zdjęć w nocy i w słabym oświetleniu.

Zacznijmy od wyjaśnienia, co rozumiemy przez słabe oświetlenie. Słabe oświetlenie zazwyczaj dotyczy pomieszczeń (nawet tych, w których włączone jest światło) oraz plenerów przed wschodem lub po zachodzie słońca. Można też znaleźć inne słabo oświetlone miejsca, ale ogólnie rzecz biorąc, są to sytuacje, w których aparat reaguje inaczej.

Podczas korzystania z jednego z trybów automatycznych, może uruchomić się wysuwana lampa błyskowa. Lampa ta włącza się przy słabym oświetleniu i umożliwia wykonywanie dobrze oświetlonych zdjęć. W niektórych sytuacjach lampa błyskowa może przeszkadzać, na przykład podczas robienia zdjęć na weselach lub w galeriach i muzeach, gdzie używanie lamp błyskowych jest zabronione. Może się również zdarzyć, że lampa błyskowa, szczególnie ta wbudowana, nie zapewni wystarczająco dobrych rezultatów. Jeśli nie chcesz, by lampa błyskowa automatycznie wyzwalała błysk, użyj pokrętła wyboru trybów i wybierz ustawienie Błysk wyłączony.

Zdjęcia w słabym oświetleniu – Canon

Poradnik 2:

Poradnik 3:

Pobierz aplikację

Zdjęcia w słabym oświetleniu – Canon

Aplikacja Canon Camera Connect umożliwia nawiązanie połączenia między aparatem i urządzeniem Apple lub urządzeniem z systemem Android. Pobierz swoje zdjęcia, które następnie będziesz mógł łatwo udostępniać oraz korzystaj ze swojego telefonu, aby móc zdalnie sterować aparatem.

Zdjęcia w słabym oświetleniu – Canon

Na tym zdjęciu wykonanym w pomieszczeniu ustawiono wysoką wartość ISO i użyto dużej przysłony, która umożliwia przedostanie się do aparatu maksymalnej ilości światła.

Bez lampy błyskowej!

Fotografowanie w słabym oświetleniu bez lampy błyskowej jest możliwe, ale aparat musi zrekompensować brak światła. Może tego dokonać na 3 sposoby:

1. Migawka pozostaje otwarta przez dłuższy czas: aparat wykorzystuje dłuższy czas naświetlania, aby wpuścić więcej światła. Jak wspomniano w ostatnim poradniku, jeśli czas naświetlania jest dość długi, a fotograf lub obiekt poruszą się podczas wykonywania zdjęcia, obraz będzie zamazany.

2. Czułość aparatu zostaje zwiększona: aparat może zwiększyć czułość matrycy poprzez zwiększenie wartości ISO. Przy wyższych wartościach ISO jest większe prawdopodobieństwo wystąpienia szumu na obrazie (patrz Szum cyfrowy), co może wpłynąć na estetykę zdjęcia.

3. Przysłona się rozszerza: aparat może otworzyć obiektyw na największą możliwą szerokość, co określane jest jako maksymalny otwór przysłony. Pozwola to na dostanie się do aparatu jak największej ilości światła. Używanie szerokiej przysłony zwiększa efekt rozmycia tła. (patrz Co to jest przysłona?)

Fotografowanie w słabym oświetleniu bez użycia lampy błyskowej ma swoje konsekwencje. Zadbaj o to, aby zdjęcie było możliwie jak najlepiej oświetlone. Możesz na przykład zmienić swoją pozycję lub przejść w inne miejsce. Czasami w celu uzyskania lepszego zdjęcia bez użycia lampy błyskowej wystarczy przesunąć się w stronę lampy ulicznej lub włączyć górne źródło światła.

Wybór ujęcia

W Poradniku 2, Poznaj swój aparat, wyjaśnialiśmy jak tryby ujęć wpływają na ustawienia aparatu w zależności od fotografowanego obiektu. Wypróbuj tryb zdjęć nocnych z ręki, aby uzyskać krótki czas naświetlania i uniknąć ryzyka powstania rozmycia.

Zdjęcia w słabym oświetleniu – Canon

To ujęcie zostało wykonane po zachodzie słońca z wykorzystaniem statywu oraz długiego czasu naświetlania, wynoszącego 30 sekund.

Kolejną wartą wypróbowania funkcją jest tryb nocnych portretów. W tym przypadku do oświetlenia fotografowanego obiektu znajdującego się w pobliżu używana jest lampa błyskowa i długi czas naświetlania, umożliwiający odpowiednie doświetlenie tła. W celu uzyskania optymalnych rezultatów warto skorzystać ze statywu.

Uwolnij swoją kreatywność

Jeśli chcesz spróbować swoich sił w fotografii nocnej i wykonywanej w słabym oświetleniu, wypróbuj jeden z twórczych trybów fotografowania: P, Tv, Av lub M. Te trzy ustawienia decydują o ekspozycji, która zostanie omówiona w dalszej części tego poradnika.

Aby skorzystać z trybu preselekcji przysłony (Av), obracaj pokrętło główne do momentu wybrania najmniejszej wartości przysłony. W ten sposób ustawisz maksymalny otwór przysłony, który jest optymalnym ustawieniem w przypadku zdjęć robionych z ręki w słabym oświetleniu. Jeśli zainteresowało Cię fotografowanie z ręki w słabym oświetleniu, wybróbuj inne obiektywy. Obiektyw Canon EF 50mm f/1.8 STM przepuszcza 4 razy więcej światła niż standardowe obiektywy. Bardzo duży maksymalny otwór przysłony tego obiektywu pozwala uzyskać cudowny efekt rozmycia tła. Pamiętaj też, aby zwiększyć wartość ISO – dzięki temu aparat będzie bardziej czuły na światło.

Większy zakres możliwości

W niektórych przypadkach może być konieczne użycie zamontowanej lampy błyskowej (patrz Zamontowana i zdalna lampa błyskowa). Aby uzyskać jeszcze lepsze efekty, wybierz większą wartość ISO. Pozwoli to zwiększyć czułość i umożliwi lepsze oświetlenia tła zdjęcia. Użyj pokrętła głównego, aby ustawić dłuższy czas naświetlania. Uważaj jednak, aby nie był on zbyt długi, ponieważ zdjęcia mogą wtedy wyjść niewyraźnie. Pamiętaj, że lampa błyskowa działa jedynie na krótkich dystansach, do kilku metrów.

Zdjęcia w słabym oświetleniu – Canon

Na tych dwóch zdjęciach widać efekt działania lampy błyskowej. Na pierwszym z nich lampa błyskowa oświetla całą scenę i zapewnia dość jaskrawe światło z przodu zdjęcia. Na drugim zdjęciu ustawiono wyższą wartość ISO i dłuższy czas naświetlania, co pozwoliło zrównoważyć światło lampy błyskowej z oświetleniem pomieszczenia.

Bardzo przydatnym akcesorium podczas fotografowania krajobrazów w słabym oświetleniu jest statyw bądź inna podpora. Unieruchomienie aparatu umożliwia korzystanie z długiego czasu naświetlania bez ryzyka powstania rozmycia (patrz Długa ekspozycja). Skorzystaj z trybu Tv, aby móc regulować czas naświetlania, i skieruj aparat w stronę źródła światła w celu uzyskania twórczych efektów.

Zdjęcia w słabym oświetleniu – Canon

Użycie statywu i czasu naświetlania wynoszącego 10 sekund pozwoliło uzyskać ciekawy efekt smug świateł hamowania i reflektorów.

W miarę poznawania tajników oświetlenia będziesz robić coraz lepsze i bardziej kreatywne zdjęcia w słabym oświetleniu. Szczególnie atrakcyjne, kreatywne efekty można uzyskać, używając długiego czasu naświetlania. Staraj się przekraczać kolejne granice – testuj nowe ustawienia i fotografuj różne obiekty. Przekonasz się, jaki rodzaj fotografii naprawdę Cię interesuje. (patrz Zdalne przeglądanie)

Warto zapoznać się z bardziej techniczną stroną działania aparatu. Dowiedz się, jaki wpływ na zdjęcia ma czas naświetlania, przysłona i wartość ISO. W międzyczasie postaraj się wypróbować możliwie jak najwięcej technik wspomnianych w tym poradniku (i w poprzednich). Przygotuj się na osiąganie naprawdę twórczych efektów.

Szum cyfrowy

Szum to pogorszenie jakości obrazu powstające zazwyczaj w wyniku ustawienia zbyt wysokiej wartości ISO. W przypadku wysokiej czułości ISO aparat wzmacnia światło docierające do matrycy, co może powodować powstanie ziarnistego efektu na zdjęciu.

Co to jest przysłona?

Przysłona oznacza rozmiar otworu obiektywu. Każdy obiektyw jest oznaczony ciągiem f/(liczba), np. f/3,5. Im mniejsza liczba, tym większy otwór. Otwór przysłony f/2,0 jest 8 razy większy od otworu przysłony f/5,6, więc przepuszcza więcej światła.

Zamontowana i zdalna lampa błyskowa

„Zamontowana” lampa błyskowa to lampa wbudowana w aparat lub zewnętrzna lampa błyskowa umieszczona w gorącej stopce aparatu. Zdalna lampa błyskowa to przewodowa bądź bezprzewodowa lampa błyskowa wyzwalana przez aparat.

Długa ekspozycja

Zdjęcia z długą ekspozycją to zdjęcia wykonane z długim czasem naświetlania, zwykle nocą. Dzięki użyciu statywu statyczne elementy pozostaną nieruchome, a obiekty poruszające się pozostawią na zdjęciu efekt smugi. Jako przykład warto obejrzeć zdjęcia fajerwerków, wodospadów, rzek, gwiazd, samochodów czy krajobrazów.

Zdalne przeglądanie

Wykonuj zdjęcia i nagrywaj z dowolnego miejsca – po pobraniu aplikacji Canon Camera Connect możesz sterować aparatem za pośrednictwem sieci Wi-Fi przy użyciu smartfonu lub tabletu. Podczas fotografowania w słabym oświetleniu i przy długim czasie naświetlania zapobiegnie to rozmyciom powodowanym naciśnięciem spustu migawki w aparacie.

Fotografowanie, udostępnianie i wyświetlanie zdjęć z oznaczeniem #MojNowyCanon #CanonLowLight

Nie zapomnij udostępnić zdjęć zrobionych w nocy i w słabym oświetleniu innym użytkownikom aparatu EOS w serwisie Facebook. Spróbuj wykonać zdjęcie w pomieszczeniu, ale z wyłączoną lampą błyskową, wykorzystując jedną lub kilka z przedstawionych technik. Prześlij zdjęcie i sprawdź później komentarze innych użytkowników na jego temat.

Podziel się swoimi zdjęciami

Wyślij nam swoje najlepsze zdjęcia wykonane z wyłączoną lampą błyskową w pomieszczeniu.