Canon Explorers: Martin Osner

EX_Page_2_02
© Martin Osner, odkrywca firmy Canon
Sfotografowane aparatem EOS 5D, obiektyw EF 16-35 mm f/2,8L USM, ekspozycja 1/400 s, f/5,6, ISO 400
„Skalny wzór”

Kiedy uczę fotografów, stale przypominam im, aby maksymalnie zbliżyli się do obiektu. „Nie przestawaj się ruszać, dopóki na coś nie wpadniesz” — żartuję — „a potem zrób krok do tyłu”. Lepsze zaznajomienie się z obiektem pomoże w naturalny sposób uprościć kompozycję. Radzę, aby unikać fotografowania na poziomie oka, a zamiast tego wykonywać zdjęcia w niskiej lub wysokiej pozycji. Umożliwia to widzowi odejście od normalnej perspektywy i sprawia, że fotografia staje się bardziej interesująca.

Zdjęcie porosta, choć bardzo niewielkiego, może być interesujące. Koło jest podstawowym kształtem w projektowaniu wizualnym, który pomaga zachować uwagę. Tę fotografię wybrałem na okładkę mojej nowej książki zatytułowanej „Fingerprint of creation, colours textures and patterns”.

Fotografuję wiele prostych tekstur, które można znaleźć na formacjach skalnych. Czasem ustawiam bardzo duże zbliżenie, korzystając z obiektywu makro lub — w zależności od obiektu — z szerokokątnego obiektywu zmiennoogniskowego. Próbuję „wyciąć” obiekt z realistycznego otoczenia, aby na zdjęciu nie było nic, co umożliwiałoby porównanie skali. To zdjęcie zostało zrobione w zatoce Coffee Bay na dzikim wybrzeżu RPA.

EX_Page_2_03
© Martin Osner, odkrywca firmy Canon
Sfotografowane aparatem EOS 5D, obiektyw EF 16-35 mm f/2,8L USM, ekspozycja 1/60 s, f/8, ISO 250
„Atlantycki zachód słońca”

Podczas fotografowania próbuję uzyskać żądaną kompozycję w aparacie i nie korzystać z funkcji przycinania podczas późniejszej obróbki. Pozwala to lepiej skoncentrować się na celu i już w momencie wykonywania zdjęcia wydobyć to co najlepsze.

Tak było w przypadku tego zdjęcia chmur. Zrobiłem je w Kapsztadzie na atlantyckim wybrzeżu półwyspu. Zbliżał się zimny front powodujący załamanie pogody, a niebo ostrzegało o jego nadejściu. Te chmury powstają na dzień przed uderzeniem frontu, dlatego często obserwuję zdjęcia satelitarne w celu określenia godziny jego nadejścia.

To miejsce jest znane z niesamowitych zachodów słońca. Ciepłe oświetlenie popołudniowe pomogło uzyskać określony charakter zdjęcia.

Dowiedz się więcej o pracy Martina Osnera w charakterze Canon Explorers.
Więcej prac Martina i szczegóły dotyczące fotografii można znaleźć na jego stronie internetowej.

1  2