Manga-Fashion-Quentin-Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier

Quentin Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier mieszka w Paryżu, gdzie współpracuje z grupą profesjonalnych artystów w ramach projektu „Five Monkeys Studio”. Zainspirowany twórczością fotografów i filmowców, takich jak Desiree Doiron, Guy Bourdin, David Cronenberg i Wes Anderson, pracuje w branży reklamowej oraz świecie mody. Quentin zorganizował już kilka wystaw w Paryżu (Artcurial, Galerie 13 Sévigné, Glaz’art, Salon des Miroirs). Zapytaliśmy Quentina o wykorzystanie barw w jego pracach i o to, jak praca w studiu pozwala mu uzyskać wyjątkowy styl.

Opowiedz nam o źródłach swojej inspiracji.

– Gdy zacząłem przygodę z fotografią, nie próbowałem uwieczniać tylko momentów, ale starałem się tworzyć własne światy. Zawsze fascynowałem się fantastyką naukową i filmami 3D. Używam szerokiej gamy barw. Daje to duże pole do popisu i sprawia, że obiekty stają się interesujące wizualnie, a już szczególnie w przypadku fotografowania mody. Spędziłem rok w Japonii. Ten pobyt miał duży wpływ na moją twórczość. Ten kraj jest połączeniem tradycji, nowoczesności i mitologii. Często też znajduję inspirację w snach. Kiedyś miałem koszmar, w którym moje ciało rozpadało się na drobiny. Tak powstała seria zdjęć pod tytułem „Explosion” uwieczniająca ten nieziemski moment.

Jakie są zalety pracy w studiu?

– Jak na razie większość moich prac powstaje w studiu, ponieważ zapewnia mi ono kontrolę niezbędną do fotografowania. Coraz częściej jednak robię również zdjęcia w plenerze. Podczas rocznego pobytu w Tokio często trudno było znaleźć przestrzeń na studio. Czasami dostępne było tylko małe pomieszczenie, co oznaczało konieczność fotografowania pod różnymi kątami. Dlatego właśnie szukałem lepszych miejsc na zewnątrz.

Jak powstają Twoje najbardziej imponujące obrazy?

– Najważniejszą kwestią jest świetny zespół i dbałość o organizację. Stylista i wizażysta są bardzo ważnymi osobami w mojej pracy. Możesz być najlepszym fotografem na świecie, ale bez dobrego zespołu nigdy nie uda się stworzyć najlepszych, zapierających dech w piersiach prac. Komunikacja jest naprawdę ważna, dlatego jest kilka osób, na których zawszę mogę polegać.

– Gdy zaczynasz fotografować, masz wrażenie, że dzieje się coś ważnego, że masz okazję uwiecznić coś, o czym nawet nie śniłeś. To naprawdę wspaniałe uczucie. Zaczynasz tworzyć obrazy, które same do ciebie przychodzą. Odnosisz wrażenie, że to co robisz to coś większego i ważniejszego niż ty sam.

W jaki sposób korzystasz z barw, aby wzbogacić swoje zdjęcia?

– Wybór kultury ma ogromne znaczenia dla doboru kolorów. W Japonii biel jest kolorem śmierci i trzeba o tym pamiętać. Zawsze należy mieć takie rzeczy na uwadze.

– Tworzenie obrazów umożliwia stworzenie uniwersalnego języka, ale musisz też umieć odczytać te obrazy. Niektóre kultury czytają od prawej do lewej, dlatego trzeba pamiętać, że zdjęcie również będzie interpretowane w tym kierunku. Obrazy są rozumiane różnie na całym świecie.

– Ogólnie lubię korzystać z kolorów, które zapewniają duży kontrast i przejrzystość. Lubię chłodne cienie (niebieskie, fioletowe, czasami zielone), które zapewniają większy kontrast. Używam ciepłych barw, aby podkreślić niektóre obszary obrazu. Gdy chcę uzyskać bardzo nowoczesny efekt, używam chłodnych barw, a chcąc nadać zdjęciu klasyczny wygląd, korzystam z cieplejszej palety. To podstawowe znaczenie kolorów.

Jakie tekstury mogą wzbogacić obraz?

– Gdy fotografuję skórę, chcę by odrobinę błyszczała. Powinna zapewniać wrażenie objętości i lekkie odbicie. Lubię też dodać jeden lub dwa matowe elementy dla stworzenia kontrastu. To punkt, który przyciąga uwagę do jednego określonego elementu.

– Robiłem zdjęcia do reklamy firmy Canon, do których pozowała dziewczyna z piegami. Jej skóra błyszczała, a użyta pomadka była bardzo matowa. Cały obraz był bardzo delikatny – niebieskie oczy, jasne włosy, delikatne rysy – poza czerwoną, matową pomadką.

– Ważna jest też próba stworzenia tła ujęcia. Czasami korzystam z farby, betonu lub cementu. Poza studiem szukam bardzo konkretnych miejsc. Ostatnio robiłem zdjęcia mody, przemierzając całą starą dzielnicę przemysłową w Paryżu. Jest tam wiele starych fabryk. Zastanawiałem się, jakie rodzaje tekstur tła mogę wykorzystać, bazując na otoczeniu, i wykonałem wiele zdjęć na różnym tle i przy użyciu różnych tekstur.

Pamiętasz swój najlepszy moment w roli fotografa?

– Przychodzi mi do głowy kilka z nich.

– Zacząłem robić zdjęcia ponad 12 lat temu. Przeglądałem jakiś magazyn i pamiętam, że widząc zdjęcie, zastanawiałem się, czy kiedykolwiek byłbym w stanie je odtworzyć. Wydawało mi się, że to trudne zadanie. Widziałem czyjeś zdjęcie, a dziesięć lat później poproszono mnie o sfotografowanie tej samej modelki.

– Ostatnio wykonałem również serię zdjęć z mężczyznami wcielającymi się w kobiece role. Byli ubrani w typowo damskie ciuchy, a na twarzach mieli makijaż. Znalazłem obojnaczych mężczyzn i sfotografowałem ich w kimonach. Na wystawie ludzie komentowali, że kobiety na zdjęciach wyglądają bardzo atrakcyjnie, a ja odpowiadałem im, że to mężczyźni, a nie kobiety. Podobało mi się to, ponieważ ludzie zmuszeni byli zadawać sobie pytania. Nie lubię mówić innym, co mają myśleć, ale chciałbym zachęcić ich do spojrzenia na niektóre rzeczy w inny sposób i odkrycia, że nie wszystko jest tak oczywiste, jak się wydaje.

Dlaczego ważne jest korzystanie z najnowszych technologii?

– Fotografia to bardzo techniczna sztuka. Trzeba starać się ogarnąć całą technologię i naprawdę ją zrozumieć, ponieważ bardzo szybko się rozwija. Fotograf musi być na czasie. Za pomocą nowych aparatów można robić nowe zdjęcia, więc zawsze staram się śledzić nowości.

Co nosisz w swojej torbie?

Korzystałem z wielu aparatów Canon. Lata temu używałem aparatu EOS 50D, ale odkryłem, że mogę fotografować tylko w miękkim oświetleniu. Wtedy odkryłem aparat EOS 5D Mark II, który zapewnia większy zakres dynamiczny. Pozwoliło mi to robić zdjęcia w ostrzejszym świetle. Dzisiaj korzystam głównie z aparatu EOS-1D X z powodu jego szerokiego zakresu czułości ISO. Doskonale nadaje się do robienia kolorowych zdjęć w studiu i poza nim oraz w wielu innych sytuacjach.

Aparaty fotograficzne:

EOS-1D X

EOS 5D Mark II

Obiektywy:

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

Fauve-Hautot-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier - Canon Explorer. Wykonane aparatem Canon EOS-1D X z obiektywem EF 70-200mm f/2.8L IS USM; ekspozycja 1/100 s przy f/5,6, ISO 100.

W listopadzie 2013 r. francuska tancerka Fauve Hautot doznała kontuzji kolana podczas programu telewizyjnego. W szpitalu lekarze powiedzieli jej, że będzie musiała w nim zostać nawet osiem miesięcy, i zabronili jej tańczyć. Założyli jej szynę, by powstrzymać ją przed chodzeniem.

W marcu 2014 r., gdy Fauve zakończyła pierwsze etapy swojej rehabilitacji, zaproponowałem jej stworzenie serii zdjęć przedstawiającej jej odrodzenie, zatytułowanej „Stronger!” (Silniejsza!).

Nawet w bandażach i opierająca się na kulach Fauve nie może przestać tańczyć. Zainspirowany stylem fotografii Helmuta Newtona i Romaina Slocombe'a stworzyłem medyczną, a zarazem wytworną estetykę, w której elementy obrazu przypominają widzowi o wypadku.

Manga-Fashion-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier - Canon Explorer. Wykonane aparatem Canon 5D mk II z obiektywem 70-200 f2.8L IS USM; ekspozycja 1/125 s przy f/14, ISO 160.

Bądź na bieżąco

W następnym wydaniu: Obserwuj świat bez wizjera.

Subskrybuj Newsletter