Sea-Surfer-Wave

Fotografowanie sportów wodnych

Wskazówki dotyczące aparatów EOS

Surfing, kajakowanie i inne sporty wodne to wdzięczne tematy dla fotografów. Emocje, rozpryski wody, skoki, obroty i prędkość sprawiają, że uzyskanie doskonałych efektów wymaga wysiłku i cierpliwości. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą wykonywać lepsze zdjęcia i wydruki.

• Korzystanie z trybu Sport
• Redukcja niechcianego rozmycia
• Korzystanie z trybu preselekcji czasu (Tv)
• Korzystanie ze strefy AF
• Używanie jasnych obiektywów do uchwycenia dynamicznych wydarzeń
• Ustawienia jakości obrazu

Niezależnie od tego, czy planujesz wyruszyć na spotkanie fal czy stanąć na brzegu lokalnego jeziora lub plaży, zawsze zwracaj uwagę na otoczenie oraz bezpieczeństwo własne i osób postronnych. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.

Sea-Surfer-Wave Grab it, Yeray Menéndez López

Używanie trybu Sport do rejestrowania dynamicznych wydarzeń

Zdjęcia z wydarzeń sportowych udają się najlepiej, gdy aparat jest zoptymalizowany pod kątem śledzenia obiektu i zamrażania jego ruchu. Obróć pokrętło wyboru trybów EOS lub wybierz tryb SCN, a następnie Sport na wyświetlaczu LCD, jeśli aparat go ma.

Tryb Sport skraca czas naświetlania, co ułatwia zamrożenie ruchu. Ponadto tryb Sport przestawia system autofokusa (AF) aparatu na śledzenie ruchomych obiektów.

W celu uzyskania najlepszych efektów wciśnij spust migawki do połowy i przytrzymaj go, aby aktywować regulację ostrości, zanim obiekt zajmie idealną pozycję w kadrze. Ponadto tryb Sport przełącza aparat na tryb szybkiej serii zdjęć. Dzięki temu wciśnięcie spustu migawki do końca powoduje wykonanie serii zdjęć. Skorzystanie z szybkiej karty pamięci o większej pojemności umożliwi zarejestrowanie większej liczby zdjęć w jednej sekwencji. Wskazówka: podczas korzystania z trybu Sport warto uchwycić kilka kadrów, a następnie zdjąć palec ze spustu migawki i znaleźć nowy obiekt.

Redukcja niechcianego rozmycia: stabilizator obrazu

Obiektywy o większej ogniskowej wyposażone w stabilizator obrazu pomagają ograniczyć drgania aparatu, ale w przypadku przesuwania aparatu podczas śledzenia wydarzenia stabilizator obrazu będzie znacznie mniej skuteczny. Znajdź przełącznik z boku obiektywu. Jeśli jest tam przełącznik trybów 1/2, wybierz tryb 2. Niektóre obiektywy automatycznie wybierają tryb 2 po wykryciu ruchu panoramicznego.

Triathlon-Swimmers-Water-Action Triatlonowy sprint – MB3cky68
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Najszybciej rozgrywające się wydarzenia często są rejestrowane przy bardzo krótkim czasie naświetlania. Ustaw czas naświetlania 1/500 s lub krótszy. Do zamrażania kropel wody może być potrzebne ustawienie 1/2000 s. Przy takim tempie wydarzeń możesz nie zauważyć zmiany warunków oświetleniowych, a przy bardzo krótkim czasie naświetlania obiektyw może być zbyt ciemny, aby zapewnić dobrą ekspozycję. Jasny obiektyw ma dużą maksymalną przysłonę (niska liczba f), która pozwala zebrać więcej światła i uchwycić dynamiczne wydarzenia przy krótszym czasie naświetlania. Używanie trybu Auto ISO lub funkcji indywidualnych do bezpiecznego przesuwania ekspozycji za pomocą czułości ISO pomoże uzyskać optymalną ekspozycję, a tym samym najlepsze rezultaty.

Korzystanie ze strefy AF

Aparaty EOS mają wiele punktów ostrości rozmieszczonych w kadrze, a ostrość zwykle ustawiana jest na najbliższy obiekt. Aby mieć pewność odnośnie miejsca w kadrze, na które aparat ustawi ostrość, warto wybrać mniejsza grupę punktów ostrości i upewnić się, że zostaną utrzymane na obiekcie.

Mogą być potrzebne nieco większe umiejętności, ale rezultaty będą tego warte. W przypadku większości obiektów bedących w ruchu pojedynczy punkt AF utrudnia uzyskanie ostrych zdjęć i zwiększa ryzyko, że punkt AF ominie obiekt. Wybieranie punktu AF jest dostępne tylko po wybraniu jednego z trybów strefy twórczej: P, Tv, Av lub M.

Surfer-Water-Action 2016 Steel Pier Surf classic surfing longboard Virginia Beach Va. – C Watts
Informacje o prawach autorskich: Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Używanie jasnych obiektywów do uchwycenia dynamicznych wydarzeń

Profesjonalni fotografowie sportowi często używają białych obiektywów Canon serii L. Zapewniają one maksymalny otwór przysłony i możliwość powiększania odległych obiektów w kadrze.

Wybór obiektywów będzie zależał od odległości od rozgrywających się wydarzeń. W przypadku większej odległości potrzebny będzie obiektyw o dłuższej ogniskowej, aczkolwiek ekstremalnie szerokokątna perspektywa może stanowić efektowną alternatywę.

Ustawienia jakości obrazu

W przypadku rejestrowania obrazów JPEG (w przeciwieństwie do obrazów RAW) aparat może wykonać wiele zdjęć w ramach serii. Będą one także znacznie szybciej zapisywane na karcie pamięci.