Wskazówki dotyczące fotografii przyrody

Techniki fotografii przyrody przedstawia Brian Worley, instruktor w programie Canon

Koń o poranku

© „Morning horse” (Koń o poranku), zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS 30D, autor: Photophilde

Jednym z kluczy do uzyskiwania doskonałych zdjęć przyrody jest zrozumienie zachowania zwierząt i użycie sprzętu odpowiednio dobranego do okoliczności i pożądanych efektów.

Doskonałe rezultaty można uzyskać, używając wszystkich typów aparatów firmy Canon, choć w przypadku lustrzanki cyfrowej szerszy wybór obiektywów stwarza większe możliwości.

Aby znaleźć inspirację, warto zapoznać się z pracami Ambasadorów i Explorerów firmy Canon, którzy specjalizują się w fotografii przyrody. Wielu z nich jest laureatami konkursu The Wildlife Photographer of the Year. Nazwiska, które warto poznać, to m.in. Charlie Hamilton-James, Brent Stirton i Michael „Nick” Nichols.

Brent Stirton i Michael „Nick” Nichols.

Fotografowanie natury aparatem EOS

Lustrzanka cyfrowa EOS zapewnia ogromną wszechstronność przy robieniu zdjęć – niezależnie od tego, czy obiektem są dżdżownice czy słonie. Oto kilka przydatnych wskazówek dotyczących sprzętu i techniki, które pomogą Ci uzyskać wyjątkowe rezultaty.

Spróbuj użyć teleobiektywu lub obiektywu zmiennoogniskowego

Użycie teleobiektywu lub teleobiektywu zmiennoogniskowego umożliwia fotografowanie zwierząt z bezpiecznej odległości – to szczególnie ważne, gdy chcemy uzyskać dynamiczne ujęcia lwów, niedźwiedzi grizzly lub krokodyli.

Dla posiadaczy lustrzanki cyfrowej EOS teleobiektyw to przydatny drugi obiektyw. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z aparatami Canon, być może nie wiesz, że niektóre z nich są dostępne w zestawach z dwoma obiektywami zmiennoogniskowymi – standardowym obiektywem zmiennoogniskowym i teleobiektywem zmiennoogniskowym.

Aby uzyskać stabilne zdjęcia, należy stosować krótsze czasy naświetlania

Użycie teleobiektywu lub teleobiektywu zmiennoogniskowego oznacza konieczność zastosowania krótszych czasów naświetlania (co najmniej 1/50) w celu uzyskania ostrych zdjęć z wyraźnymi szczegółami. Niektóre zwierzęta poruszają się bardzo szybko, a trzeba dotrzymać im kroku!

Tryb Sport, dostępny w aparatach EOS klasy podstawowej i średniej, pomaga uzyskać ostrość obrazu niezależnie od tego, czy fotografowane są gepardy, czy leniwce. Należy pamiętać o włączeniu w teleobiektywie stabilizatora obrazu, który zagwarantuje ostrość zdjęć w każdych warunkach.

Zaawansowane techniki: makrofotografia

Piękno obiektywu makro polega na tym, że pozwala on tworzyć zdjęcia, które na ekranie lub papierze ukażą obiekty w rozmiarach większych niż rzeczywiste. W ten sposób można przedstawiać małe owady jako widowiskowe potwory lub prezentować intrygujące szczegóły, które zwykle są niedostrzegalne dla ludzkiego oka.

Makrofotografia żywych obiektów może być wyzwaniem, dlatego do wykonania naprawdę wybitnych zdjęć potrzebny jest odpowiedni sprzęt i mnóstwo cierpliwości.

Regulacja głębi pola

Regulacja głębi pola jest naprawdę ważna w makrofotografii przyrody. W standardowej fotografii powszechne jest stosowanie trybu fotografowania z preselekcją przysłony (AV na pokrętle aparatu). W przypadku obiektywów makro często stosowane jest przeciwne rozwiązanie. Z uwagi na małe odległości robocze przysłona jest blokowana z ustawieniem f/16, f/22 lub więcej w celu uzyskania maksymalnej głębi pola i zapewnienia ostrości całej fotografii.

W przypadku zdjęć z teleobiektywem i makrofotografii warto używać stabilizatora obrazu, zwłaszcza gdy trzymasz aparat w ręce. Jeśli aparat jest na statywie, często lepiej wyłączyć stabilizator obrazu.

Park narodowy Grand Teton

© „Grand Teton National Park” (Park narodowy Grand Teton), zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS 5D Mark II, autor James Chang

Uzyskiwanie ostrości obiektów

Stwierdzenie, że zwierzęta są wysoce nieprzewidywalne, jest całkowicie słuszne. Dlatego warto nauczyć się zmieniać punkt ostrości w aparacie i przełączać pomiędzy trybami regulacji ostrości One-Shot i AI Servo. W ten sposób, będąc w terenie, nie stracisz ani chwili. Warto poeksperymentować, używając ręcznej regulacji ostrości w przypadku powolnych lub statycznych obiektów, takich jak pławiące się w wodzie hipopotamy czy spacerujące słonie.

Więcej przydatnych porad i wskazówek można znaleźć w pozostałych poradnikach.