Jaka przyszłość czeka cyfrowy druk opakowań?

Canon EXPO 2015

Opakowanie to znacznie potężniejszy i cenniejszy element – to nie tylko pojemnik do przechowywania zawartości. Jest to klucz pomagający markom w utrzymywaniu istniejących klientów i przyciąganiu nowych. Niemniej jednak mnożenie się kanałów medialnych, zmiany demograficzne i zakupy wielokanałowe sprawiają, że coraz trudniej jest przykuć uwagę klientów i przewidzieć ich zachowanie zakupowe. Dobrze zaprojektowane lub innowacyjne opakowanie to coraz częściej ważny element odróżniający markę na tle konkurencji, który może mieć nieproporcjonalnie pozytywny efekt na zwiększenie sprzedaży. Na tym tle rysuje się ogromna szansa dla dostawców usług druku i branży druku cyfrowego.

W jaki sposób dostawcy usług druku mogą wykorzystać tę szansę? To prawda, że w procesie produkcji istnieją pozornie nieskończone możliwości, np. dostosowywany na bieżąco druk i częste zmiany designu, które nie wymagają dużych nakładów czasu i pieniędzy. Jednak uwzględniając wielowymiarową rolę opakowań i współczesnych klientów, którzy korzystają z marketingu wielokanałowego, są kapryśni i wybredni, takie trendy jak rozrost SKU i zrównoważony rozwój mogą nieść ze sobą równie wiele pułapek co możliwości, jeśli dostawcy nie będą odpowiednio przygotowani.

Skrót SKU (ang. stock keeping unit) odnosi się do całkowitej liczby wariantów produktu, które dana marka wprowadza na rynek. Wprawdzie SKU mogą zapewnić doskonały napęd dla zakupów impulsowych, sklepów typu „pop-up” i jednorazowych wydarzeń handlowych, jednak mogą też prowadzić do zatkania łańcucha dostaw zbyt dużą liczbą elementów, które są niemal identyczne, wymuszając mniejsze zamówienia na szerszą gamę produktów, komplikując tym samym zarządzanie cyklem życia produktu. Mimo że proliferacja SKU jest napędzana przez klientów, którym zależy na możliwości wyboru, może też prowadzić do dezorientacji w sklepie, gdy klientowi oferuje się szeroki wybór produktów o identycznym wyglądzie, ale różnych funkcjach, składnikach lub zaletach.

Kolejnym trendem jednocześnie napędzanym i wstrzymywanym przez zapotrzebowanie klientów jest zrównoważony rozwój. Przykładowo rozmiar i materiał to dwa czynniki o największym znaczeniu w kontekście możliwości recyklingu. Klienci i firmy mogą uważać, że niewielkie opakowania, które można poddać recyklingowi, są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, ale okazuje się, że opakowania zawierające jedną porcję, np. kubeczki z jogurtem lub kawą, są trudniejsze do powtórnego przetworzenia ze względu na ich mały rozmiar. Jednak mamy coraz więcej jednoosobowych gospodarstwach domowych. Stały się one najczęściej spotykanym rodzajem gospodarstw domowych w Zachodniej Europie i Ameryce Północnej. Firma Euromonitor przewiduje, że trend ten przełoży się na zwiększone zapotrzebowanie na mniejsze produkty i usługi dla gospodarstw domowych nakierowane na pojedynczych odbiorców. Niezmiennie będzie to prowadzić do wykorzystania pojedynczych porcji towarów w małych opakowaniach, co może przeciwdziałać zapotrzebowaniu na rozwiązania zrównoważone.

Dobrą wiadomością jest to, że systemy druku cyfrowego i produkcji cyfrowej są doskonale przygotowane, by sprostać tym oczekiwaniom. Szybkość oraz możliwość ekonomicznego drukowania krótkich serii i wykorzystania danych dynamicznych to solidna inwestycja na przyszłość. Co więcej, kartony i inne elementy można drukować na życzenie, ograniczając do minimum ilość odpadów. Zlecenia drukarskie mogą obejmować zaledwie 50, 20, a nawet 2 lub 3 opakowania. Producenci mogą dzięki temu szybko reagować na zmieniające się potrzeby rynku i klientów, wdrażając dokładnie dostosowane, spersonalizowane rozwiązania na masową skalę bez znacznych ograniczeń w kwestii czasu i kosztów.

W przypadku dostawców usług druku niezwykle ważna jest wiedza. Zastosowania związane z opakowaniami wymagają obszernej wiedzy i są problematyczne pod względem technicznym, ale korzyści, które można uzyskać, poświęcając czas na przygotowanie, mogą być nadzwyczajne. Dostawcy usług druku powinni rozpocząć od sprawdzenia, które z ich obecnych usług można wykorzystać w sektorze opakowań i jakie nowe obszary lub koncepcje mogą uwzględnić w ramach obecnych możliwości firmy. Następnie powinni wykorzystać umiejętności pracowników do wdrożenia zmian krótkoterminowych i przygotować się na przyszłość w sektorze opakowań z drukiem cyfrowym. Warto skorzystać z metody małych kroków i zobaczyć, jakie oferty można przedstawić obecnym klientom, którzy staną się swoistą „grupą konsultacyjną”. Dzięki temu dostawcy usług druku mogą lepiej zrozumieć zapotrzebowanie swoich własnych klientów oraz szerszej grupy użytkowników końcowych, których będą obsługiwać w przyszłości.

Aby dowiedzieć się więcej o bieżących i przyszłych trendach w sektorze opakowań oraz o metodach związanych z optymalizacją możliwości druku cyfrowego w celu generowania nowych obszarów biznesowych, pobierz magazyn THINK Packaging – poradnik firmy Canon dotyczący trendów i innowacji w sektorze opakowań. 

Referencje:

• Smithers Pira, The Future of Global Printing 2018; grudzień 2013 r.

• Packaging World Magazine and Cal Poly, Emerging Technologies for Packaging Innovation, 2014 r.

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.