Doskonalenie umiejętności fotografowania dynamicznych wydarzeń

Poradnik dotyczący aparatów kompaktowych

Porady i techniki przydatne w pracy z aparatem kompaktowym

  • Przybliż obiekt
  • Zgranie w czasie jest kluczowe
  • Włączenie zasilania
  • Ustawienie właściwego trybu
  • Śledzenie obiektów
  • Ukryci bohaterowie

Przybliż obiekt

Jeśli jesteś za daleko, a chcesz powiększyć obiekt, najlepiej zastosuj powiększenie manualne. Powiększenie cyfrowe traktuj jako ostatnią deskę ratunku, ponieważ może ono zwiększyć widoczność pikseli na zdjęciu. Na większych obiektach, takich jak stadiony i areny, lampa błyskowa oświetli tylko dwa lub trzy rzędy przed tobą. Wyłącz ją.

Zgranie w czasie jest kluczowe

Najlepsze zdjęcia to te, które wykonano we właściwym momencie. Jeśli wczujesz się w rytm meczu tenisa, zauważysz, jak zawodnicy na chwilkę zatrzymują się, gdy serwują — to doskonały moment.

Wskazówka: zablokuj ostrość na linii mety, trzymając spust migawki wciśnięty do połowy. Następnie, gdy zawodnicy przygotowują się, aby wykonać nagły ruch, lekko dotknij spustu migawki.

Włączenie zasilania

Wykonywanie dużej liczby zdjęć pochłania dużo energii. Pamiętaj o wzięciu zapasowej, naładowanej baterii aparatu. Przyda się też zapasowa karta pamięci.

Sports-Action-Jump
Jeremy – Up in the air (W powietrzu)
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Ustawienie właściwego trybu

Najlepszymi trybami będą preselekcja czasu (Tv) i Sport, o ile aparat jest we w nie wyposażony. Pierwszy pozwala ustawić czas naświetlania, a drugi wybiera go automatycznie.

Wskazówka: gdy ktoś szybko się zbliża, trudno jest go śledzić. Spróbuj wstępnie ustawić ostrość w miejscu, w którym nastąpi wydarzenie, a następnie wciśnij spust migawki do połowy. Gdy akcja znajdzie się w wybranym miejscu, dociśnij migawkę, aby zrobić zdjęcie.

Śledzenie obiektów

Sprawdź, czy aparat ma funkcję SERVO AF. Gdy ją włączysz, aparat będzie śledził ruchome obiekty w sposób ciągły i utrzymywał ich ostrość. Najlepiej zacząć śledzenie tuż przed tym, gdy obiekt znajdzie się w optymalnym miejscu.

Ukryci bohaterowie

Doskonałe zdjęcia sportowe przedstawiają nie tylko zwycięzców. Ważne są drobne szczegóły – piłka meczowa, sędzia, emocje pojedynczego kibica w tłumie – to one wzbogacają fotografię wydarzenia i nadają jej głębię. W takich przypadkach sprawdzi się ustawienie standard lub auto.