Doskonal kompozycję swoich zdjęć

Wskazówki dotyczące aparatów EOS

Jednym z najpiękniejszych aspektów fotografii jest swoboda twórcza i możliwość wyrażenia emocji. Dlatego rozmowa o regułach kompozycji może wydać się próbą tworzenia ograniczeń, zwłaszcza gdy jesteśmy na wakacjach. Jednak znajomość kilku prostych reguł kompozycji może ułatwić wizualne uatrakcyjnienie zdjęć. Poniżej omawiamy, jak dzięki kompozycji możemy uporządkować elementy zdjęcia i jak reguły pomogą w ich kontrolowaniu.

• Pauza przed naciśnięciem migawki
• Zasada trójpodziału
• Linie wiodące
• Okno wspomaga kompozycję
• Wykorzystanie linii siatki
• Spojrzenie w górę

Pauza przed naciśnięciem migawki

Podczas wakacyjnego czy weekendowego wyjazdu staramy się zrobić doskonałe zdjęcia, które najlepiej ukażą odwiedzane miejsca. Zamiast od razu naciskać spust migawki, warto zrobić krótką pauzę i pomyśleć, co zawiera kadr w wizjerze lub na ekranie LCD.

Chwila refleksji i szybka analiza kadru pomogą zobaczyć elementy zdjęcia, które są zbędne. Nieznaczne przesunięcie aparatu lub zmiana ogniskowej umożliwi wyeliminowanie tych elementów i zapewni bardziej efektowny obraz.

Surfer-Wave
Snagging barrels (Zahaczanie beczek) – Chris Kuga
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Zasada trójpodziału

Atrakcyjne zdjęcia często mają wyraźną kompozycję, która tworzy przestrzeń dla obiektu głównego.

Ludzkie oko ma naturalną tendencję do większego zainteresowania zdjęciami, które są podzielone na trzy części. Umieszczenie obiektu głównego lekko poza centrum kadru poprawia kompozycję w przypadku większości zdjęć.

Wyobraź sobie, że wizjer lub ekran LCD jest podzielony w układzie 3 × 3 za pomocą czterech linii. Ustaw obiekt w prawej lub lewej części kadru, a nie dokładnie na środku. Dzięki temu zdjęcia są zwykle bardziej interesujące i atrakcyjne niż w przypadku centralnego umieszczenia obiektu.

Pier-Sunset-Rule-Of-Thirds
Leading Lines (Linie prowadzące) – Andrew Thackway
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Podczas fotografowania krajobrazów czy pejzaży miejskich spróbuj znaleźć wyraźne linie kompozycyjne, które będą prowadzić odbiorcę po obrazie z pierwszego planu do tła. Przykładowo mogą być to ścieżki, rzeki, linie kolejowe lub oznaczenia drogowe.

Umieścić aparat w takim punkcie, aby uchwycić naturalne linie na zdjęciu. Może to oznaczać konieczność znalezienia się wysoko lub nisko w celu osiągnięcia maksymalnego efektu.

Mountain-Window-Frame
W kadrze – przewodnik
Licencja: Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Okno wspomaga kompozycję

Podczas urlopu spędzanego w mieście, zwracaj uwagę na okna otaczających Cię budynków. To doskonałe dodatki do kompozycji, które mogą pomóc uchwycić wyjątkowy widok. Wyzwanie polega na ustawieniu się w taki sposób, aby uzyskać jak najlepsze odbicie elementów ujęcia w oknie.

Wykorzystanie linii siatki

Po zapoznaniu się z regułą trójpodziału spróbuj wykorzystywać linie siatki, aby komponować lepsze zdjęcia. Wiele modeli aparatów EOS ma opcję wyświetlania siatki w wizjerze lub na tylnym ekranie LCD. Włącz linie siatki, aby uzyskać pomoc w bardziej efektywnym komponowaniu zdjęć. Jeśli fotografujesz widok z ujęciem linii horyzontu, umieść ją wzdłuż jednej z linii na poziomie jednej trzeciej od górnej lub dolnej krawędzi kadru zamiast dzielić zdjęcie na pół poprzez umieszczenie linii horyzontu na środku obrazu.

Drapacz chmur – perspektywa
Scraping the Sky (Drapanie nieba) – Michel Filion

Spojrzenie w górę

W mieście pełnym wysokich budynków warto spróbować użyć obiektywu szerokokątnego lub obiektywu standardowego i spojrzeć w niebo. Użyj trybu preselekcji przysłony (Av) i wybierz przysłonę około f/8 lub f/11. Gdy aparat będzie skierowany w niebo, skadruj ujęcie tak, aby budynki zbiegły się. Ponieważ takie zdjęcia często charakteryzują się dużą rozpiętością ciemnych i jasnych partii obrazu, może być konieczne dostosowanie jasności zdjęcia przy użyciu opcji kompensacji ekspozycji. Ponadto pomocna może być wbudowana w aparat funkcja HDR.