Long exposure lights

Promienne spojrzenie na fotografowanie w słabym świetle.

Spotkaliśmy się z Nige'em Levantermanem, specjalizującym się w fotografowaniu tętniących energią, kolorowych wieżowców w warunkach słabego oświetlenia. Dzięki mistrzowskiemu opanowaniu długiej ekspozycji oraz kontrastowania świateł Nige tworzy dynamiczne, rozświetlone obrazy.

Poznajmy Cię lepiej, Nige. Skąd wzięła się Twoja pasja do fotografii?

Kiedy zacząłem pracę w Londynie, fotografia była dla mnie sposobem na poznanie miasta. Dzięki niej odkrywałem nowe miejsca. Wtedy właśnie zacząłem robić zdjęcia telefonem komórkowym. Jednak okazał się on niewystarczający, ponieważ chciałem fotografować w słabym świetle i z długą ekspozycją. Zamieniłem go na lustrzankę.

Nie miałem żadnego formalnego przeszkolenia. Podstaw nauczyłem się z poradników z YouTube'a, a dalej działałem instynktownie. Po prostu ćwiczyłem, uczyłem się i rozwijałem, aż dotarłem do miejsca, w którym jestem teraz.

Dlaczego ujęcia w słabym świetle tak Cię fascynują?

Uwielbiam uwieczniać ruch i kontrast świateł w ujęciach nocnych. Staram się wykorzystać energię ruchu ulicznego, ludzi i kolorów, aby tchnąć życie w moje obrazy.

Nige, lubisz korzystać z długiej ekspozycji. Czy możesz przybliżyć nam ten temat?

Kluczowe jest znalezienie odpowiedniego miejsca. Takiego z dobrą perspektywą, w bezpiecznej odległości od jezdni, a przy tym stabilnego, ponieważ nawet najmniejszy ruch spowoduje rozmycie obrazu. Jeśli robisz zdjęcie słynnego czy kultowego miejsca, musisz też wziąć pod uwagę tłumy ludzi, którzy mogą utrudnić pracę.

Aby wykonać zdjęcie, umieść aparat na statywie, użyj obiektywu z jak najmniejszą przysłoną i ustaw ostrość na środkową część kadru. Następnie przełącz aparat w tryb ręczny i użyj długiego czasu naświetlania (5–30 sekund), aby wydłużyć ekspozycję.

Fotografom, którzy dopiero zaczynają eksperymentować z długą ekspozycją, polecam skorzystanie z opcji „preselekcja przysłony”, ponieważ wtedy aparat robi za nas połowę pracy. W tym przypadku zacznij od przysłony F14, ustaw czułość na ISO 100 i użyj preselekcji czasu. Aparat sam wybierze długość ekspozycji i, o ile będzie ona krótsza niż 30 sekund, otrzymasz zadowalające rezultaty.

@Nige Levanterman

Jakich produktów Canon używasz, aby robić zdjęcia w słabym świetle?

W tej chwili korzystam z trzech aparatów. Canon EOS 5DS R używam do tworzenia filmów poklatkowych – ze zdjęć o rozdzielczości 50 MP powstaje film 8k. Mam też aparat Canon EOS 5D IV i nowy model Canon EOS R. Jeśli chodzi o obiektywy, zalecam model z przysłoną f/2,8. Nocne ujęcia uchwycone takim obiektywem są bardzo wyraźne, ponieważ świetnie spisuje się on w słabym świetle. Korzystając z obiektywu z przysłoną f/2,8 albo f/1,4, można uchwycić z ręki całkiem niezłe zdjęcia o długim czasie naświetlania.

Swoje zdjęcia wzbogacasz o wiele efektów specjalnych. Co poradziłbyś osobom, które dopiero zaczynają zgłębiać tajniki edycji zdjęć?

Pierwszym błędem, który popełniają wszyscy, również ja, jest nadmierne nasycenie kolorów. Warto tego unikać i starać się, by zdjęcie wyglądało realistycznie.

Niestety nie ma jednego uniwersalnego sposobu na naukę obróbki zdjęć. Jeśli zupełnie nie znamy programów do edycji graficznej, trzeba poświęcić trochę czasu na eksperymentowanie z nimi. YouTube jest skarbnicą bezpłatnych poradników dostosowanych do różnych poziomów zaawansowania.

Ostatnią kwestią jest znalezienie własnego stylu. Warto czerpać inspirację z dorobku innych osób, ale nie należy kopiować ich poczynań.

Jakie są Twoje ulubione miejsca do fotografowania nocą i dlaczego?

Przyciągają mnie miejsca tętniące życiem, pełne ludzi, samochodów i świateł. Właśnie dlatego uwielbiam okres świąteczny. Dekoracyjne lampki, krzątanina na rynkach i różnych tymczasowych stoiskach sprawiają, że jest to idealny czas na fotografię w słabym świetle.

@Nige Levanterman

Jakie 3 najważniejsze wskazówki dałbyś osobom, które chcą poznać tajniki fotografii w słabym świetle?

Zainwestuj w dobry statyw. Aby zdjęcia były wyraźne, aparat musi stać zupełnie nieruchomo. Jeśli na zdjęciu pojawi się jakiekolwiek rozmycie, będzie to konsekwencją przypadkowego poruszenia aparatu.

Gdy masz już wybrane ujęcie, przełącz aparat na tryb ręczny – zapobiegnie to przestawieniu ostrości na inne poruszające się elementy w kadrze, takie jak spacerujący ludzie czy przejeżdżające samochody. Aby zrobić zdjęcie, wybierz punkt ostrości, naciśnij spust do połowy i przełącz obiektyw w tryb ręczny.

Znajdź swój sposób na fotografowanie w słabym świetle, a następnie zainwestuj w obiektywy. Nowe obiektywy zupełnie zmienią Twój styl i pomogą Ci się rozwijać. Gdy używałem mojej pierwszej lustrzanki, miałem chyba cztery obiektywy.

Co będzie dalej z Twoją fotografią, Nige?

Zawsze jestem otwarty na nowe pomysły. Staram się być oryginalny – właśnie dlatego fotografuję znane budynki na mój własny sposób. Myślę, że moim celem jest dalszy rozwój, nadążanie za obecnymi czasami i wymaganiami, które stawiają przed nami media społecznościowe.

@Nige Levanterman


Zalecany zestaw

Canon EOS 2000D

Canon EOS M50



Autor: Sasha Newbury