Andrey-Golovanov-Sergey-Kivrin-fencing

Fotografowanie dynamicznych wydarzeń z Andreyem Golovanovem i Sergeyem Kivrinem.

andrey-golovanov-sergey-kivrin-cycling

© Andrey Golovanov and Sergey Kivrin.

W związku ze zbliżającym się Maratonem Londyńskim oraz wyścigiem kolarskim London to Paris Bike Race pomyśleliśmy, że interesującym pomysłem będzie rozmowa z dwoma najbardziej doświadczonymi fotografami sportowymi na świecie, Andreyem Golovanovem i Sergeyem Kivrinem. Podczas wywiadu na wyłączność podzielili się z firmą Canon zaletami pracy w zespole oraz swoim podejściem do rejestrowania atrakcyjnych zdjęć dynamicznych wydarzeń.

Fotografia jako sport zespołowy

Kreatywne zespoły fotograficzne składające się z tak blisko współpracujących osób to raczej rzadkość, ale rosyjscy fotografowie Andrey Golovanov i Sergey Kivrin nie wyobrażają sobie pracy w inny sposób. Panowie poznali się w roku 1986, gdy pracowali dla radzieckiego czasopisma. Od tego czasu pozostają nierozłączni.

Sergey wyjaśnia zalety tego nietypowego układu. – Wydaje mi się, że taka współpraca przynosi same korzyści. Po pierwsze: gdy fotografujemy razem, zawsze możemy spojrzeć na wydarzenie z dwóch punktów widzenia. Po drugie: jeśli jeden z nas coś przegapi, kolega może uratować sytuację. Ponadto rzadko musimy odrzucać zlecenia. Nawet jeśli jeden z nas jest chory, drugi może je wykonać. Jest to przydatne zwłaszcza podczas wspólnej pracy na igrzyskach olimpijskich, gdy trzeba sfotografować konkurencje, które odbywają się równocześnie.

andrey-golovanov-sergey-kivrin-swimmer

© Andrey Golovanov and Sergey Kivrin.

Więcej niż chwila

Reputację doskonałych fotografów sportowych Andrey i Sergey zyskali w tradycyjny sposób: robiąc tysiące znakomitych zdjęć podczas najważniejszych imprez sportowych na całym świecie. W miarę upływu lat przekonali się, co się sprawdza, a co nie. Formuła zdjęć sportowych może wydawać się prosta: „oświetlenie, tło, emocje sportowca, piękno formy i dynamika – wszystkie te elementy mają duże znaczenie”. Jednak najistotniejsze jest miejsce fotografowania i świadomość tego, jaki rodzaj fotografii zapewni największe korzyści.

Sergey wyjaśnia: – Zawsze próbujemy znaleźć miejsce fotografowania, w którym nie będą nam przeszkadzać reklamy, stoiska czy słupy oświetleniowe. Chcemy, aby każda fotografia reportażowa nie tylko uwieczniała moment, lecz była także atrakcyjna.

Oczywiście kluczowym elementem jest przygotowanie. – Do każdej sesji fotograficznej trzeba się przygotować. Trzeba poznać charakterystykę danego sportu, odwiedzić obiekt i znaleźć wszystkie najlepsze miejsca. Konieczna jest także znajomość cech charakterystycznych i zwyczajów sportowców. Dzięki temu można zaplanować ujęcie i być gotowym do pracy. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, jaki ma być przekaz zdjęcia. Nie można polegać na szczęściu.

Aby poradzić sobie z nieprzewidywalnością dynamicznych wydarzeń, trzeba mieć rozbudowany zestaw fotograficzny. – Zawsze zabieramy pełny zestaw obiektywów firmy Canon: EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 300mm f/2.8L IS II USM i EF 400mm f/2.8L IS II USM. Zazwyczaj używamy aparatu Canon EOS-1D X Mark II.

Weterani olimpiad

Na świecie nie ma zbyt wielu profesjonalistów, którzy mogą pochwalić się obecnością na ponad tuzinie igrzysk olimpijskich. Jednak dla Andreya Golovanova i Sergeya Kivrina to coś normalnego.

Igrzyska w Rio De Janeiro były 15. imprezą tego typu dla Andreya i 12. dla Sergeya. Dzięki tak ogromnemu doświadczeniu olimpijskiemu doskonale znają się na rzeczy, ale twierdzą, że teraz praca jest trudniejsza niż kiedyś. – Niestety powodzenie naszej pracy zależy w dużym stopniu od organizatorów igrzysk olimpijskich. Transport, lokalizacje i liczba fotografów, odległość między obiektami sportowymi, dobre połączenie z Internetem. To wszystko wpływa na jakość naszej pracy.

Sergey sprowadza nas na ziemię, przypominając, że ich praca to nie tylko błysk reflektorów. – Fotografowie prasowi nawet w idealnych warunkach śpią maksymalnie cztery godziny na dobę. To jest ciężka praca.

Ewolucja fotografii

Sergey i Andrey mają łącznie wiele dziesiątek lat doświadczenia i widzieli wiele zmian w fotografii. Przeżyli ewolucję sprzętu fotograficznego i rozwój fotografii cyfrowej. Udało im się przystosować i rozkwitnąć w branży, która zmienia się w błyskawicznym tempie.

Zdobywając doświadczenie w warunkach fotografii tradycyjnej, musieli stosować znacznie ostrzejszą selekcję ujęć. – Gdy pracowaliśmy na kliszach, byliśmy bardzo zależni od ilości i jakości materiałów fotograficznych. Było to szczególnie istotne w Związku Radzieckim. Gdy technologia cyfrowa stała się dostępna dla wszystkich fotografów, warunki pracy stały się jednakowe, przynajmniej do pewnego stopnia.

Nasi rozmówcy, podobnie jak wiele innych osób, uważają, że określanie wszystkich mianem fotografów to częste nieporozumienie. – Nasz zawód uległ ogromnym zmianom. Zmieniło się też nastawienie. Teraz wszystkie telefony są wyposażone w aparaty i każdy uważa się za fotografa.

andrey-golovanov-sergey-kivrin-tennis

© Andrey Golovanov and Sergey Kivrin.

Co czeka rosyjski duet w przyszłości?

Fotografia sportowa to ich wielka pasja, ale interesują się też wieloma innymi rzeczami. – Praca dla czasopisma, z myślą o książce lub pod kątem wystawy to zawsze coś interesującego. Coś trochę innego. We wszystkich tych przypadkach trzeba uchwycić nie tylko mistrzów, lecz także atmosferę.

Rywalizacja o takie zlecenia jest bardzo ostra i zaognia się z każdym rokiem. – Niestety zlecenia te stają się coraz rzadsze – ujawnia Sergey. – Często prasa rusza prosto do Internetu. Nie ceni już jakości. Liczy się tylko szybkość.

Na szczęście wydaje się, że nadal istnieje zapotrzebowanie na wysokiej jakości fotografię sportową. – W najbliższym czasie ruszamy do pracy przy tenisowym Pucharze Federacji w Rosji, a następnie na turniej Międzynarodowej Federacji Tenisa w Kazachstanie. W lecie będziemy pracować przy Pucharze Konfederacji w piłce nożnej w Moskwie oraz Igrzyskach Islamskich w Baku. Mamy co robić – mówi z uśmiechem Sergey.

Nagrody i wyróżnienia

W trakcie swoich spektakularnych karier obaj panowie zdobyli wiele nagród fotograficznych na całym świecie, w tym we Francji oraz w Holandii, Belgii, Szwajcarii, Niemczech, Japonii i w rodzinnym kraju, Rosji. Są szczególnie dumni ze swojej pracy przy Igrzyskach Olimpijskich w Londynie w roku 2012. Para miała również swój fotograficzny wkład w przygotowanie oferty Rosji dotyczącej organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi w roku 2014. Ponadto panowie otrzymali zlecenie szkolenia innych fotografów w ramach przygotowań do tej imprezy.

andrey-golovanov-sergey-kivrin-skiier

© Andrey Golovanov and Sergey Kivrin.

Zestaw fotograficzny Sergeya i Andreya:

Aparaty fotograficzne:

EOS-1D X

EOS-1D X Mark II

Obiektywy:

EF 16-35mm f/2.8L III USM

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

EF 200-400mm f/4L IS USM z konwerterem 1,4x

EF 300mm f/2.8L IS II USM

EF 400mm f/2.8L IS II USM

EF 600mm f/4L IS II USM

EF 800mm f/5.6L IS USM

Akcesoria

Konwerter Canon EF 1.4x III

Elektroniczny wężyk spustowy z programatorem czasowym Canon TC-80N3



Autor wywiadu: Martin Fleming