Makrofotografia

Przewodnik krok po kroku: tryb makro

Fotografowanie z małej odległości (makrofotografia) otwiera zupełnie nowe obszary zarówno dla fotografów, jak i aparatów EOS.
Makrofotografia to idealne zajęcie dla fotografa w miesiącach zimowych i jesiennych. Z tej techniki można korzystać zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz, gdy dni są krótsze, a pogoda mniej przewidywalna.

image alt sample

© Peter Schlegel,

Przygotowanie

Jeśli dopiero zaczynasz, użyj standardowego obiektywu zmiennoogniskowego, który jest zwykle dostarczany z aparatami EOS. Później możesz zastanowić się nad wykorzystaniem specjalnych obiektywów makro. Użyj teleobiektywu, aby ustawić maksymalne powiększenie. Ustaw pokrętło wyboru trybów na aparacie EOS w pozycji trybu makro. Spowoduje to dostosowanie ustawień ekspozycji i stylu obrazów. Dowiedz się więcej o tych ustawieniach. Przybliżanie obiektu powoduje wzmocnienie ruchu powodowanego drganiem aparatu. Najlepszym sposobem wyeliminowania tego problemu jest umieszczenie aparatu EOS na statywie. Teraz możesz zaczynać.

image alt sample

„Harmony in the water” (Harmonia w wodzie) – © Roberto Tacchetto, Canon EOS-1D Mark III

Głębia ostrości i regulacja ostrości

Ustawianie ostrości na obiektach znajdujących się blisko obiektywu powoduje znaczne zwężenie głębi ostrości (wyostrzonego obszaru z przodu i z tyłu punktu, na którym ustawiana jest ostrość). Niezależnie od ustawionej przysłony tło będzie nieostre. Użycie mniejszego otworu przysłony (wyższej liczby f) sprawi, że większa część obiektu będzie wystarczająco ostra.

Aby uzyskać większą kontrolę i precyzję, przełącz obiektyw na ręczne ustawianie ostrości. Zauważysz, że niewielkie ruchy powodują większe zmiany w miarę powiększenia obiektu. Delikatna regulacja pierścienia ostrości powoduje znaczne różnice w obszarze ostrości. Użycie powiększonego widoku Live View zapewni najbardziej precyzyjną kontrolę ostrości.

Oświetlenie

Bardzo ważne jest zapewnienie właściwego oświetlenia podczas wykonywania zdjęć w trybie makro. W przypadku pracy w pomieszczeniu można zacząć od wykorzystania naturalnego światła wpadającego przez okno. Należy unikać bezpośrednich promieni słonecznych (wystarczy światło z pochmurnego nieba) oraz używać białego arkusza do odbijania światła na obiekt w celu wyeliminowania cieni. Przysuwanie i odsuwanie arkusza lub zmiana jego kąta może powodować znaczne różnice.

W idealnych warunkach źródło światła powinno oświetlać wszystkie obszary obiektu, aby wydobyć detale i kolory. Lampy błyskowe Canon Macro Ring Lite i Macro Twin Lite to dodatkowe systemy oświetlenia, które zapewniają bardzo dobre, równomierne światło do makrofotografii.

image alt sample

„Cut tomato” (Przecięty pomidor) – © Katherine Watson, Canon EOS 7D

Kompozycja i tło

W fotografowaniu z małej odległości czy makrofotografii liczą się przede wszystkim szczegóły. Dlatego warto zadbać o właściwą pozycję obiektu względem tła. Tło zwykle będzie nieostre, ale kolory, jasność i ogólne kształty mogą odwracać uwagę od obiektu. Znasz już podstawowe zasady. Informacje na następnej stronie pomogą wykonać kolejny krok.

Kolejny krok

Rozpoczęcie przygody z makrofotografią umożliwia już standardowy obiektyw zmiennoogniskowy, ale dostępne są specjalne obiektywy i akcesoria, które pozwalają uzyskać naprawdę duże zbliżenie.

Obiektyw makro

Obiektywy przeznaczone do fotografowania z małej odległości oferują powiększenie 1:1 (oznacza to, że obiekt jest przedstawiany w rozmiarze rzeczywistym na matrycy aparatu). Mogą być również używane w innych rodzajach fotografii, takich jak portrety. W przypadku matrycy APS-C na początek dobrym obiektywem będzie model Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. W przypadku matryc pełnoklatkowych sprawdzi się obiektyw Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Obiektyw EF 100mm f/2.8L Macro IS USM oferuje specjalny, hybrydowy stabilizator obrazu IS, który umożliwia wykonywanie zdjęć w trybie makro aparatem trzymanym w ręku. Wszystkie te specjalne obiektywy makro cechują się wysoką ostrością, kontrastem i jakością obrazu na całej powierzchni.

image alt sample

Strawberry and chocolate (Truskawka i czekolada) – © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Close-up lens

Close-up lens są przykręcane do zamocowanego obiektywu i pozwalają ustawić ostrość z mniejszej odległości. Z uwagi, że zajmują bardzo mało miejsca, stanowią idealne akcesorium, gdy zależy nam na jak najmniejszym bagażu. Istnieją dwa rodzaje close-up lens firmy Canon : model 250D i mniej zaawansowany model 500D.

Pierścienie pośrednie

Kolejną opcją jest użycie pierścienia pośredniego z dostępnym obiektywem. Pierścień mocowany jest między korpusem aparatu EOS a obiektywem i pozwala ustawić ostrość z mniejszej odległości. Dostępne są dwa pierścienie pośrednie firmy Canon – EF12 II i EF25 II. Numer odnosi się do długości pierścienia – model o długości 25 mm zapewnia większe powiększenie niż pierścień o długości 12 mm. Pierścienie pośrednie nie zawierają żadnych elementów szklanych, co pozwala zachować jakość obiektywu. Jednak w celu uzyskania właściwej ekspozycji wymagane jest mocniejsze oświetlenie obiektu.

image alt sample

„Cuprite crystal” (Kryształ kuprytu) – © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Bardziej zaawansowane ustawienia aparatu EOS

Po zaopatrzeniu się w obiektyw lub akcesorium przeznaczone do makrofotografii warto zapoznać się z trybami, które zapewniają większą kontrolę nad ustawieniami ekspozycji, np. z trybem preselekcji przysłony (Av) lub trybem ręcznym (M). Za ich pomocą można kontrolować głębię ostrości. Dowiedz się więcej o poszczególnych trybach.

Istnieje jeszcze kilka sposobów zwiększenia stabilności, jeśli podczas fotografowania wykorzystamy statyw. Naciskanie przycisku migawki może powodować niewielkie drgania aparatu. Jeśli moment zrobienia zdjęcia nie jest ważny, ustawienie samowyzwalacza na 2 sekundy wyeliminuje te drgania. Możesz też użyć elektronicznego wężyka spustowego podłączonego do aparatu EOS. Za jego pomocą można wybrać moment zrobienia zdjęcia bez dotykania aparatu.

image alt sample

„Sweet candy” (Słodycze) – © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Końcowe poprawki

Uzyskanie udanych zdjęć makro wymaga czasu. Z tego powodu warto fotografować w formacie RAW, a następnie użyć oprogramowania Digital Photography Professional (DPP) firmy Canon w celu dokonania końcowych poprawek. Skorzystanie z narzędzi takich jak korekcja obiektywu, regulacja balansu bieli i przycinanie sprawi, że zdjęcia będą się naprawdę wyróżniały. Przeczytaj poradnik dotyczący oprogramowania DPP.