Wykorzystanie jesiennego światła

Poradnik EOS

Pojawienie się kolorów jesieni to doskonały moment, aby wziąć aparat i wybrać się na spacer. Coraz niższe, wraz z upływającym czasem, położenie słońca powoduje, że światło jest ciepłe i miękkie – idealne do robienia zdjęć w ciągu dnia. A nadejście chłodniejszych nocy sprzyja tworzeniu się porannych mgieł. Wyjdź na zewnątrz i zrób zdjęcia miasta lub wsi we mgle, zanim przebiją ją promienie słoneczne.

• Odbijanie ciepłego światła
• Obiektyw do portretów
• Tryb portretowy
• Ustawianie ostrości na oczy fotografowanej osoby
• Pomiar skupiony przy fotografowaniu pod światło
• Fotografowanie przy płaskim świetle w pochmurne dni
• Robienie zdjęć w formacie RAW

Portret kobiety w jesiennej scenerii Yellow – Thawt Hawthje
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Wykorzystanie jesiennego światła

Ze zmianą pór roku wiąże się występownie szczególnego rodzaju światła pod koniec wczesnojesiennego dnia. W związku z niższą pozycją słońca na niebie światło słoneczne w jesienne wieczory jest miękkie, ciepłe i stonowane, dzięki czemu doskonale nadaje się do robienia zdjęć portretowych. Podczas fotografowania ludzi czy robienia zdjęć portretowych najlepiej wykorzystuje się światło, gdy fotografowaną osobę ustawi się tak, aby słońce znalazło się za nią. Następnie należy włączyć wbudowaną lampę błyskową w celu dodania odrobiny światła na fotografowaną twarz. Aparat wykonuje całą pracę. Wystarczy jedynie dopilnować, by obiekt znajdował się stosunkowo blisko aparatu, zwykle w odległości do czterech metrów.

Odbijanie ciepłego światła

Fotografowaną osobę można ustawić również w taki sposób, aby ciepłe światło oświetlało ją z jednej strony. Spróbuj przytrzymać zwykły kawałek papieru po przeciwnej stronie źródła światła, tak aby odrobina światła odbiła się z powrotem na ocienioną stronę twarzy. Możesz użyć arkusza papieru fotograficznego A3, a nawet karty menu z pobliskiej restauracji – wystarczy, by były one w białym lub neutralnym kolorze.

Obiektywy do portretów

Zdjęcia portretowe wychodzą najlepiej, gdy użyjesz dłuższego obiektywu. Nawet jeśli masz standardowy zestaw obiektywów, spróbuj ustawić największe przybliżenie, a następnie cofnij się. To zapewni najbardziej udane rezultaty.

Jeśli masz dłuższy teleobiektyw zmiennoogniskowy, spróbuj zmienić przybliżenie, aby zmniejszyć odległość między obiektem a tłem. Być może będzie trzeba odejść kawałek od fotografowanego obiektu, aby wydobyć w pełni efekt kompresji.

W przypadku mocnego podświetlenia z tyłu lub z boku ważne jest, aby przednia część obiektywu była naprawdę czysta. Odciski palców i inne zabrudzenia zwiększają prawdopodobieństwa powstania efektu rozbłysku, który zmiękcza obrazy i może tworzyć dziwne plamy światła. Dobrym rozwiązaniem jest używanie osłony obiektywu, aby maksymalnie zredukować ten rozbłysk.

Pies na łańcuchu jesienią Trudno znaleźć dobrych przyjaciół – Johnny Silvercloud
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Tryb portretowy

Przekręć pokrętło wyboru trybów ujęć i wybierz tryb Portret. To proste działanie zapewni lepiej zoptymalizowane ustawienia aparatu, które pozwalają uzyskać płytką głębię ostrości i gładkie odcienie skóry. Zachowaj gotowość, aby zrobić kilka zdjęć w sekwencji celem uchwycenia ulotnego wyrazu twarzy.

Portret oczu kobiety w jesiennej sceneriiNadejście jesieni (+4) – Martinak15
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Ustawianie ostrości na oczy fotografowanej osoby

Po ustawieniu w aparacie trybu strefy twórczej, np. Tv, Av, P czy M, można uzyskać dostęp do wszystkich dostępnych ustawień. Wybierz pojedynczy punkt AF i przenieś go w optymalne miejsce albo ustaw ostrość na oczach osoby fotografowanej i ponownie skomponuj scenę. Zachowanie dużej wybiórczości w odniesieniu do punktów ostrości zapewni ostrość oczu osoby fotografowanej, co jest krytycznym elementem każdego portretu.

Jeżeli używasz obiektywu Canon z silnikiem regulacji ostrości USM, możesz ręcznie ustawić ostrość, gdy autofokus zakończy działanie. Wystarczy obrócić pierścień ostrości na obiektywie, aby dokładnie ustawić ostrość na fotografowanym obiekcie. Jeśli masz aparat z serii EOS M i używasz obiektywów EF-M, możesz osiągnąć podobny rezultat dzięki funkcji AF+MF w aparacie.

Portret kobiety w świetle jesiennymPortret w ogrodzie botanicznym – Christian Bortes
Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Pomiar skupiony przy fotografowaniu pod światło

Jeśli planujesz zrobić zdjęcie, gdy słońce znajduje się za fotografowaną osobą, może okazać się, że twarz będzie wyglądać ciemniej niż się spodziewałeś. Zmień tryb pomiar na Pomiar skupiony i ustaw środkową część kadru na oczach fotografowanej osoby. Pomiary skupiony mierzy światło z małego okręgu w pobliżu środka kadru. Po zmierzeniu jasności naciśnij przycisk *, aby zablokować naświetlanie przed ponowną kompozycją zdjęcia.

Fotografowanie w płaskim świetle w pochmurne dni

Wczesną jesienią dni są czasami pochmurne, co sprawia, że cienie są płaskie i jest mniej światła. Zdarza się, że takie światło jest idealne do robienia zdjęć portretowych, ale często potrzebna jest niewielka pomoc. Użyj lampy błyskowej Speedlite i ustaw przybliżenie lampy błyskowej, aby światło padało wąską wiązką. Następnie skieruj wiązkę światła na obiekt, aby wydobyć dodatkową głębię i kształt twarzy. To często przynosi nawet lepsze rezultaty, jeśli można wyłączyć lampę błyskową aparatu. Korzystanie z automatycznej lampy błyskowej E-TTL zapewni najlepszy wygląd ekspozycji.

Robienie zdjęć w formacie RAW

Zdjęcia w formacie RAW (w przeciwieństwie do JPG) zapewniają największą elastyczność w zakresie obróbki końcowej obrazów na komputerze. Jeżeli zdecydujesz się zdjęcia w formacie RAW, sprawdź, czy masz wystarczająco dużo wolnego miejsca na kartach pamięci. Obrazy RAW można przetwarzać w niektórych aparatach, albo jak jest częściej stosowane, na komputerze. Canon zapewnia oprogramowanie Digital Photo Professional do przetwarzania obrazów RAW w aparatach EOS. Dzięki formatowi RAW można zmienić balans bieli dla uzyskania cieplejszego efektu na zdjęciach. Możesz również wypróbować różne style obrazów, jak np. styl barw jesieni, które można pobrać ze strony internetowej Canon.