Doskonal kompozycję swoich zdjęć

Wskazówki dotyczące aparatów kompaktowych

Jednym z najpiękniejszych aspektów fotografii jest swoboda twórcza i możliwość wyrażania emocji. Stosowanie reguł kompozycji wydaje się pewnym ograniczeniem, zwłaszcza podczas wakacji. Jednak znajomość izastosowanie kilku prostych reguł kompozycji może uatrakcyjnić naze zdjęcia. Ponizej omawiamy, jak dzięki kompozycji możemy uporządkować elementy zdjęcia i jak reguły mogą pomóc w ich kontrolowaniu.

• Tworzenie warstw zainteresowania
• Kadrowanie obiektów w różnych pozycjach
• Sprawdzanie innych perspektyw
• Oprawianie ujęć w naturalne ramy
• Spirale
• Trójkąty

Rocks-Coastline-Sea
Enys Dodnan, Armed Knight and Longships (Zbrojny rycerz i łodzie wikingów) – Shirolazan
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Tworzenie warstw zainteresowania

Aparaty kompaktowe doskonale sprawdzają się w przypadku zdjęć plenerowych. Mogą uchwycić i wyostrzyć szczegóły bliskiego i dalekiego planu.

Wykorzystaj to, komponując ujęcie w taki sposób, aby uzyskać trzy istotne obiekty: jeden na pierwszym planie, jeden w środku i jeden w tle. Te trzy obiekty utworzą linię prowadzącą po obrazie.

Kadrowanie obiektów w różnych pozycjach

Zwykle aparaty mają wskaźnik lub ramkę AF na środku obrazu, ale kompozycje z obiektami umieszczonymi dokładnie na środku kadru sprawdzają się tylko w przypadku niektórych zdjęć.

Gdy fotografujesz proste obiekty, takie jak jasny kwiat w morzu ciemnozielonych liści, kompozycja centralna wygląda dobrze. Środkowa część zdjęcia musi być wystarczająco efektowna, aby przykuć uwagę odbiorców. Portret, na którym oświetlona jest tylko twarz, a tło jest znacznie ciemniejsze, również będzie się dobrze prezentował.

Night-Rooftops
Vein of light (Żyła światła) – Jeroen Bennink
Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Spróbuj innej perspektywy

Zdecydowanie zbyt często zdjęcia są wykonywane na poziomie oczu fotografowanej osoby. Umieszczenie aparatu poniżej lub powyżej tej linii można zapewnić bardziej twórcze punkty obserwacji.

Zdjęcia wykonywane przez dzieci często pokazują dorosłym inne spojrzenie na świat. Budynki, drzewa, rośliny i dorośli – wszystkie te elementy wydają się być znacznie większe, gdy aparat jest umieszczony nisko.

Jeżeli aparat ma odchylany wyświetlacz LCD lub możliwość połączenia ze smartfonem przez Wi-Fi, można ustawić go na podłodze podczas kadrowania zdjęć. Podobnie wysoki punkt obserwacji, np. na szczycie budynku, lub trzymanie aparatu nad głową zapewnią ciekawe rezultaty.

Oprawianie ujęć w naturalne ramy

Spróbuj otoczyć ujęcie naturalną ramą. Wykonując zdjęcie, zastanów się, jak jego krawędzie kadrują obiekt. Wykorzystanie framugi drzwi lub okna do obramowania ujęcia to dobry pomysł. Ciemna krawędź przyciągnie uwagę do jaśniejszych elementów ujęcia. Przykłądowo możesz wykorzystać framugę drzwi w hotelu lub mieszkaniu, aby obramować panoramę miasta. Warto otworzyć drzwi lub okno, aby na zdjęciach nie pojawiły się odbicia światła.

Surfer-Wave
Snagging barrels (Zahaczanie beczek) – Chris Kuga
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Zaawansowana reguła trójpodziału: spirale

Technika kompozycyjna znana jako złoty środek (czasami spirala Fibonacciego) to naturalne podejście kompozycyjne, które zapewnia efektowne zdjęcia. Około 1200 r. włoski matematyk Fibonacci, jako pierwszy zauważył, że istnieją proporcje, które często występują w różnych aspektach przyrody i które są atrakcyjne dla ludzkiego oka. Często są one upraszczane jako reguła trójpodziału, ale rzeczywiste proporcje to 1 – 0,618 – 1.

Założenie jest następujące: kompozycję można poprawić poprzez skadrowanie ujęcia w taki sposób, aby spiralna linia prowadziła odbiorcę do obiektu głównego. Teoria ta sprawdza się w przypadku wielu różnych obrazów – od krajobrazów do portretów i nie tylko.

Trójkąty

Komponowanie ujęć z myślą o trójkątach może uatrakcyjnić wygląd zdjęć. Spróbuj sfotografować linie ulicy znikającej w oddali i utworzone w ten sposób trójkątne odcinki z boku kadru. Nawet w przypadku portretu osoby siedzącej przy stole warto poprosić ją o ułożenie rąk w kształt trójkąta, szersze rozłożenie łokci i podparcie rękami podbródka. Estetyka kompozycji znacznie na tym zyska.