Wskazówki dotyczące fotografii nocnej

Noc z aparatem EOS

Nie odkładaj aparatu pod koniec dnia. Noc zapewnia całą gamę możliwości dalszego fotografowania.
W tym poradniku opisujemy kilka użytecznych technik i funkcji, które warto poznać.

  • Zimowe krajobrazy
  • Portrety
  • Miejskie krajobrazy
  • Fotografia nocna
  • Korzystanie z filtrów
  • Świat w czerni i bieli
  • Rejestrowanie plików JPEG i RAW

Nocne-sklepy-światła

© Yasen Tsonev

Ostrzeżenie

To może wydawać się oczywiste, ale pierwszym Twoim spostrzeżeniem będzie ograniczenie poziomów światła. Zwiększając czułość ISO, sprawisz, że matryca cyfrowa stanie się bardziej czuła na światło. Możesz też wykonywać zdjęcia z przysłoną o dużej średnicy, aby zwiększyć ilość światła docierającego do matrycy. Istnieje jednak ryzyko, że do uzyskania prawidłowej ekspozycji konieczne będzie zastosowanie dłuższych czasów naświetlenia.

W przypadku dłuższych czasów naświetlania problemem stają się drgania aparatu. A trzymając aparat w rękach, nie można utrzymać go całkowicie nieruchomo. Dłuższe czasy naświetlania nie zmieniają ilości drgań aparatu, ale zwiększają ryzyko ich wystąpienia. Dłuższa ogniskowa także zwiększa efekty drgań aparatu. Dlatego też, jedną ze wskazówek dotyczących nocnych zdjęć jest skorzystanie z obiektywu o krótszej ogniskowej. Wartość 18 mm lub 24 mm będzie właściwa.

Statywy

Niezależnie od tego, jak bardzo będziesz starał się utrzymać stabilnie aparat, będzie on poruszał się zarówno w pionie, jak i w poziomie. Stabilny statyw ustawiony na twardym podłożu umożliwi kilkuminutowy czas ekspozycji bez jakichkolwiek drgań aparatu.

Najważniejszym zagrożeniem związanym z ruchem aparatu na statywie jest moment naciśnięcia przycisku migawki w celu rozpoczęcia ekspozycji. Dotknięcie aparatu może spowodować nieznaczne drgania. Stabilizowanie może potrwać sekundę lub dwie i może wpłynąć na ekspozycję trwającą kilka sekund lub dłużej.

Aby tego uniknąć, możesz skorzystać z wbudowanego samowyzwalacza aparatu EOS. Umożliwia to wyeliminowanie wszelkich ruchów spowodowanych naciśnięciem przycisku migawki przed ustawieniem ekspozycji. 2-sekundowe opóźnienie to doskonały sposób na wykonywanie zdjęć statycznym obiektom aparatem na statywie.

image alt sample

„Ray of hope” (Promień nadziei) – © Marco Lieberwirth 2010, Canon EOS 400D

Zdalne wyzwalanie

Jeśli fotografujesz ruchomy obiekt i chcesz wyzwolić migawkę w konkretnej chwili, możesz użyć elektronicznego wężyka spustowego firmy Canon. Przełącznik ma krótki przewód z wtyczką podłączaną do gniazda zdalnego wyzwalania aparatu. Na drugim końcu przewodu znajduje się małe urządzenie z przyciskiem. Naciśnięcie przycisku pozwala wyzwolić aparat bez ryzyka, że aparat poruszy się.

nocny-lew-2

„Lion at night” (Lew w nocy) – © Pierre Morlon 2010, Canon EOS 400D

Blokowanie lustra

Wiele aparatów EOS posiada funkcję blokowania lustra, którą ustawiamy za pomocą funkcji indywidualnej. Lustro wewnątrz aparatu odbija światło do wizjera. Na początku ekspozycji lustro przesuwa się w górę, aby przepuścić światło do matrycy w tylnej części aparatu. Gdy lustro uderza w piankę wygłuszającą w górnej pozycji szybkiego ruchu w aparacie mogą wystąpić niewielkie drgania.

Podczas korzystania z blokady lustra jednokrotne naciśnięcie przycisku migawki powoduje podniesienie lustra. Następnie, możemy odczekać sekundę lub dwie, aby drgania zniknęły, i wówczas ponownie nacisnąć przycisk migawki, aby ją wyzwolić.

Przejście w tryb ręczny

Dokładne ustawienie ekspozycji nocnych ujęć może być trudne. Częściowo dlatego, że w ujęciu często pojawiają się duże obszary ciemności, a częściowo, różne ustawienia ekspozycji mogą zapewnić równie dobre wyniki.

Na początek wykonaj zdjęcie z zalecaną ekspozycją. Teraz dostosuj jedną z wartości ekspozycji – zwykle czas naświetlania – i wykonaj kolejne zdjęcie. Sprawdź, czy obraz jest lepszy. Wystarczy zrobić kilka zdjęć, aby uzyskać zadowalający obraz. Nie poprzestawaj na tym. Eksperymentuj z różnymi ustawieniami ekspozycji i sprawdzaj, czy możesz uzyskać inne atrakcyjne efekty.

Muzeum Sztuki Muzułmańskiej

„Museum of Islamic Art” (Muzeum Sztuki Muzułmańskiej) – © Rhandy Pelaez 2010, Canon EOS 550D

Ekspozycje w trybie Bulb

W aparacie EOS można ustawić czas ekspozycji wynoszący maksymalnie 30 sekund. Tryb Bulb (B) umożliwia o wiele dłuższą ekspozycję. Sposób ustawiania trybu B zależy od modelu. Należy więc zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi konfiguracji zawartymi w instrukcji obsługi.

Gdy naciśniesz i przytrzymasz przycisk migawki w trybie B, migawka otworzy się i pozostanie otwarta do momentu zwolnienia przycisku. Elektroniczny wężyk spustowy pozwala zablokować otwartą migawkę, tak aby użytkownik nie musiał trzymać wciśniętego przycisku podczas długiej ekspozycji.

Podczas korzystania z blokady lustra jednokrotne naciśnięcie przycisku migawki powoduje podniesienie lustra. Następnie, możemy odczekać sekundę lub dwie, aby drgania zniknęły, i wówczas ponownie nacisnąć przycisk migawki, aby ją wyzwolić.

Redukcja szumów

Długie czasy naświetlania zwiększają „szum” obrazu. To psuje obraz i niszczy szczegóły. Wszystkie najnowsze aparaty EOS mają funkcję redukcji szumów długiego naświetlania, którą można włączyć w menu ustawień aparatu.

„Aurora and birches Norway” (Zorza i brzozy w Norwegii)

„Aurora and birches Norway” (Zorza i brzozy w Norwegii), © Stein Nilsen

Aparat obecnie usunie dużą część szumów podczas zapisywania obrazu na karcie pamięci. Jednak czas wykonywania tej operacji jest tak długi jak czas naświetlania. W przypadku dwuminutowego naświetlania muszą upłynąć kolejne dwie minuty, zanim zdjęcie zostanie wyświetlone na ekranie podglądu. W tym czasie nie ma możliwości wykonania kolejnego zdjęcia.

W przypadku nocnych zdjęć zalecane jest fotografowanie w trybie RAW. Format ten zapewnia więcej opcji dostosowywania obrazu za pomocą oprogramowania Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon niż pliki w jakości JPEG. Umożliwia także pozostawienie wyłączonej redukcji szumów długiego naświetlania i zastosowanie redukcji szumów w oprogramowaniu DPP.

Obiekty

Znasz już techniki. Teraz musisz wybrać oświetlenie i obiekty.

Krótka chwila zmierzchu, tuż po zajściu słońca, pozwoli osiągnąć świetne efekty. Choć słońce nie jest już widoczne, niebo wokół horyzontu wciąż jest oświetlone. Gdy słońce jest nisko na niebie, rzuca o wiele cieplejsze światło niż wtedy, gdy jest wysoko. Z tego względu o zmierzchu często można zobaczyć piękne kolory. Podobne efekty są widoczne także o brzasku. Jeśli ustawienie obiektu o zmierzchu nie jest właściwe, spróbuj wstać wcześnie i sprawdź, czy efekty będą lepsze, gdy słońce będzie po przeciwnej stronie.

W miastach światła często stają się obiektami. Eksperymentuj ze zdjęciami neonowych znaków, iluminacji i podświetlanych budynków. Wykonuj zdjęcia z różnymi ustawieniami ekspozycji, aby zobaczyć wszystkie możliwe efekty. Wykonanie zdjęcia tuż po ulewie podwaja jego atrakcyjność, ponieważ światła odbijają się na powierzchni mokrych ulic i w kałużach.

Fajerwerki są również doskonałym obiektem. Standardowa procedura przewiduje ustawienie dłuższego czasu naświetlania w celu uchwycenia śladów i impulsów. Przełącz aparat w tryb ręczny (M) i wybierz wartość przysłony od f/8 do f/16, a następnie czas naświetlania od 5 do 10 sekund. Czas naświetlania w znacznej mierze zależy od częstotliwości eksplozji fajerwerków.

Wprawdzie aparat może automatycznie regulować ostrość, ale w ciemnościach może mieć z tym kłopot. Najlepiej jest ustawić obiektyw w tryb ręczny (MF) i ustawić ostrość na obiekt, który jest w takiej samej odległości jak fajerwerki.

Nocne fajerwerki

„Fireworks” (Fajerwerki) – © Maciej Blum 2010, Canon EOS 350D

Dowiedz się więcej

Mamy nadzieję, że zaprezentowane w poradniku wskazówki pomogą w zrozumieniu jak najlepiej wykonywać zdjęcia w nocy, oraz dostarczą pomysły na tematy zdjęć. Więcej inspiracji znajdziesz na stronie internetowej Canon Professional Network (CPN), która zawiera ogromne zasoby wiedzy. Przykład: poczytaj o pasji Alessandro Della Belli nocnego fotografowania gór w jego ojczystym kraju, Szwajcarii.