Jak fotografować dynamiczne wydarzenia

Fotografowanie dynamicznych wydarzeń

Świat jest pełen ruchu. Jak to uchwycić na jednym zdjęciu? Istnieją dwa sposoby: przekazanie wraąenia ruchu poprzez wykorzystanie rozmytego obrazu lub uchwycenie chwili poprzez „zamrożenie” ruchu.

Dynamika–Koń

Do skutecznego fotografowanie dynamicznych wydarzeń potrzebne jest połączenie wiedzy o aparacie, techniki i praktyki. W tym poradniku omówiono następujące kwestie:

  • Czas ekspozycji
  • Wpływ przysłony i czułości ISO
  • Panoramowanie aparatem
  • Fotografia sportowa
  • Stabilizator obrazu
  • Eksperymenty i odkrywanie

Czas ekspozycji

Aby nauczyć się fotografować dynamiczne wydarzenia, trzeba zrozumieć ruch w kontekście czasu ekspozycji.

Jeśli obiekt jest całkowicie nieruchomy, a aparat jest na solidnym statywie, zastosowany czas naświetlania nie jest tak istotny. Ustawienie czasu 1 s lub 1/1000 s zapewni podobne rezultaty – przynajmniej pod względem ostrości obiektu.

Wyobraźmy sobie, że przed aparatem przebiega pies, z typową prędkością 16 km/h. W ciągu 1 sekundy pokona prawie 5 metrów. Jeśli ustawimy ekspozycję na 1 s, pies będzie bardzo rozmyty na obrazie.

Takie rozwiązanie może być skuteczne, jeśli chcemy oddać na zdjęciu silne wrażenie ruchu. W tej sytuacji czas ekspozycji równy 1 s może być dość skrajną wartością, ale warto wypróbować ustawienia czasu naświetlania rzędu 1/15 s (pies pokona około 30 cm). Jeśli jednak chcemy, aby pies zastygł w bezruchu, warto wypróbować czas naświetlania na poziomie 1/1000 s. W ciągu tej krótkiej chwili pies przesunie się o mniej niż 0,5 cm.

Dynamika–Skok wzwyż

Wpływ przysłony i czułości ISO

Jeśli ustawimy krótszy czas naświetlania, do cyfrowej matrycy aparatu dotrze mniejsza ilość światła, a obraz będzie niedoświetlony. Aby to zrekompensować, należy użyć większego otworu przysłony obiektywu i/lub wyższej czułości ISO.

Dynamika–Motocykl

Obiektyw z dużym maksymalnym otworem przysłony umożliwia ustawienie krótszego czas naświetlania z zachowaniem prawidłowej ekspozycji. Wiele obiektywów stałoogniskowych (bez zoomu) do aparatów Canon EOS ma maksymalny otwór przysłony równy f/2,8 lub większy, dzięki czemu są one popularne wśród fotografów sportowych. Więcej informacji o obiektywach firmy Canon znajdziesz na stronie Canon dedykowanej obiektywom.

Jeśli użytkownik nie posiada jednego z tych obiektywów, może ustawić wyższą czułość ISO. Dzięki temu matryca będzie bardziej czuła na światło. Wadą tego rozwiązania może być zwiększenie ilości „szumów”, czyli kolorowego ziarna na obrazie. Najnowsze aparaty kompaktowe firmy Canon są wyposażone w rozwiązanie HS System, które obniża poziom szumów nawet o 60%.

Panoramowanie aparatem

Uzyskanie w miarę wyraźnego obrazu ruchomego obiektu jest możliwe nawet przy długich czasach naświetlania. Odbywa się to poprzez „panoramowanie” aparatem, czyli przesuwanie aparatu w taki sposób, aby obiekt pozostawał w tym samym położeniu na matrycy podczas ekspozycji. Jest to najskuteczniejsze w przypadku obiektów poruszających się ze stałą prędkością w jednym kierunku, takich jak ptak w locie czy samochód na torze.

Dynamika–Rower–Rozmycie

Dobre zdjęcie wykonane techniką panoramowania odwraca normalną sytuację – obiekt jest wyostrzony, a tło jest rozmyte. Niektóre obiekty mogą być jednocześnie wyostrzone i rozmyte. Na przykład tułów ptaka w locie będzie wyostrzony, ale skrzydła poruszające się w górę i w dół pod określonym kątem względem ruchu aparatu będą rozmyte. Ważne jest znalezienie właściwej pozycji do panoramowania. Obiekt powinien znajdować się w takiej samej odległości podczas całego ujęcia.

Skuteczne panoramowanie wymaga ćwiczeń, ćwiczeń i jeszcze raz ćwiczeń. Jedną z technik jest kontynuowanie panoramowania po naciśnięciu spustu migawki, dzięki czemu ruch aparatu jest bardziej płynny.

Fotografia sportowa

Tematem, który zwykle obfituje w ruch i dynamiczne wydarzenia, jest sport.

Dynamika–Motocykl–Pustynia

Wydarzenia na bieżni są przewidywalne – wiemy, dokąd pobiegną sportowcy. Znajdując się pod właściwym kątem względem bieżni, można zastosować panoramowanie, aby utrzymać ostrość obiektów przemieszczających się w polu widzenia. Jeśli użytkownik zbliży się do bieżni i wyceluje obiektyw w tory bieżni, gdy sportowcy będą biec w jego kierunku, będzie mógł użyć dłuższego czas naświetlania.

Mecze piłki nożnej, rugby i innych dyscyplin rozgrywane na murawie sprawiają większą trudność, ponieważ akcja toczy się szybko na dużej powierzchni. Gdy staniemy blisko linii końcowej, zawodnicy mogą w jednej chwili być bardzo blisko nas, aby kilka sekund później znaleźć się w odległym rogu murawy. W przypadku zdjęć wykonywanych z małej odległości ruch wydaje się szybszy, należy więc użyć krótszego czasu naświetlania.

Dobre zdjęcia można zrobić także na zawodach mniejszej rangi. Warto poszukać informacji o lokalnych rozgrywkach, podczas których widzowie stoją przy liniach i dopingują. Akcje mogą być równie efektowne, a dostęp do boiska zapewnia lepszy punkt widzenia.

Stabilizator obrazu

Stabilizator obrazu jest szczególnie przydatny podczas fotografowania z teleobiektywem, ponieważ ogranicza skutki drgań aparatu, które są bardziej dostrzegalne przy dłuższych ogniskowych.

Człowiek–Peron–Pociąg

© Manuel Teixeira

Optyczny stabilizator obrazu (IS) firmy Canon jest skuteczny dzięki „pływającemu” elementowi w obiektywie. Czujniki żyroskopowe w układzie wykrywają ruch aparatu. Są one analizowane przez wbudowany procesor, a wysyłane instrukcje powodują przemieszczanie się „pływającego” elementu w górę i w dół lub z boku na bok. Dzięki temu obraz obiektu pozostaje w jednym miejscu na matrycy, mimo ruchów aparatu. Układ reaguje tak szybko, że może zrekompensować nawet drgania silnika podczas fotografowania z samochodu lub helikoptera.

Eksperymenty i odkrywanie

Większość fotografów wykonuje zdjęcia dynamicznych wydarzeń – zabawy dzieci, lokalne wydarzenia sportowe lub sceny z tętniących życiem ulic w ciągu dnia. Czas naświetlania potrzebny do „zamrożenia” wydarzenia można obliczyć na podstawie szacunkowych danych o prędkości obiektu, kierunku ruchu względem aparatu, odległości od aparatu i ogniskowej obiektywu. Ale w międzyczasie można przeoczyć ciekawe ujęcie.

Znacznie lepiej jest wykonać dużo zdjęć, najlepiej z różnymi ekspozycjami, a następnie sprawdzić rezultaty w dogodnym czasie. W przypadku obrazów cyfrowych rejestrowany jest czas naświetlania w momencie ekspozycji, a większość programów do obróbki obrazów wyświetla te informacje (razem z wartością przysłony, ustawieniem czułości ISO i innymi danymi). Warto wyciągać wnioski z udanych zdjęć, aby konfigurowanie właściwych ustawień aparatu stało się odruchowe.

Wejdź do Galerii

Dynamiczne wydarzenia dzieją się wokół nas i można je uchwycić na doskonałych zdjęciach. Skorzystaj z porad zawartych w tym poradniku, wykonaj kilka atrakcyjnych zdjęć, a następnie wyślij swoje ulubione do Galerii. W przyszłym miesiącu Twoje zdjęcie może zostać wyświetlone wśród najlepszych!