Fotografia abstrakcyjna lustrzaną cyfrową EOS

Poradnik EOS

Niezależnie od tego, czy odwiedzasz nowe miejsce czy fotografujesz swój dom, zawsze warto szukać sposobów fotografowania, które ułatwią tworzenie bardziej interesujących, charakterystycznych zdjęć.

Antonio Thomás Koenigkam Oliveira – „Carousel” (Karuzela)

Antonio Thomás Koenigkam Oliveira – „Carousel” (Karuzela); informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Wybór innego kąta

Prawdopodobnie należysz do tej grupy osób, które wykonują większość zdjęć z poziomu oczu. Jednak używając funkcji Live View aparatu (i odchylanego ekranu LCD, jeśli aparat jest w niego wyposażony), odkryjesz, że możesz komponować znaczenie bardziej interesujące ujęcia z różnych pozycji.

Sugestia: umieść aparat tuż przy ziemi i odchyl ekran LCD tak, by widzieć obraz, gdy patrzysz prosto w dół. Z kolei, aby uzyskać widok znad głów ludzi w tłumie, umieść aparat na monopodzie i odchyl ekran LCD w dół. Możesz przytrzymać aparat u góry i sprawdzić, co widać przez obiektyw – będzie to widok całkowicie odmienny od tego, gdy trzymasz aparta w standardowej pozycji.

Pełna kontrola w trybie Live View

Tryb Live View zapewnia podgląd obrazu na ekranie LCD aparatu. Użyj trybu Live View, aby własnoręcznie wybierać punkty ostrości i przejmij twórczą kontrolę nad zdjęciami. To jeszcze łatwiejsze w przypadku gdy aparat ma ekran dotykowy. Wystarczy dotknąć ekranu LCD w miejscu, w którym chcesz skupić ostrość, i przełączyć mechanizm AF w tryb Live, a aparat ustawi ostrość w danym punkcie kadru.

Hiroyuki Takeda – „Boundary zone” (Strefa graniczna)

Hiroyuki Takeda – „Boundary zone” (Strefa graniczna); informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Wykorzystanie paska na szyję jako paska na nadgarstek

Jeśli fotografujesz z wysokiego punktu obserwacyjnego, patrząc na scenę poniżej, musisz pewnie przytrzymać aparat. Zawiązanie paska na szyję wokół nadgarstka pomaga stabilizować aparat i chroni go przed upuszczeniem.

Unieruchamianie obiektu w kadrze

Poruszające się obiekty mogą stanowić podstawę niezwykłych zdjęć, ukazując rzeczy, na które zazwyczaj nie zwracamy uwagi. Aby uchwycić ruchomy obiekt w kadrze, należy użyć krótkiego czasu naświetlania. Konkretny czas naświetlania zależy od różnych czynników, takich jak prędkość w jakiej porusza się obiekt i jego odległość od aparatu. Aby sfotografować ludzi w ruchu, wybierz tryb Sport w aparacie lub użyj trybu preselekcji czasu (oznaczenie Tv na pokrętle wyboru trybów aparatu) i ustaw czas naświetlania 1/250 s lub krótszy.

Uchwycenie kontrastu

Kiedy światło jest bardzo jasne, tworzy głębokie, ciemne cienie. Efekt ten nazywamy kontrastem. Jego dobre wykorzystanie może wzbogacić każde zdjęcie. Jednak podczas fotografowania w jasne, słoneczne dni widziany kontrast jest większy, niż uchwyci to aparat. Można to skompensować, używając trybu kontroli podświetlenia HDR dostępnego w wielu aparatach EOS. Znajduje się on w pozycji SCN na pokrętle wyboru trybów. Użycie tego trybu spowoduje wykonanie przez aparat trzech ujęć dla każdego zdjęcia, które następnie zostaną połączone, by zapewnić dużo szerszy zakres kontrastu niż pojedyncze ujęcie.

Uchwycenie kontrastu

https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Potencjał fotografowania z dołu

Fotografowanie z dołu tworzy bardzo dynamiczną perspektywę, ale może spowodować niedoświetlenie obiektów na pierwszym planie, jeżeli sporą część kompozycji stanowi niebo, które może zmylić czujniki aparatu. Użycie pozytywnej kompensacji ekspozycji umożliwia rozjaśnienie kadru, jeśli główne obiekty są zbyt ciemne.

Odpowiedni moment

Jeśli planujesz wykonanie zdjęcia aparatem trzymanym na statywie lub monopodzie nad głowami ludzi, dosięgnięcie spustu migawki w odpowiedniej chwili może być dość trudne. Możesz wówczas użyć elektronicznego wężyka spustowego – RS-60E3 lub RS-80N3 w zależności od modelu aparatu. Jeśli aparat ma łączność Wi-Fi, wykorzystaj smartfon, by zdalnie podłączyć się do aparatu (obejmuje także tryb Live View) i wyzwolić migawkę telefonem.

Odpowiedni układ aparatu

Każdy aparat ma czujnik położenia, który rozpoznaje układ aparatu (poziomy lub pionowy) i zapewnia odpowiednią orientację obrazów na ekranie LCD lub ekranie komputera. W przypadku fotografowania pionowo w dół lub w górę system orientacji może zostać zmylony. Wyłącz funkcję automatycznego obracania w menu ustawień (żółte) i korzystaj z niezmiennego położenia obrazów.

Mia Felicita Bertelli

Mia Felicita Bertelli; informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Świat w czerni i bieli

Podczas wykonywania bardziej abstrakcyjnych zdjęć kluczowe elementy obrazu zmieniają się: często ujęcie skupia się bardziej na teksturze, kontraście, cieniach i kształtach niż kolorze. Po ustawieniu aparatu na monochromatyczny styl obrazów (być może z ustawieniem żółtego filtru) na ekranie LCD będzie wyświetlany monochromatyczny podgląd, który pomaga w wyobrażeniu sobie sceny bez kolorów. Jeśli aparat jest ustawiony na rejestrowanie obrazów RAW, będziesz miał możliwość przywrócenia kolorów podczas obróbki zdjęć na komputerze.

Pełne wykorzystanie ekspozycji wielokrotnej

Niektóre modele zaawansowanych aparatów EOS mogą obsługiwać funkcję ekspozycji wielokrotnej. Dzięki temu poruszające się obiekty stają się mniej widoczne na zdjęciu (częściowo przezroczyste), a statyczne elementy, np. budynki, są rejestrowane normalnie. Ustaw aparat, najlepiej na statywie, a następnie skonfiguruj tryb ekspozycji wielokrotnej, aby uśrednić poszczególne ujęcia. Zaprogramuj aparat tak, by wykonał co najmniej trzy zdjęcia, a następnie zwalniaj spust migawki w odstępach kilkusekundowych. Po wykonaniu zdjęć aparat połączy pojedyncze ujęcia, a elementy, które uległy zmianie między poszczególnymi zdjęciami będą słabiej widoczne, prawie widmowe. Im więcej zdjęć wykonasz, tym mniej widoczne będą poruszające się obiekty.

Tworzenie niesamowitych filmów poklatkowych

Wykonując serię zdjęć w ciągu kilku godzin, możesz użyć aparatu do stworzenia atrakcyjnego filmu poklatkowego. Niektóre aparaty EOS mogą być używane wraz z programatorem czasowym TC-80N3. Urządzenie po podłączeniu do aparatu umożliwia wykonywanie zdjęć z wcześniej ustaloną częstotliwością w przeciągu kilku godzin. W menu aparatu EOS 7D Mark II jest dostępna funkcja interwałometru, która działa w bardzo zbliżony sposób.

Krok dalej: po nagraniu sekwencji poklatkowej możesz edytować film za pomocą nakładki statycznej, dzięki czemu tętniące życiem miasto sprawi wrażenie pustego miejsca. Doskonałym przykładem wykorzystania tej techniki jest projekt „Empty America” (Bezludna Ameryka) autorstwa Rossa Chinga, który możesz zobaczyć tutaj. Tutaj dowiesz się, jak osiągnął on taki efekt końcowy.

Prześlij zdjęcia do Galerii

Jeśli zainspirowała Cię możliwość wykonywania zdjęć z innej perspektywy, prześlij zdjęcia do Galerii You Connect. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy wybrane przez nas zdjęcia nadesłane przez społeczność Canon.