Techniki komponowania ujęć

Techniki komponowania ujęć

Techniki komponowania ujęć

Techniki komponowania ujęć

Techniki komponowania ujęć

Mój nowy aparat EOS 100D, Poradnik 1: Jak robić lepsze zdjęcia

Witamy w serii poradników dla początkujących, które pomogą Ci poznać podstawy obsługi aparatu Canon EOS 100D i robić jeszcze lepsze zdjęcia. Jeśli po raz pierwszy korzystasz z lustrzanki, opanowanie jej wszystkich funkcji może być z początku trudne. Nie przejmuj się, ponieważ jest wiele sposobów na to, aby od razu zacząć korzystać z wielu możliwości tego aparatu.

W naszym pierwszym poradniku wprowadzimy Cię w tajniki komponowania ujęć. Dzięki temu będziesz mógł sprawić, aby Twoje zdjęcia stały się jeszcze bardziej interesujące. Korzystanie z prezentowanych wskazówek i porad w naturalny sposób wpłynie na rozwój Twoich fotograficznych umiejętności. Zatem naładuj akumulator, włóż kartę pamięci i zacznij działać!

W końcowej części tego poradnika znajdziesz kilka pomysłów do wypróbowania zdobytej wiedzy. Udostępnij swoje zdjęcia na stronie Canon w serwisie Facebook, dodając oznaczenie #MyNewCanon #CanonSceneModes. Dzięki temu będziesz mógł porównać swoje zdjęcia z ujęciami wykonanymi przez innych nowych użytkowników aparatów Canon EOS.

Pobierz aplikację

Opanuj podstawy fotografowania lustrzanką cyfrową i lepiej poznaj swój aparat.

Pierwsze kroki

Świetnym sposobem na rozpoczęcie fotografowania jest zaplanowanie wyprawy fotograficznej, podczas której można lepiej poznać funkcje aparatu. Doskonałymi miejscami na taką wycieczkę będą lokalny park, ciekawy budynek lub malowniczy zakątek.

Nie przejmuj się, jeśli nie znasz jeszcze wszystkich ustawień aparatu – przyjrzymy się im dokładniej w kolejnych poradnikach. Na razie ustaw górne pokrętło aparatu w pozycji zielonego kwadratu „A”. Ustawienia aparatu zostaną automatycznie dostosowane, więc możesz od razu zacząć fotografować.

Jak robić lepsze zdjęcia – Canon

Przed rozpoczęciem fotografowania zastanów się, jakiego rodzaju zdjęcia planujesz zrobić. Zdecyduj, czy interesuje Cię fotografowanie krajobrazów, architektury czy detali. Skorzystaj z Internetu, aby zainspirować się zdjęciami innych fotografów.

Zanim rozpoczniesz fotografowanie, poświęć chwilę, aby rozejrzeć się po okolicy i zastanowić się, co najbardziej przyciąga Twoją uwagę. Nie musisz od razu robić zdjęć. Fotografia polega na rejestrowaniu tego, co widzimy przed sobą, więc jeśli chcesz uchwycić ciekawe ujęcie, najpierw zwyczajnie się rozejrzyj. Warto zawsze mieć pod ręką włączony aparat, aby żadne ciekawe ujęcie nie umknęło Twojej uwadze.

Jak robić lepsze zdjęcia – Canon

Powyższe zdjęcie zostało zrobione na plaży w pozycji stojącej i jest typowym ujęciem tego widoku.

Jak robić lepsze zdjęcia – Canon

Na tym zdjęciu fotografowanie z dołu i dodanie elementów (filary i kamienie) zgodnie z regułą trójpodziału (patrz Reguła trójpodziału) sprawia, że kompozycja ujęcia jest dużo ciekawsza.

Może wydawać się to oczywiste, ale postaraj się możliwie jak najczęściej korzystać z wizjera (czyli okienka umieszczonego tuż nad ekranem), a nie z ekranu, ponieważ ułatwia to komponowanie dobrych ujęć. Ekran może się przydać podczas fotografowania z niższego punktu widzenia lub wtedy, gdy korzystanie z wizjera nie jest możliwe.

Spróbuj spojrzeć inaczaj

Zastanów sie nad kompozycją ujęcia. To pierwszy krok do rozwinięcia umiejętności fotograficznych. Przyjrzyj się elemenom, które składają się na Twoje zdjęcia, i zadaj sobie pytanie: „Jak mogę poprawić to zdjęcie?”.

Poszukaj ciekawych kształtów i linii perspektywy, które mogłyby przyciągać wzrok. Pamiętaj, że umieszczanie fotografowanych głównych obiektów nieco poza środkiem kadru może poprawić estetykę zdjęcia.

Jak robić lepsze zdjęcia – Canon

Fotografując ludzi, postaraj się umieścić ich po jednej stronie zdjęcia. Ustawienie ich poza środkiem kadru nada ujęciu ciekawszego wyrazu.

Świetnym sposobem na uzyskanie nowego spojrzenia jest zmiana pozycji – spróbuj przykucnąć lub obejść dookoła fotografowany obiekt, aby znaleźć ciekawe ujęcie. Powiększ obraz, aby skupić się na ciekawym szczególe i usunąć z kadru zbędne obiekty, lub oddal obraz, aby dodać dramaturgii.

Aby tworzyć niezwykle ujęcia, łącz ze sobą obiekty i struktury. Możesz umieścić w kadrze ludzi, którzy też nadadzą zdjęciu dodatkowy akcent. (patrz Dodawanie punktu odniesienia)

Jak robić lepsze zdjęcia – Canon

Przybliżenie szczegółu architektonicznego pozwoliło uzyskać ciekawe ujęcie, ale czekanie, aż w kadrze pojawi się przechodzień dodało kolejny punkt zainteresowania.

Uważaj na zbędne elementy, takie jak dźwigi, znaki drogowe czy śmietniki, które mogą odwrócić uwagę od fotografowanego obiektu. Przyjrzyj się scenie, zanim naciśniesz spust migawki. Obejrzyj swoje zdjęcia na ekranie aparatu i spróbuj jeszcze raz, jeśli nie będą Cię zadowalały. (patrz Linie wiodące i linie zbiegu)

Wykorzystaj aurę. Słońce świetnie uwydatnia i ożywia kolory, ale w ponure, mgliste i deszczowe dni też można zrobić świetne zdjęcia. Jeśli niebo pokryte jest chmurami, postaraj się uchwycić w kadrze jak najwięcej nieba. W pochmurne dni zwróć większą uwagę na szczegóły i tekstury.

Na dobre ujęcie warto poczekać

Zaczekanie, aż w kadrze pojawi się przechodzień z parasolem lub stado ptaków, może znacznie uatrakcyjnić zdjęcie. Nie zawsze uda Ci się zrobić idealne zdjęcie, ale jeśli odpowiednio przemyślisz i przeanalizujesz swoje ujęcia, zaczniesz widzieć świat oczami fotografa.

Jak robić lepsze zdjęcia – Canon

Skomponowanie ujęcia w taki sposób, aby budynek był otoczony kształtami gałęzi drzew, pozwala skupić uwagę na środkowej części zdjęcia i jeszcze bardziej uwydatnia niebo.


Co to jest kompozycja?

Kompozycja to sposób ułożenia elementów w kadrze. To dzięki niej zdjęcia wyróżniają się spośród innych. Jest wiele technik komponowania zdjęć. Najłatwiejsza z nich polega na zmianie odległości od fotografowanego obiektu lub użyciu powiększenia.

Zasada trójpodziału

Wykorzystaj to jak przewodnik dotyczący komponowania zdjęć. Korzystając z menu ustawień, możesz włączyć linie siatki i robić zdjęcia w taki sposób, aby fotografowany obiekt znajdował się na równi z jedną z linii lub w punkcie przecięcia linii.

Dodawanie punktu odniesienia

Ludzie są doskonałym punktem odniesienia, szczególnie w przypadku zdjęć krajobrazów lub architektury. Postać człowieka natychmiast przyciąga wzrok. Zanim naciśniesz spust migawki, zwróć uwagę na to, jak jest ona wkomponowana w kadr.

Linie wiodące i linie zbiegu

Czy widzisz ścieżkę wijącą się aż do budynku lub balustradę, która znika za horyzontem? Dodanie linii perspektywy przyciąga wzrok i może pomóc w wykonaniu naprawdę ciekawego ujęcia.

Fotografowanie, udostępnianie i wyświetlanie zdjęć z oznaczeniem #MojNowyCanon #CanonKompozycja

Przeczytałeś już artykuł i poznałeś wiele nowych pomysłów oraz rad. Spróbuj je teraz wykorzystać. Fotografuj pod różnym kątem – zawsze możesz usunąć zdjęcia, które nie spełnią Twoich oczekiwań. Użyj jednej z omówionych wcześniej technik, np. reguły trójpodziału lub linii wiodących.

Po powrocie do domu przejrzyj zdjęcia, wybierz najlepsze z nich i udostępnij je innym użytkownikom aparatu za pośrednictwem serwisu Facebook. Możesz być zaskoczony, że są już tak dobre!

Podziel się swoimi zdjęciami

Wyślij nam swoje najlepsze zdjęcia wykonane z wykorzystaniem opisanych w tym poradniku technik komponowania i pochwal się nabytymi umiejętnościami.