Doskonalenie umiejętności fotografowania dynamicznych wydarzeń

Poradnik EOS

Porady i techniki przydatne w pracy z lustrzanką cyfrową EOS

  • Tryb Sport
  • Pamięć i bateria
  • Wizjer optyczny
  • Ustawienie czasu naświetlania
  • Panoramowanie
  • Zawężenie obszaru ostrości

Sports-Action-Basketball
Phil Roeder – Turniej koszykarski stanu Iowa
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Tryb Sport

Tryb Sport ułatwia fotografowanie wydarzeń sportowych. Po wciśnięciu i przytrzymaniu spustu migawki możesz wykonywać szybkie serie zdjęć. Aparat wykorzystuje kontrolowanie ostrości i dynamicznie wybiera najlepszy punkt AF, aby śledzić ruch przy jednoczesnym utrzymaniu ostrości każdego zdjęcia.

Pamięć i bateria

Do wykonywania długich serii zdjęć w trybie ciągłym należy używać szybkiej karty pamięci. Standardowe karty pamięci zapełniają się zbyt szybko, ponieważ aparat wykorzystuje ich bufor do tymczasowego zapisu. Pamiętaj również, że tryb wyzwalania szybkich serii zdjęć powoduje spore zużycie baterii. Jeśli nie masz zapasowej baterii, wyłącz zasilanie, gdy nie korzystasz z aparatu, lub aktywuj funkcję automatycznego wyłączania.

Wizjer optyczny pozwala obserwować rozgrywkę obojgiem oczu.

Użyj autofokusa wizjera optycznego do śledzenia obiektu i pamiętaj o otwarciu drugiego oka, aby żadne wydarzenie nie umknęło Twojej uwadze.

Wskazówka: ćwicz fotografowanie z otwartymi oczami: patrz jednym okiem przez wizjer, a drugim – na całe ujęcie. Prawdopodobieństwo przegapienia ważnych momentów spadnie.

Sports-Action-Concentration
Jackson Lavarnway
Prawa: https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

Ustawienie czasu naświetlania

Ustaw pokrętło wyboru trybów w pozycji preselekcji czasu (Tv) i wybierz właściwy czas naświetlania. Na przykład do fotografowania zbliżających się samochodów wyścigowych potrzebny jest czas 1/1000 s lub krótszy, a do fotografowania dzieci grających w piłkę w ogrodzie – 1/500 s. Aparat automatycznie wybierze odpowiednią przysłonę. W przypadku trybu preselekcji czasu kluczowe jest przewidywanie rodzaju fotografowanych wydarzeń. Gdy czas naświetlania jest krótki, użyj ustawienia Auto ISO, aby móc uchwycić obiekt nawet przy słabym oświetleniu.

Wskazówka: zachowaj ostrość osób zbliżających się do aparatu – użyj krótszego czasu naświetlania, aby fotografować dynamiczne wydarzenia. To idealne rozwiązanie dla zdjęć z linii bocznej, gdy piłkarz wykonuje szybki wślizg.

Ćwiczenie ruchu panoramicznego

Ruch panoramiczny występuje, gdy przesuwasz obiektyw aparatu, aby śledzić obiekt, który porusza się równolegle. Często łączy się go z długim czasem naświetlania, dzięki czemu obiekt pozostaje wyostrzony, a statyczne elementy pierwszego planu i tło są rozmyte. Aby poćwiczyć, użyj wizjera optycznego i obracaj się w linii bioder, utrzymując płynność ruchu. Jeśli obiektyw ma stabilizator obrazu (IS), sprawdź, czy na boku obiektywu znajduje się przełącznik trybów IS, a następnie ustaw go na tryb IS 2.

Zawężenie obszaru ostrości

W tle i na pierwszym planie zdjęć sportowych często znajdują się kolorowe i kontrastowe elementy. Aby utrzymać ostrość obiektu pośród tych żywych scen, spróbuj wybrać mniejszą strefę punktów AF. Utrzymanie ich na obiekcie wymaga umiejętności, ale rezultat będzie tego wart.

Wskazówka: sprawdź, czy w menu aparatu jest funkcja AI SERVO AF. Gdy funkcja AI SERVO AF jest aktywna, aparat podejmie próbę śledzenia ruchomych obiektów w trybie ciągłym, aby utrzymać ich ostrość. Pomocne będzie wcześniejsze wybranie obiektu i rozpoczęcie śledzenia, zanim obiekt znajdzie się w idealnym miejscu.