Odkrywanie fotografii abstrakcyjnej z aparatem kompaktowym

Poradnik dotyczący aparatów kompaktowych

Pełna kontrola
Aparaty PowerShot i IXUS są wyposażone w wiele rozwiązań technicznych umożliwiających automatyczne wykonywanie zdjęć. Jednak tworzenie wspaniałych ujęć wymaga przejęcia części kontroli nad automatycznymi systemami i wykorzystania ich do komponowania ujęć zgodnie z własnym zamysłem artystycznym.

Leo Hidalgo – „Through the window” (Spojrzenie przez okno)

Leo Hidalgo – „Through the window” (Spojrzenie przez okno); informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Przesuń punkt ostrości

Dobrym punktem wyjścia jest przesunięcie punktu ostrości ze środka kadru. Najpierw przełącz aparat w tryb ręczny. Następnie umieść obiekt w środku kadru i naciśnij spust migawki do połowy. Trzymając spust migawki naciśnięty do połowy, możesz zmienić kompozycję kadru, przesuwając obiektyw aż do uzyskania najlepszego ujęcia. Następnie naciśnij spust migawki do końca, by zrobić zdjęcie.

Myśl perspektywicznie

Tryb krajobrazu, automatycznie wybierany z poziomu funkcji Smart Auto, umożliwia fotografowanie scen z wyraźnymi szczegółami od pierwszego planu do tła, czyli z tzw. dużą głębią ostrości. Dzięki temu możesz ukazać więcej szczegółów otoczenia – w mieście lub poza nim.

Porada

W przypadku fotografowania krajobrazu umieść coś na pierwszym planie, by zrównoważyć scenę. Pamiętaj, że zdjęcia krajobrazów można robić aparatem odwróconym na bok, w układzie pionowym.

Szukaj światła i cienia

Oświetlenie jest sednem każdego rodzaju fotografowania. Wyrobienie w sobie nawyku poszukiwania gry światła i cienia, które tworzą własne kształty i struktury w kadrze, to duży krok w doskonaleniu umiejętności fotograficznych. Kiedy słońce jest nisko nad horyzontem, zazwyczaj wczesnym rankiem lub późnym popołudniem, cienie wydłużają się i mogą nadać zdjęciom dodatkowy wymiar. Niczym niewyróżniające się za dnia otoczenie zmienia się dzięki wydłużonym cieniom, gdy oświetlenie pada pod mniejszym kątem. Możesz użyć funkcji GPS przez urządzenie mobilne, w którą jest wyposażonych wiele kompaktowych aparatów z łącznością Wi-Fi, aby zapamiętać lokalizację ze wspaniałymi cieniami i odwiedzić to miejsce później.

Hiroyuki Takeda – „Blue Shadow” (Niebieski cień)

Hiroyuki Takeda – „Blue Shadow” (Niebieski cień). Informacje o prawach autorskich: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Nasycanie kolorów

W przypadku fotografowania krajobrazu nasycenie głównych kolorów może pomóc w wykonaniu wyjątkowego zdjęcia. Aby zwiększyć nasycenie kolorów, można użyć funkcji Moje kolory. Na przykład w zdjęciach wykonywanych w naturalnym otoczeniu można zwiększyć nasycenie błękitu nieba i wody oraz zieleni, aby wydawały się żywsze i atrakcyjniejsze.

Prześlij zdjęcia do Galerii

Jeśli zainspirowała Cię możliwość wykonywania zdjęć z innej perspektywy, prześlij zdjęcia do Galerii You Connect. To miejsce, w którym prezentujemy i udostępniamy wybrane przez nas zdjęcia nadesłane przez społeczność Canon.