Fotografowanie aparatem kompaktowym obiektów znajdujących się w ruchu

Poradnik dotyczący aparatów kompaktowych

Uchwycenie ruchu na zdjęciach wymaga dokonania wyboru między „zamrożeniem” dynamicznego wydarzenia a umożliwieniem, aby twórcze rozmycie wyraziło ruch. Obrany kierunek zależy od tego, co chcemy przekazać oglądającym naszą fotografię. Emocje na twarzy tenisisty uchwycone na fotografii będą miały inną wymowę niż zdjęcie z rozmyciem.

Używanie trybów ujęć do fotografowania ruchu

Większość aparatów IXUS i PowerShot ma tryby ujęć, które mogą pomóc w uchwyceniu ruchu w fotografii. Wybór trybu ujęć, takiego jak Sport lub Dzieci i zwierzęta, powoduje optymalizację aparatu do rejestrowania dynamicznych wydarzeń.

Ruch-ścieżka-rowerowa

© Sławomir Małecki – Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, zakaz prac pochodnych

Niektóre zaawansowane aparaty PowerShot mają tryb preselekcji czasu (Tv), który pozwala bezpośrednio ustawić czas naświetlania. Samo ustawienie trybu Tv zapewnia kontrolę nad czasem naświetlania, ale można także wziąć pod uwagę ustawienia serii zdjęć i regulacji ostrości.

Korzystanie z trybów ujęć

Korzystanie z trybów ujęć to prosty sposób przygotowania aparatu do pracy. Ustawienie Trybu Sport (oraz trybu Dzieci i zwierzęta, jeśli aparat go ma) powoduje krótsze czasy naświetlania, odpowiedniejszą regulację ostrości i często aktywuje tryb serii zdjęć, aby umożliwić zarejestrowanie wielu obrazów po naciśnięciu spustu migawki.

Pamiętaj – dzieci i małe zwierzęta szybko się przemieszczają!

Obserwując małe dzieci i psy biegające w okolicznym parku, można zauważyć, że przemieszczają się szybko i w nieprzewidzianych kierunkach. Zmiany kierunku i prędkości są częste, więc fotografowanie takich obiektów może być wyzwaniem.

Ruch-pod-wodą

Neville Wootton, 054 – „Anenomefish & Divers” (Błazenek plamisty i nurkowie) – Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, zakaz prac pochodnych

Jeśli aparat jest wyposażony w tryb Dzieci i zwierzęta, doskonale sprawdzi się w takich sytuacjach, ponieważ wykorzystuje wielokrotną regulację ostrości, aby zagwarantować ostrość obiektu. Tryb ten jest jeszcze skuteczniejszy, jeśli obiekty znajdują się w odległości co najmniej trzech metrów od aparatu.

Przy takiej odległości uzyskanie i zachowanie ostrości obiektu jest łatwiejsze dla aparatu. Jeśli obiekt podejdzie naprawdę blisko aparatu, utrzymanie ostrości staje się znacznie trudniejsze. Jeśli aparat nie ma trybu Dzieci i zwierzęta, należy pamiętać o przełączeniu aparatu na serie zdjęć i tryb Servo AF w celu zapewnienia skutecznej pracy autofokusa.

„Zamrażanie akcji “

Tryb Sport jest doskonały w przypadku aparatów PowerShot wyposażonych w obiektywy z dużym przybliżeniem. Tryb ten ustawia krótsze czasy naświetlania, tryb ostrości z śledzeniem ruchomych obiektów i tryb serii zdjęć. Połączenie tych trzech opcji ułatwia wykonywanie dobrych zdjęć z „zamrażaniem” dynamicznych wydarzeń.

Ruch-skoki

Mohanraj, „Skydiving” (Skoki spadochronowe) – Licencja Creative Commons – wskazanie źródła, zakaz prac pochodnych

Funkcja stabilizatora obrazu pomoże w uzyskaniu wyraźnych zdjęć poprzez ograniczenie drgań aparatu, które są typowe dla obiektywów z dużym przybliżeniem. Podczas fotografowania z obiektywem ustawionym na maksymalne przybliżenie (lub blisko maksymalnego przybliżenia) należy mocno trzymać aparat oburącz w celu uzyskania lepszych rezultatów.

Wielkie stadiony sportowe lub koncerty – wyłącz lampę błyskową

Podczas robienia zdjęć na dużym stadionie sportowym należy pamiętać o wyłączeniu lampy błyskowej lub wybraniu trybu wyłączenia błysku. Wbudowana lampa błyskowa jest przeznaczona do fotografowania obiektów znajdujących się względnie blisko aparatu, zazwyczaj w odległości do pięciu metrów. W przypadku użycia lampy błyskowej na stadionie, większość zdjęcia wypełnią oświetlone lampą błyskową obiekty znajdujące się przed obiektywem.

Jeśli zainspirowała Cię sytuacja, w której uchwyciłeś ruch, warto podzielić się swoimi zdjęciami ze światem. Prześlij je do Galerii.