Korzystanie z trybów ujęć

Korzystanie z trybów ujęć

Korzystanie z trybów ujęć

Korzystanie z trybów ujęć

Korzystanie z trybów ujęć

Mój nowy aparat EOS 100D, Poradnik 2: Poznaj swój aparat

Pewnie zrobiłeś już kilka świetnych zdjęć swoim nowym aparatem. Mamy nadzieję, że pomysły i informacje przedstawione w pierwszym poradniku dotyczącym komponowania ujęć pomogły Ci w tym.

W tym poradniku przyjrzymy się bliżej samemu aparatowi i poznamy kilka funkcji i ustawień, które mogą jeszcze bardziej ulepszyć Twoje zdjęcia.

Być może przeczytanie tego poradnika zainspiruje Cię do tworzenia nowych, bardziej kreatywnych ujęć. Nie zapomnij udostępnić swoich zdjęć na fanpage'u Canon w serwisie Facebook, dodając oznaczenie #MyNewCanon #CanonSceneModes.

Przejmij kontrolę

W poprzednim poradniku dotyczącym komponowania ujęć zasugerowaliśmy, że warto rozpocząć korzystanie z aparatu od ustawienia pokrętła wyboru trybów w pozycji zielonego prostokątu. Nazwa tego trybu to Inteligentna scena auto. Polega on na całkowicie automatycznym ustawieniu wszystkich funkcji aparatu.

Twój aparat świetnie radzi sobie w trybie automatycznym, ale może się kiedyś zdarzyć, że nie uchwyci danego ujęcia zgodnie z Twoim zamysłem artystycznym. W takich sytuacjach warto wiedzieć, jak wyłączyć tryb automatyczny i przejąć kontrolę nad funkcjami aparatu.

Pobierz aplikację

Guide 2 - Image 6.jpg

Zapoznaj się z podstawami fotografowania lustrzanką cyfrową i lepiej poznaj swój aparat.

Korzystanie z trybów ujęć

Poznaj swój aparat – Canon

Dzięki trybom ujęć możemy dostosować ustawienia aparatu do obiektu który chcemy fotografować. Aby włączyć wybrany tryb, obróć pokrętło i ustaw je w pozycji odpowiadającej danemu trybowi. (patrz Tryby ujęć)

Poznaj swój aparat – Canon

Użycie trybu portretów umożliwia skupienie uwagi na fotografowanej osobie poprzez poprawienie jej odcienia skóry oraz zastosowanie efektu rozmycia tła. (patrz Fotografowanie z uwzględnieniem otoczenia)

Jeśli chcesz zrobić zdjęcie znajomemu lub członkowi rodziny, wybierz tryb portretów. Aparat dostosuje ustawienia do fotografii portretowej, stosując efekt rozmycia tła i modyfikując kolory zdjęcia w taki sposób, aby uzyskać naturalne odcienie skóry i włosów.

Poznaj swój aparat – Canon

W tej sekwencji obrazów skorzystano z trybu ujęć sportowych, który pozwala utrzymywać ostrość na poruszającym się obiekcie i umożliwia wykonanie serii zdjęć podczas przytrzymywania spustu migawki. W tym przypadku można użyć też trybu SCN Dzieci (patrz poniżej).

W przypadku fotografowania obiektów w ruchu wybierz tryb sportowy. Aparat będzie szybko ustawiał ostrość i umożliwi wykonanie serii zdjęć w krótkich odstępach czasu po przytrzymaniu spustu migawki przez użytkownika. Tryb świetnie sprawdzi się podczas fotografowania dzieci, osób uprawiających sport oraz bawiących się zwierząt. Warto też skorzystać z niego wtedy, gdy i Ty jesteś w ruchu, na przykład podczas robienia zdjęć z okna pociągu.

Kolejne kroki

Po zapoznaniu się z zaletami wyłączenia w aparacie trybu automatycznego warto spróbować samemu dostosować ustawienia aparatu do fotografowanego obiektu. Jeśli chcesz uzyskać mocne rozmycie tła, możesz dostosować odpowiednie ustawienia tutaj.

Ustaw pokrętło wyboru trybów w pozycji „CA” (tryb twórczej automatyki). Naciśnij przycisk „Q” z tyłu aparatu, aby przejść do menu. Możesz w nim dostosować takie parametry jak „atmosfera”, czyli kolor i ton, „rozmycie tła”, czyli stopień ostrości tła oraz „tryb wyzwalania/samowyzwalacz”, który umożliwia rejestrowanie wielu ujęć. (patrz Wykonywanie zdjęć grupowych)

Poznaj swój aparat – Canon

Zwiększenie rozmycia tła na drugim zdjęciu pozwala skupić uwagę na głównym fotografowanym obiekcie, czyli w tym przypadku posągu.

Za pomocą pokrętła wyboru trybów można ustawić nie tylko tryby ujęć, ale też tryb SCN, czyli tryb scen specjalnych. Naciśnij przycisk „Q”, aby przejść do menu, i wybierz dodatkowe ustawienia sceny, które będą pasowały do fotografowanego obiektu. (patrz Bliższe spojrzenie)

Aby dowiedzieć się, jak użycie danej funkcji wpłynie na wykonywane zdjęcie, włącz tryb Live View i użyj przycisku Q, aby przewijać opcje w poszczególnych pozycjach menu. Tryb Live View umożliwia bieżący podgląd wprowadzanych zmian. Pełne opisy każdej opcji można też znaleźć w aplikacji EOS 100D Companion. Dowiedz się więcej o aplikacji Companion.

Poznaj swój aparat – Canon

Dostosowanie ustawień sceny i światła poprawia nasycenie kolorów i umożliwia uzyskanie żywszej kolorystyki podczas fotografowania zachodów słońca.

Sprawne sterowanie aparatem może przynieść użytkownikowi sporą satysfakcję i pomóc mu robić lepsze zdjęcia. Opanowanie funkcji aparatu pozwoli użytkownikowi wykonywać bardziej atrakcyjne zdjęcia i doskonalić swoje umiejętności.

Tryby ujęć

Użytkownik ma do wyboru następujące tryby ujęć: małe odległości, sport, portrety, krajobraz, dzieci, żywność, światło świec, nocne portrety, zdjęcia nocne z ręki i regulacja podświetlenia HDR.

Tryby twórczego fotografowania

Aparat umożliwia również korzystanie z częściowo lub całkowicie ręcznych trybów, zwanych trybami twórczego fotografowania. Tryby te umożliwiają dostęp do wszystkich funkcji i ustawień aparatu. Odejście od trybu automatycznego wiąże się z koniecznością poznania bardziej technicznych aspektów aparatu, takich jak czas naświetlania, przysłona i wartość ISO. Jeśli chcesz korzystać z tych trybów, warto zapoznać się z tymi pojęciami. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w kolejnych poradnikach.

Fotografowanie z uwzględnieniem trybu atmosfery

W każdym z trybów ujęć możesz wpłynąć na ostateczny wygląd zdjęcia. Za pomocą przycisku „Q” i przycisków szybkiego wybierania możesz zmienić paramerty ustawień aparatu w zależności od otoczenia (scena, oświetlenie).

Dowiedz się więcej o aplikacji Companion

Zdjęcia grupowe

Ustaw aparat na podwyższeniu i skorzystaj z menu, aby uruchomić samowyzwalacz. Aby zrobić kilka zdjęć, wybierz opcję serii zdjęć, ustawiając od 2 do 10 ujęć. Aparat zacznie robić zdjęcia po upływie 10 sekund od naciśnięcia spustu migawki. Nie zapomnij poinformować fotografowaną grupę, że aparat wykona kilka ujęć.

Bliższe spojrzenie

Jeśli chcesz sprawdzić, jak poszczególne tryby i funkcje wpływają na wygląd zdjęcia, zrób serię zdjęć, korzystając z różnych ustawień w przypadku każdego ze zdjęć. Ustaw aparat na statywie lub innym stabilnym podłożu, aby obrazy można było łatwiej porównać. Pobierz zdjęcia i porównaj je na ekranie komputera, ponieważ różnice między nimi będą wtedy bardziej widoczne.

Fotografowanie, udostępnianie i wyświetlanie zdjęć z oznaczeniem #MojNowyCanon #CanonTrybScen

Znajdź ciekawy obiekt lub scenerię i zrób kilka zdjęć. Przy jednym z nich skorzystaj z ustawień automatycznych, a przy innym użyj trybu ujęć. Które podoba Ci się bardziej? Udostępnij wybrane zdjęcie z oznaczeniem #MyNewCanon #CanonSceneModes i podziel się z nami informacją o ustawieniach użytych podczas jego wykonywania. W każdej chwili wrócić do poradnika dot. komponowania ujęć i zobaczyć, jak Twoje obecne zdjęcia różnią się od poprzednich. Dzięki temu dowiesz się, jakie postępy robisz jako fotograf.

Podziel się swoimi zdjęciami

Zrób zdjęcie tej samej sceny, korzystając z trybu ujęć i z trybu automatycznego, a następnie udostępnij to, które najbardziej Ci się podoba.