Doskonalenie sztuki portretu – Christian Anderl

Christian Anderl (Canon Explorer) to pasjonat muzyki i utalentowany kucharz. To również międzynarodowy fotograf specjalizujący się w portretach. Na jego imponującej liście klientów znajdują się takie marki, jak Red Bull, Ikea i Universal.

Dzielimy się jego spojrzeniem na fotografię oraz współpracę z fotografowanymi przez niego osobami.

Twoje największe wyzwanie jako fotografa portretowego

– Często gdy umieszczasz osobę przed aparatem ona sztywnieje w mgnieniu oka. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że jest ona świadoma pewnych oczekiwań. Być może nie czuje się dość swobodnie lub nie wie, jak zachowywać się przed obiektywem. Tak naprawdę wyzwanie zaczyna się zanim jeszcze obiekt znajdzie się przed obiektywem. Jako fotograf musisz nawiązać kontakt z osobą, którą będziesz fotografował, tak aby stworzyć chwilę bliskości, która odsłoni jego osobowość.

Uchwycenie osobowości

– Czasami przygotowania trwają dłużej niż same zdjęcia. Przed rozpoczęciem zdjęć upewnij się, że fotografowana osoba jest rozluźniona. Warto dowiedzieć się, co ją pasjonuje. Mogą to być dzieci i rodzina, sport, wycieczki... Dowiedz się, co sprawia, że czuje się dobrze, i o czym lubi opowiadać. Będzie to pomocne, gdy znajdzie się już przed aparatem – rozmowa pomaga ludziom czuć się swobodnie, gdy skupiasz się na oświetleniu i kwestiach technicznych. Wcześniejsza rozmowa pomoże poznać fotografowaną osobę i wykonać lepszy portret.

– Zawsze pozwalaj sfotografowanemu obejrzeć zdjęcie. Upewnij się, że udało się zrobić portret, z którego jest zadowolony. Dzięki temu jego wrażenia będą pozytywne.

Dlaczego warto wykonywać portrety

– To proste: jeśli kochasz ludzi, to pokochasz wyzwania i wrażenia związane z wykonywaniem portretów. Nigdy nie wiesz, kogo spotkasz ani jaka będzie ta osoba, a wykonując portrety można nauczyć się dużo o ludziach i o fotografii. Niezależnie od tego, jak dobrze wygląda dana osoba, zawsze ma w sobie jakąś niepewność. Właśnie o niej ludzie często myślą, gdy są fotografowani. Być może obawiają się, że portret odsłoni przedmiot ich niepewności. Zadanie fotografa polega na zdobyciu zaufania. Miło jest widzieć, jak wykonany portret zwiększa pewność siebie drugiej osoby.

Günter-Tolar-Christian-Anderl.jpg
Günter Tolar – © Christian Anderl – Canon EOS 5D Mark II z obiektywem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM; ekspozycja 1/125 s przy f/10, ISO 100.

– Przygotowania do wykonania tego portretu były bardzo proste. Günter Tolar był prezenterem telewizyjnym przez wiele lat i przyzwyczaił się do widoku kamer i aparatów. Jednak może to okazać się sporym wyzwaniem. Jeśli fotografowana osoba jest celebrytą lub przyzwyczaiła się do fotografów i aparatów, może łatwo ulec znudzeniu lub pozować tak jak zwykle. Na szczęście Günter to bardzo miły człowiek i nawiązanie z nim kontaktu było dla mnie łatwe.

– Spędziliśmy około 30 minut w studiu na rozmowie o jego pracy, życiu i doświadczeniach w branży medialnej. Wyjaśniłem mu szczegółowo, jak widzę ten portret. Chciałem, by był czarno-biały i poprzez wysoki kontrast podkreślał jego wyraz twarzy i zmarszczki.

– W skrócie miał to być bardzo osobisty portret, który na swój sposób opowiedziałby o wszystkich historiach i doświadczeniach z jego życia. Spodobało mu się to i zaczęliśmy zdjęcia z poważną miną, głównie dlatego, że na większości portretów uśmiecha się. Zależało mu na poważnych portretach i efekt naszej pracy spełniał jego oczekiwania. Jednak najlepsza była chwila, kiedy coś mi nie wyszło, a on zamiast się uśmiechać, zwyczajnie śmiał się ze mnie. To była autentyczna i szczera chwila – naprawdę cieszę się, że nacisnąłem spust i uchwyciłem ją. Naszym celem były portrety bez uśmiechu, a skończyliśmy na śmiechu. Nic nie dzieje się zgodnie z oczekiwaniami, a czasami wychodzi to na dobre.

– Poza studiem zdjęcia mogą być inne, ponieważ ludzie nie są tak świadomi wszystkich kwestii związanych z oświetleniem i aparatem. W studiu, w którym są tylko światła, aparat i fotograf, fotografowana osoba może skupić się tylko na tym, co utrudni stworzenie odprężającego środowiska. Z drugiej strony niedostateczna koncentracja może utrudnić uchwycenie chwili szczerości i charakteru, zwłaszcza jeśli wokół jest zbyt wiele osób. To naprawdę zależy od fotografowanej osoby, w większym stopniu niż od środowiska. Każda osoba jest inna i inaczej reaguje na aparaty, światła i fotografów.

– Gdziekolwiek fotografujesz, najważniejszy jest kontakt z fotografowaną osobą. Zwykle podnoszę aparat dopiero wtedy, gdy naprawdę jest już ta chwila. Aparat to narzędzie potrzebne do wykonywania portretów, ale jeśli ciągle będziesz trzymać go w dłoniach lub przed twarzą, kontakt z obiektem będzie utrudniony. A kontakt to klucz do każdego dobrego portretu.

Bądź na bieżąco

W następnym wydaniu: Obserwuj świat bez wizjera.

Subskrybuj Newsletter