Fotografowanie miasta lustrzanką cyfrową EOS

Poradnik EOS

Fotografowanie ludzi w mieście aparatem EOS
Lustrzanką cyfrową Canon EOS masz możliwość fotografowania miejskich krajobrazów, ludzi i szczegółów miast na różne sposoby. Nadszedł czas, by z niej skorzystać. Miasta są z natury tetnią życiem, ale są też chwile, takie jak późna noc czy bardzo wczesny poranek, w których tempo wydarzeń spada. O tej porze dnia przydatna jest umiejętność fotografowania przy słabym oświetleniu. Oznacza to ustawienie długiego czasu naświetlania i wysokiej czułości ISO oraz wykorzystanie techniki stabilnego trzymania aparatu.

Zmieniające-się-miasto-koń-korpus

Odjazdy linii Harlem – Erich Poole

Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać podczas wykonywania zdjęć przy słabym oświetleniu, jest wyłączenie lampy błyskowej w ustawieniach pełnej automatyki. Można to zrobić za pomocą trybu błysku wyłączonego i/lub zdjęć nocnych z ręki.

Tryb błysku wyłączonego – obróć pokrętło wyboru trybów aparatu do trybu błysku wyłączonego. Teraz aparat będzie wykorzystywał swoje możliwości tak, aby móc wykonywać zdjęcia bez lampy błyskowej - poprzez zwiększenie czułości na światło (czułość ISO), zmianę czasu naświetlania i otwarcie przysłony obiektywu.

Zapobieganie niechcianemu rozmyciu wskutek drgań aparatu

W warunkach bardzo słabego oświetlenia lub w nocy konieczne jest zapobieganie ruchowi aparatu podczas fotografowania. Drgania aparatu mogą spowodować niechciane rozmycie i zepsuć ujęcie. Aparat należy umieścić na ziemi, na stabilnym stole lub na poręczy. Nawet po przyciśnięciu do ściany budynku aparat będzie stabilniejszy niż w przypadku trzymania go w ręce. Przydadzą się również obiektywy ze stabilizatorem obrazu.

Wskazówka: tryb błysku wyłączonego będzie odpowiedni także do wykonywania zdjęć w miejskich muzeach i w miejscach, w których stosowanie lampy błyskowej jest niedozwolone lub błysk zakłócałby atmosferę.

Tryb zdjęć nocnych z ręki

Ten przydatny tryb pozwala wykonać szybką serię czterech zdjęć, a następnie łączy rezultaty w jeden kadr, zoptymalizowany pod kątem minimalnych drgań aparatu. Ponieważ w wielu miastach obowiązują ograniczenia dotyczące korzystania ze statywów, tryb zdjęć nocnych z ręki może być rozwiązaniem zapewniającym wyostrzone zdjęcia miasta w nocy.

Fotografowanie ludzi

Fotografowanie w trybie Live View umożliwia komponowanie niepozowanych zdjęć ulicznych bez przyciągania uwagi fotografowanych obiektów. Aparat EOS z odchylanym ekranem LCD jeszcze bardziej to ułatwia.

Zmieniające-się-miasto-taksówka-rozmycie

Nowy Jork – Eddy Hilbrink

Czy wiesz, że... Gdy znajdziemy w mieście miejsce, które chcemy sfotografować, okazja na wykonanie ciekawego ujęcie wkrótce na pewno się nadarzy. Warto szukać kształtów, świateł i cieni, a następnie poczekać, aż ludzie znajdą się we właściwym miejscu. W mieście jest wiele aparatów i fotografujących. Stojąc i czekając z aparatem przygotowanym do wykonania zdjęcia, jesteśmy mniej widoczni dla innych.

Mały obiektyw stałoogniskowy z jasną przysłoną

Zawsze warto mieć przy sobie obiektyw stałoogniskowy z jasną przysłoną, np. Canon EF 50mm f/1.8 STM. Jest odpowiedni do fotografowania przy słabym oświetleniu. Ten mały, lekki i dyskretny obiektyw zapewnia wysoką ostrość obrazu. Szeroki zakres ustawień przysłony obiektywów stałoogniskowych zapewnia fantastyczną kontrolę nad głębią ostrości. Aby w pełni wykorzystać możliwości tych obiektywów, należy używać trybu preselekcji przysłony (Av) i regulować głębię ostrości lub używać trybu preselekcji czasu (Tv) i kontrolować sposób rejestrowania ruchu. Inną zaletą korzystania z tego rodzaju obiektywu jest koniczność zbliżenia się do obiektu, zamiast użycia zoomu. W ten sposób często możesz uzyskać bardziej interesującą perspektywę fotografowania. W przypadku fotografowania w mieście lub robienia bardziej ogólnych zdjęć warto wypróbować obiektyw Canon EF 24mm f/2.8 IS USM lub Canon EF 35mm f/2 IS USM.

Zmieniające-się-miasto-ludzie-rozmycie

Ludzie – Matteo Ciani Bassetti

Gotowość do fotografowania w każdej chwili

Aparat powinien być gotowy do fotografowania w każdej chwili. Oznacza to, że musisz mieć świadomość zmian oświetlenia w otoczeniu podczas spacerowania po mieście. Jeżeli robi się ciemno, zaplanuj zwiększenie czułości ISO lub otwarcie przysłony. A gdy zaczyna się przejaśniać, obniż czułość ISO lub przymknij przysłonę. W ten sposób ustawienie aparatu zawsze będzie zbliżone do optymalnego w przypadku zamiaru sfotografowania atrakcyjnej sceny.

Wskazówka: jeżeli w mieście znajdują się wysokie budynki, sprawdź położenie światła między budynkami i zastanów się, jak dostępne światło mogłoby poprawić zdjęcie. Należy także rozważyć powrót w to samo miejsce o bardziej sprzyjającej porze dnia, gdy światło będzie zgodne z oczekiwaniami.

Korzystanie z trybu monochromatycznego i filtrów

Monochromatyczny styl obrazów pozwala tworzyć czarno-białe obrazy w aparacie. Ponieważ zdjęcia czarno-białe opierają się cieniach i światłach, korzystanie z trybu monochromatycznego pomoże dostrzec różnice kontrastu. Wyświetlacz LCD będzie pokazywał obrazy w czerni i bieli, ale w przypadku fotografowania w formacie RAW będziesz miał możliwość przywrócić kolory obrazu podczas obróbki na komputerze.

Często zwiększenie ustawienia kontrastu monochromatycznego stylu obrazów i dodanie efektu żółtego filtru w jasnym świetle słonecznym nadaje zdjęciom jeszcze bardziej widowiskowy kontrast.

Zmieniające-się-miasto-czerń-i-biel-tramwaj

Nowy Jork – Marco Iozzi

Czy wiesz, że... Pod koniec dnia cienie są dłuższe niż w południe, a w pogodne, jasne i bezchmurne dni krawędzie cieni są najbardziej wyraźne.

Pełne wykorzystanie efektów poklatkowych

Nawet w przypadku krótkiego pobytu w mieście zdjęcia poklatkowe to doskonały sposób na pokazanie szybkiego tempa życia. Niektóre aparaty EOS mają wbudowany programator czasowy, który pozwala ustawić aparat na wykonywanie zdjęć co kilka sekund. W innym przypadku można użyć akcesorium, takiego jak programator czasowy TC-80N3 firmy Canon, aby wykonać serię zdjęć.

Pamiętaj o korzystaniu ze stabilnego statywu do aparatu. Możesz sfotografować miejską ulicę z położonego wysoko pokoju hotelowego, aby stworzyć ciekawy portret miasta od świtu do zmierzchu.

Zmieniające-się-miasto-noc

Melbourne – Ralf Kaldenhoff

Aby wykonać wystarczającą liczbę zdjęć poklatkowych, należy pamiętać, że im krótszy jest interwał, tym dłuższa będzie seria zdjęć poklatkowych. Jeżeli wykonywanie zdjęć będzie trwało tylko parę godzin, lepiej będzie wykonać je przy użyciu krótszego interwału, ponieważ w razie potrzeby zawsze można przyspieszyć film przy obróbce.

Prześlij zdjęcia do Galerii

Jeśli zainspirowaliśmy Cię do fotografowania miasta zmieniającego swoje oblicze w ciągu 24 godzin, prześlij nam swoje zdjęcia do Galerii You Connect. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy wybrane przez nas zdjęcia nadesłane przez społeczność Canon. Prześlij zdjęcia.