Rejestrowanie spektakularnych parkourowych akcji razem z Samo Vidicem

Portret Samo Vidica

© Samo Vidic

Samo Vidic jest profesjonalnym fotografem sportowym od prawie 20 lat. Jako ambasador firmy Canon regularnie rejestruje najważniejsze wydarzenia sportowe dla czasopism i gazet, a także tworzy portrety największych gwiazd sportu oraz kampanie reklamowe dla znanych marek. Od 2005 roku fotografuje wydarzenia sportowe dla firmy Red Bull.

Samo ostatnio fotografował grupę parkourową Storror w Stambule w Turcji, rejestrując spektakularne obrazy sportowców, którzy skakali i biegali po różnych powierzchniach i na różnych wysokościach. Zapytaliśmy go o to, jakie rady może zaoferować fotografom chcącym podjąć wyzwanie robienia zdjęć sportowcom uprawiającym freerunning i inne ekstremalne sporty miejskie.

Znajdź najlepszy widok

„Przygotowanie do fotografowania jest niezbędne, szczególnie w przypadku szybkich i nieprzewidywalnych wydarzeń sportowych, takich jak parkour” – mówi Samo. „To wydaje się oczywiste, ale przed wyruszeniem musisz upewnić się, że posiadasz niezbędne wyposażenie, takie jak odpowiednie obiektywy, naładowane akumulatory i zapasowe karty pamięci”.

Samo mówi, że w dniu fotografowania ważne jest zaplanowanie tego, co zamierza się zrobić. „Zanim wyjmę aparat Canon EOS-1D X Mark II z futerału, rozmawiam ze sportowcami i szczegółowo analizuję lokalizację, więc dokładnie wiem, gdzie znajdują się miejsca do idealnego ujęcia” – mówi.

Wybór właściwych obiektywów jest również niezwykle istotny. „Fotografowanie z najbardziej wszechstronnymi i wytrzymałymi obiektywami jest niezwykle ważne, ponieważ wyposażenie aparatu jest narażone na uszkodzenia podczas pracy” – wyjaśnia.

Fotografuj szybko i szukaj szczegółów

„Do rejestrowania dynamicznych sportów miejskich proponuję stosowanie obiektywu szerokokątnego, takiego jak Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, który zapewnia stabilne rezultaty w każdych warunkach. W przypadku zdjęć robionych z większej odległości doskonałym rozwiązaniem jest obiektyw Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS II USM, ponieważ pozwala doskonale rejestrować szczegóły i wyróżniać sportowców z tła”.

Sportowcy parkourowi są ciągle w ruchu, co sprawia, że ciężko uchwycić ich aparatem. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, Samo zaleca dostosowanie ustawień ekspozycji.

„Aby uchwycić wszystkie wydarzenia, proponuję fotografowanie z jak najkrótszym czasem naświetlania” – mówi. „Minimalna wartość to 1/1000 s lub szybsza przy ustawieniu autofokusa w trybie Al Servo i przy użyciu najwyższej dostępnej prędkości klatek”.

Według Samo najlepszym wyborem dla osób zaczynających przygodę z fotografią sportową jest najnowszy bezusterkowy aparat firmy Canon Canon EOS M50. „Jest lekki, można nim uchwycić do 10 klatek na sekundę, nagrywać filmy w wysokiej rozdzielczości 4K i płynnie przesyłać obrazy do chmury lub na smartfona” – mówi.

4 osoby biegnące na dźwigu do kontenerów

© Samo Vidic

Przećwicz technikę

Jednak bez względu na to, czy chcesz zdobyć doświadczenie w fotografii scen parkourowych czy też innego sportu miejskiego, Samo radzi to samo: musisz ćwiczyć tak często, jak tylko to możliwe. „Rób zdjęcia we wszystkich ustawieniach światła i z różnych kątów i perspektyw” – zaleca.

„Odwiedź lokalny klub sportowy. Możesz tam dopracować swoje umiejętności fotograficzne, a także zrozumieć ustawienia i możliwości aparatu. Sukces nie przychodzi z dnia na dzień, więc praktyka jest niezbędna. Zerwij z rutyną, wypróbuj nowe rzeczy i zrób coś innego”.

Więcej informacji na temat ambasadora firmy Canon Samo Vidica znajdziesz na jego stronie internetowej. Możesz też zapoznać się z jego projektem poświęconym niepełnosprawnym sportowcom.

Dwie osoby skaczące na dach pociągu

© Samo Vidic



Autor wywiadu: David Clark