Odkrywanie fotografii miejskiej z aparatem kompaktowym

Poradnik dotyczący aparatów kompaktowych

Aparaty IXUS i PowerShot to doskonałe rozwiązanie w przypadku fotografowania mieszkańców miast i miejskich krajobrazów w dzień i w nocy. Są na tyle małe, że łatwo zmieścisz je w kieszeni lub w torbie i dyskretnie będziesz mógł robić niepozowane zdjęcia. Wszystkie modele zapewniają wiele opcji fotografowania i umożliwiają kreatywną pracę.

Zmieniające-się-miasto-rozmycie-ruchu-drogowego

© Johan Liénard

Zmiana ostrości

W dużych, wypełnionych tłumami ludzi miastach ustawianie ostrości na odległe obiekty może okazać się trudne. Aparat często będzie lokalizował bliższe obiekty i na nie ustawiał ostrość. Na przykład aparaty IXUS automatycznie ustawiają ostrość na najbliższy obiekt. W zatłoczonych miejscach warto przybliżyć scenę.

Najnowsze modele IXUS oferują zmienne punkty ostrości, zoom punktu AF i ciągły AF, które umożliwiają wykonywanie wyostrzonych zdjęć wszystkich obiektów, od dużych tłumów, poprzez portrety ludzi w ruchu, aż po małe szczegóły miejskiego życia.

Małe szczegóły tworzą wspaniałe zdjęcia

Zmieniające-się-miasto-Most-św.-Pawła-2

Most św. Pawła i Most Milenijny – Alan Keating

Fotografowanie miasta często wiąże się z małymi szczegółami, które nadają mu wyjątkowy charakter. Warto odwiedzać miejskie rynki i fotografować sprzedawane produkty (jak również osoby, które je sprzedają).

Oprócz fotografowania rzeczy, których nie możemy znaleźć w swoim miejscu zamieszkania, warto robić zdjęcia obiektom, które są symbolami konkretnego miasta, np. sewilskie pomarańcze, paryskie bagietki czy berlińskie bratwursty

Wskazówka: w przypadku mniejszych przedmiotów użyj przycisku ostrości, aby wybrać tryb makro lub zbliżenia (przycisk z kwiatkiem lub symbolem MF), a następnie zbliż się do obiektu tak, aby wypełnił kadr.

W trybie Smart Auto aparat powinien automatycznie przełączyć się w tryb makro. Należy trzymać aparat nieruchomo około sekundę. Ikona w prawej górnej części ekranu powinna zmienić się w kwiatek.

Zdjęcia tej samej sceny o różnych porach

Jeśli mamy czas, warto zrobić zdjęcia tej samej części miasta o różnych porach dnia. Pokażą one rytm życia i jego zmiany.

Odwiedź to samo miejsce o różnych porach dnia, aby uchwycić zmiany w kontekście ludzi i światła. Wystarczą trzy lub cztery zdjęcia wykonane w równych odstępach czasu w ciągu dnia, aby poczuć, jak zmienia się miasto.

Fotografowanie ruchomych obiektów

Podczas fotografowania ruchomych obiektów, np. ludzi przechodzących przez most lub plac, staraj się trzymać aparat nieruchomo i wyłącz lampę błyskową. Dzięki temu aparat będzie wybierał dłuższe czasy naświetlania, co podkreśli ruch obiektu. Spróbuj znaleźć powierzchnie i miejsca, na których będziesz mógł umieścić lub oprzeć aparat, aby uzyskać maksymalną stabilność ujęcia. Posiadacze aparatu PowerShot, którzy są pewni swoich umiejętności fotograficznych, mogą wypróbować tryb preselekcji czasu (Tv), jeśli aparat go ma. Umożliwia on regulowanie czasu naświetlania i twórczą pracę.

Zmieniające-się-miasto-ruch-3

Odjazdy linii Harlem – Erich Poole

Przygotuj się

Upewnij się, jesteś gotowy do fotografowania miasta w dzień i w nocy. Niezależnie od typu lub modelu aparatu pamiętaj, aby mieć naładowaną baterię i dużo miejsca na karcie pamięci, tak abyś nie utracił cennego zdjęcia.

Prześlij zdjęcia do Galerii

Jeśli zainspirowaliśmy Cię do fotografowania miasta zmieniającego swoje oblicze w ciągu 24 godzin, prześlij nam swoje zdjęcia do Galerii You Connect. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy wybrane przez nas zdjęcia nadesłane przez społeczność Canon. Prześlij zdjęcia.