TECHNIKI OŚWIETLANIA

Siedem najważniejszych porad dotyczących fotografowania przy słabym oświetleniu

Dowiedz się, jak najlepiej wykorzystać aparat firmy Canon, aby tworzyć niesamowite zdjęcia od zmierzchu do świtu.
Kolorowe promienie światła nad nadbrzeżną ścieżką.

Świt i zmrok to magiczne pory dnia. To chwile, w których festiwale ożywają, a nastrój miasta zmienia się i pojawiają się szanse dla fotografów. Jednak uchwycenie szczegółów przy słabym oświetleniu to wyzwanie, zwłaszcza jeśli używasz aparatu w smartfonie.

Przy słabym oświetleniu kreatywne tryby lustrzanki cyfrowej, aparatu bezlusterkowego lub zaawansowanego aparatu kompaktowego pomagają w wykonywaniu wyostrzonych i szczegółowych zdjęć, które trudno byłoby uzyskać w inny sposób.

1. Użyj dużego otworu przysłony (niska liczba f), aby wpuścić jak najwięcej światła

Wykonane w słabym świetle zbliżenie twarzy ciemnowłosej kobiety z nałożonymi cieniami do oczu i różową szminką.

Obiektywy z większym otworem przesłony przepuszczają więcej światła do matrycy światłoczułej, dzięki czemu można stosować krótszy czas naświetlania, a tym samym rejestrować szczegóły i unieruchamiać obiekty bez zwiększania czułości ISO (co mogłoby skutkować występowaniem szumów na obrazie). Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/1250 s, f/1,8 i ISO 1250. © Ejiro Dafé

Jeśli masz aparat z nastawami ręcznymi, możesz regulować przysłonę w trybie preselekcji przysłony (Av). Ustawienie przysłony to po prostu informacja dla aparatu, ile światła należy wpuścić. W warunkach słabego oświetlenia należy wpuścić do aparatu jak najwięcej światła, aby uzyskać dobrą ekspozycję i uchwycić szczegóły sceny. W tym celu należy użyć dużego otworu przysłony (niska liczba f). Jeśli zdjęcie jest nadal niedoświetlone (zbyt ciemne), użycie dłuższego czasu naświetlania zapewni większą ilość światła dzięki wydłużeniu czasu ekspozycji. Jednak zwiększa to ryzyko rozmycia obrazu. Kwestię zachowania ostrości zdjęć omawiamy w sekcji poniżej.

Ustawienie przysłony ma jednak wpływ nie tylko na ekspozycję. Duży otwór przesłony daje również małą głębię ostrości, co oznacza, że przy niskiej liczbie f tylko wąski wycinek sceny będzie wyostrzony. Może to być idealne rozwiązanie w przypadku portretów tworzonym przed świtem (wtedy przydaje się przyjemne rozmycie tła), ale jeśli chcesz uchwycić niuanse miejskiego pejzażu o zmierzchu, wówczas zastosowanie mniejszego otworu przysłony (wyższej liczby f) zapewni większą głębię ostrości i umożliwi wyostrzenie większej części sceny. Aby uzyskać dobrą ekspozycję, należy wtedy użyć dłuższego czasu naświetlania.

Oczywiście niektóre obiektywy mają szerszą (jaśniejszą) przysłonę. Znakomite kompaktowe rozwiązania do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych systemu EOS R, takich jak Canon EOS R6 i EOS RP, obejmują obiektyw Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, który doskonałe nadaje się do tworzenia szerokokątnych nocnych panoram miast i robienia innych zdjęć przy słabym oświetleniu. Obiektyw Canon RF 50mm F1.8 STM zapewnia bardziej standardową perspektywę (podobną do widzianej ludzkim okiem) i idealnie sprawdza się w przypadku niepozowanych zdjęć ulicznych robionych nocą. Z kolei większy zasięg obiektywu Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM sprawia, że jest to doskonałe rozwiązanie do tworzenia zdjęć portretowych przy słabym oświetleniu.

Jeśli używasz lustrzanki cyfrowej, obiektyw taki jak Canon EF 35mm f/2 IS USM zapewnia naturalną perspektywę i ma stabilizator obrazu (IS), co ułatwia fotografowanie z ręki. Cechujący się jeszcze większym otworem przysłony obiektyw Canon EF 35mm f/1.4L II USM ma wyjątkowe możliwości w kontekście fotografowania przy słabym oświetleniu. Jeśli masz lustrzankę cyfrową z matrycą w formacie APS-C, taką jak Canon EOS 850D, wówczas dobrym rozwiązaniem zapewniającym naturalną perspektywę może być użycie obiektywu EF-S, takiego jak Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM. Jeśli zależy Ci na naturalnej perspektywie i szerokim kącie widzenia, a masz bezlusterkowy aparat EOS M, taki jak wyposażony w matrycę APS-C model EOS M50 Mark II, możesz skorzystać z ultrakompaktowego płaskiego obiektywu Canon EF-M 22mm f/2 STM i bardzo jasnego obiektywu Canon EF-M 32 mm f/1.4 STM.

2. Zwiększ czułość ISO, aby zwiększyć czułość aparatu na światło

Sfotografowany przy słabym świetle duży akwen w otoczeniu pagórków i gór.

Jeśli pomimo użycia dużego otworu przysłony jasność zdjęcia jest niewystarczająca, warto zwiększyć czułość ISO. Przekłada się to na większą czułość matrycy na światło i jest przydatne w przypadku nocnych zdjęć bez lampy błyskowej. Im wyższa wartość ISO, tym wyższa czułość. Lustrzanki cyfrowe, aparaty bezlusterkowe i zaawansowane aparaty kompaktowe firmy Canon mają większe matryce, dlatego robią lepsze zdjęcia przy wysokiej czułości ISO niż aparaty o mniejszych matrycach, np. aparaty w smartfonach.

Obrazy wygenerowane dzięki pełnoklatkowym matrycom CMOS w bezlusterkowych aparatach firmy Canon, takich jak Canon EOS RP i EOS R6, cechują się wyjątkową jakością przy wysokiej wartości ISO i niewielkim lub zerowym poziomem zauważalnego szumu lub ziarnistości. Matryce APS-C w najnowszych aparatach Canon są nieco mniejsze, ale też zapewniają szczegółowy obraz o wysokiej jakości i niskim poziomie szumów nawet przy bardzo wysokich ustawieniach ISO, dzięki czemu aparaty te idealnie nadają się do fotografowania z ręki w nocy.

3. Zadbaj o wyostrzenie obiektów

W przypadku fotografowania z ręki przy słabym oświetleniu zdjęcie może być rozmyte. Zazwyczaj dzieje się tak wtedy, gdy w celu uchwycenia większej ilości światła zastosowano dłuższy czas ekspozycji (dłuższy czas naświetlania). Oto kolejna zaleta zastosowania większej przysłony: im więcej światła wpada do obiektywu, tym krótszy czas naświetlania można ustawić. Jest to ważne, ponieważ krótszy czas naświetlania pozwala unieruchomić obiekt. Im szybciej porusza się obiekt, tym krótszego czasu naświetlania trzeba użyć, aby zapobiec rozmyciu. Przy dobrym oświetleniu zazwyczaj można fotografować stosunkowo nieruchome obiekty z czasem naświetlania około 1/50 s. Obiekty, które się poruszają, wymagają nieco krótszego czasu naświetlania – około 1/250 s, a w przypadku dynamicznego wydarzenia może być potrzebny czas 1/1000 s lub krótszy. W warunkach słabego oświetlenia wymagany jest krótszy czas naświetlania.

Oprócz ruchu obiektu należy uwzględnić drgania aparatu. Im większa ogniskowa, tym trudniej jest zapobiec drganiom aparatu podczas fotografowania z ręki. Ogólna zasada jest taka, że należy zacząć od wartości stanowiącej odwrotność ogniskowej, czyli w przypadku obiektywu 50 mm należy ustawić czas naświetlania równy 1/50 s lub krótszy, w przypadku obiektywu 600 mm – 1/600 s itd. Zastosowanie obiektywu z optycznym stabilizatorem obrazu (IS) umożliwia korzystanie z dłuższego czasu naświetlania bez uszczerbku dla ostrości obrazu.

Aparat Canon EOS R6 ma wbudowany system stabilizacji obrazu (IBIS), który współpracuje z obiektywami IS. Dzięki temu można robić bardzo ostre zdjęcia, fotografując z długim czasem ekspozycji aparatem trzymanym w rękach. Drgania aparatu można ograniczyć, wykorzystując elementy otoczenia – można oprzeć się o ścianę lub umieścić aparat na stabilnej powierzchni. W miarę możliwości należy korzystać ze statywu, ponieważ bardzo ułatwia on pracę.

4. Wykorzystaj potencjał balansu bieli

Zrobione wieczorem zdjęcie kościoła Bath Abbey skąpanego w ciepłym blasku świateł punktowych oraz zapalonej latarni ulicznej.

Dostosowanie ustawienia balansu bieli to kreatywny sposób na radykalną zmianę wyglądu zdjęć. Zrobione aparatem EOS 7D (poprzednik aparatu Canon EOS 7D Mark II) z obiektywem Canon EF 17-40mm f/4L USM, 2,5 s, f/11 i ISO 100. © Marcus Hawkins

Kościół Bath Abbey fotografowany nocą; barwy mają chłodniejszy odcień, a niebo jest granatowe.

W tej wersji tego samego ujęcia zmieniono balans bieli, tworząc bardziej naturalne, kamienne barwy i nadając niebu bardziej intensywny odcień. Zrobione aparatem Canon EOS 7D z obiektywem Canon EF 17-40mm f/4L USM, 21 mm, 2,5 s, f/11 i ISO 100. © Marcus Hawkins

Automatyczne ustawienie balansu bieli w aparatach firmy Canon zapewnia niezmiennie precyzyjne rezultaty podczas fotografowania przy świetle dziennym i daje dobre efekty podczas fotografowania przy słabym oświetleniu. Jednak zdjęciom robionym przy słabym oświetleniu można nadać wyjątkowy styl, korzystając z alternatywnych ustawień balansu bieli w celu stworzenia określonego nastroju.

Przykładowo podczas fotografowania w warunkach oświetlenia miejskiego o zmierzchu ustawienie Żarówki pozwala uzyskać bardziej neutralną temperaturę barwową w miejscach sztucznie oświetlonych, a ponadto zwiększa intensywność błękitu nieba. Jeśli chcesz podkreślić ciepło sztucznego oświetlenia, możesz również włączyć ustawienie balansu bieli dla światła dziennego.

Wiele aparatów firmy Canon, w tym aparaty kompaktowe, takie jak Canon PowerShot G5 X Mark II, może zapisywać zdjęcia w formacie RAW. Dzięki temu ustawienie balansu bieli podczas można zmienić lub dostosować w preferowanym oprogramowaniu do przetwarzania obrazów RAW, np. w zaawansowanym, bezpłatnym oprogramowaniu Digital Photo Professional firmy Canon.

5. Efekty świetlne

Kot w słabo oświetlonym pomieszczeniu; przednie łapy opiera na dwóch książkach.

Po umieszczeniu aparatu na statywie można stosować dłuższy czas naświetlania, aby przechwytywać większą ilość światła i uzyskiwać wysokiej jakości obraz. Oczywiście warto mieć obiekt, który pozuje, nie poruszając się przy tym nadmiernie. Zrobione aparatem Canon EOS 850D z obiektywem Canon EF 50mm f/1.2L USM, 1/160 s, f/2,8 i ISO 100.

Sieć dróg nocą; reflektory samochodów tworzą wyraźne smugi świateł.

Długie ekspozycje idealnie sprawdzają się przy fotografowaniu ruchu ulicznego nocą, gdy zwykłe ujęcia można przekształcić w fascynujące, kreatywne obrazy. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM, 61 s, f/16 i ISO 400. © Lorenz Holder

Nocnym zdjęciom można nadać dynamiczny charakter, tworząc smugi światła, wykorzystując wszelkie źródła światła – od tylnych świateł poruszających się pojazdów po oświetlone neonami atrakcje wesołego miasteczka. Aby ukazać ruch światła na zdjęciu, trzeba użyć długiego czasu naświetlania. Mówimy tu o co najmniej kilku sekundach, przy czym aparat należy umieścić na statywie lub stabilnej powierzchni. Eksperymentuj z różnymi ustawieniami czasu ekspozycji. Użyj samowyzwalacza lub funkcji zdalnego rejestrowania obrazu, aby zapobiec drganiom aparatu przy naciskaniu spustu migawki. Wiele aparatów firmy Canon obsługuje łączność Wi-Fi, która umożliwia zmianę ustawień i wyzwalanie migawki za pomocą smartfona z aplikacją Canon Camera Connect.

6. Wypróbuj tryb serii zdjęć

Zarysowana na tle nieba o zmierzchu sylwetka postaci na motocyklu terenowym przelatującym nad pagórkiem.

Tryb serii zdjęć doskonale nadaje się do fotografowania wydarzeń przy słabym świetle. Dzięki niemu zawsze uwiecznisz wyjątkową chwilę. Zrobione aparatem Canon EOS 7D Mark II z obiektywem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, 35 mm, 1/1600 s, f/8 i ISO 3200.

Tryb serii zdjęć pozwala zarejestrować szybką sekwencję obrazów w ciągu ułamków sekundy. To przydatne rozwiązanie podczas fotografowania ruchomego obiektu lub dynamicznego wydarzenia trwającego ułamek sekundy. Jeśli aparat ma ten tryb, warto go włączyć i wypróbować. Zwiększy on szansę na zarejestrowanie doskonałego zdjęcia dynamicznych wydarzeń przy słabym oświetleniu.

7. Najlepsze aparaty do fotografowania przy słabym oświetleniu

Aparat Canon EOS R6

Niezależnie od potrzeb i budżetu dostępna jest szeroka gama aparatów, które idealnie nadają się do fotografowania przy słabym oświetleniu, w tym model Canon EOS R6.

Canon EOS R6 – doskonały pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy do fotografowania przy słabym oświetleniu

  • Bardzo skuteczny stabilizator obrazu w aparacie
  • Najlepszy w swojej klasie autofokus działa w niemal całkowitej ciemności
  • Imponująca jakość obrazu przy wysokiej czułości ISO

Canon EOS RP – najlepszy niedrogi aparat bezlusterkowy do zdjęć nocnych

  • Pełnoklatkowa matryca tworzy obrazy o doskonałej jakości przy słabym oświetleniu
  • Zaawansowane działanie autofokusa przy słabym oświetleniu
  • Konkurencyjna cena pełnoklatkowego aparatu bezlusterkowego

Canon EOS M50 Mark II – następny krok po przygodzie z aparatem w smartfonie

  • Moc aparatu bezlusterkowego – w eleganckim, lekkim korpusie z matrycą APS-C
  • Skuteczny AF w bardzo słabym oświetleniu (do -4 EV), ISO do 25 600
  • Specjalna gama wymiennych, kompaktowych obiektywów EF-M

Canon EOS 850D – kolejny krok w kierunku kreatywnej kontroli: lekka lustrzanka cyfrowa

  • Lekki korpus o wadze 515 g – doskonały do nocnych zdjęć ulicznych
  • Matryca APS-C o rozdzielczości 24,1 megapiksela – wyjątkowa jakość obrazu
  • Klasyczna ergonomia lustrzanek cyfrowych i wizjer optyczny – naturalny kontakt z ujęciem

Canon PowerShot G5 X Mark II – mały i elegancki, a przy tym bardzo zaawansowany

  • Zaawansowany, 5-krotny zoom odpowiadający zakresowi 24–120 mm
  • Niewielka 1-calowa matryca o wysokiej jakości
  • Szeroki wybór trybów nocnych, w tym portrety i pejzaże w świetle gwiazd, gwiezdne smugi, filmy poklatkowe z gwiazdami i zdjęcia nocne z ręki

Przeczytaj dodatkowe wskazówki dotyczące fotografowania przy słabym oświetleniu* udostępniane przez mentora Redline Challenge Lorenza Holdera.



Autor: Matthew Richards



* Dostępne w wybranych językach.

Produkty powiązane

  • Aparaty bezlusterkowe

    EOS R6 Mark II

    Zdjęcia, filmy, dynamiczne wydarzenia lub portrety – połączenie wydajności i jakości obrazu w aparacie EOS R6 Mark II pozwala kreatywnie pracować
  • Aparaty bezlusterkowe

    EOS R8

    Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje.
  • Obiektyw standardowy

    RF 50mm F1.8 STM

    Niewielki, cichy i lekki obiektyw stałoogniskowy (50 mm) z dużym otworem przysłony (f/1,8) – idealny do realizowania kreatywnych wizji.
  • Obiektywy RF

    RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu.
  • Szerokokątny obiektyw stałoogniskowy

    RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro.
  • Powiązane artykuły

  • FOTOGRAFIA NOCNA

    Fotografowanie Księżyca

    Szczegółowy przewodnik po kreatywnym fotografowaniu Księżyca.

  • TECHNIKI OŚWIETLANIA

    Fotografowanie w świetle zastanym

    Dowiedz się, jak znaleźć i uchwycić najlepsze światło, aby poprawić wygląd zdjęć.

  • TECHNIKI WIDEO

    Wskazówki dotyczące filmowania nocą

    Otwórz zupełnie nowy świat kreatywności dzięki naszemu przewodnikowi poświęconemu filmowaniu nocą.

  • FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Dzika przyroda fotografowana w słabym świetle

    Pokaż nieznane życie zwierząt, korzystając z naszych najlepszych wskazówek dotyczących fotografowania nocą.