Nowe pomysły na wykorzystanie druku zmiennych danych – niezrównana wygoda użytkownika

Czujni marketerzy dostrzegają zmiany w personalizacji i rozumieją, że nie wystarczy już personalizować informacji skierowanych do klientów za pomocą imienia i nazwiska odbiorcy.

Dostępność oprogramowania marketingowego ułatwiającego firmom personalizowanie informacji online i offline – od wiadomości e-mail i interfejsów witryn internetowych (takich jak Amazon i eBay) po reklamy przesyłane tradycyjną pocztą – sprawia, że imienne zwracanie się przez firmy do adresata korespondencji już nie wystarczy. Obecnie uwaga jest skierowana na wygodę użytkownika.

Marketerzy przyglądają się temu, jak klienci odbierają informacje od firm i na nie reagują oraz temu, jak używać danych w taki sposób, aby każda interakcja z klientem była ważna i treściwa oraz stanowiła część ciągłego dialogu. Odnosi się to do wszystkich działań marketingowych, w tym druku.

Projektowanie dokumentów i przejście na naliczanie oparte na wartości

Druk zmiennych danych (Variable Data Printing, VDP) nie jest niczym nowym. Jednak sposób, w jaki można go wykorzystywać do zapewnienia wygody użytkownikowi, stwarza nowe możliwości. Stosując inteligentne planowanie, myślący przyszłościowo dostawcy usług druku współpracują z klientami, aby tworzyć zaawansowane dokumenty, które są bardziej skuteczne dzięki realizacji wielu celów.

Na przykład firma zajmująca się dostawą mediów może chcieć omówić z klientem nowe opcje taryf w oparciu o dotychczasowe zużycie. Informacja przekazana klientowi może mieć nie tylko formę tekstową, lecz także obejmować elementy graficzne, na przykład w postaci ilustracji.

Ponadto firma może przekazać także szczegóły online – na przykład poprzez bezpośrednie łącze bądź kod QR lub znacznik Near Field Communication (NFC) – w celu skierowania odbiorcy do konkretnej strony internetowej z informacjami lub narzędziami, takimi jak kalkulator do obliczania optymalnej taryfy. Następnie klient może zakończyć proces na stronie internetowej, po czym otrzyma list potwierdzający ze szczegółami wybranej taryfy.

Wszystko polega na uwzględnianiu procesu myślowego użytkowników i ułatwieniu im czynności, które chcą wykonać. Dzięki VDP wszystko to można ekonomicznie rozplanować i czytelnie przekazać w jednym dokumencie dostosowanym do indywidualnych odbiorców.

Zamiast jedynie przyjmować i realizować zamówienie druku dostawcy usług druku mogą zapewnić wartość dodaną, pytając swoich klientów: „Co dokładnie chce Pan/Pani osiągnąć dzięki tym wydrukom?”. Po ustaleniu celów klientów dostawcy usług druku mogą zacząć wyjaśniać i analizować szerokie możliwości zastosowań VDP, aby tworzyć bardziej dynamiczne dokumenty umożliwiające realizację wielu celów (od opcji płatności i promocji dostosowanych do klienta po metody korzystania z ofert) i zapewnić klientom większy zwrot z inwestycji.

Stawiając intencje i potrzeby klienta na pierwszym miejscu, dostawcy usług druku mogą pokazać, że mają na uwadze jego interes i zależy im na świadczeniu usługi z wartością dodaną. Spowoduje to nawiązanie trwalszej, wzajemnie korzystnej relacji między klientem a dostawcą usług druku.

Przyjmując bardziej praktyczne podejście do projektowania dokumentów, dostawca usług druku może zastąpić wycenę opartą na opłatach naliczaniem opartym na wartości. W takim przypadku dostawca usług druku bierze pod uwagę wartość korzyści, jakich klient może oczekiwać w związku ze świadczoną usługą, i na tej podstawie kalkuluje cenę. W czasach, gdy dostawcy usług druku muszą szukać czegoś, co odróżni ich od konkurencji, może to mieć duże znaczenie.

Zastosowanie VDP – inspiracja

VDP to potężne narzędzie do kreatywnej pracy. Przykładem jest firma ARS Grafisch (patrz tekst obok), której druk zmiennych danych umożliwił wejście na nowy rynek. VDP ma szereg zastosowań, które mogą zainspirować użytkowników do nawiązania współpracy z firmą świadczącą takie usługi. Dzięki właściwemu podejściu i efektywnemu używaniu danych dostawcy usług druku mogą tworzyć dla klientów wysoce spersonalizowane wydruki – od spersonalizowanych broszur i zestawień po interaktywne reklamy wysyłane tradycyjną pocztą – które pomagają im rozwijać ofertę usług i generują wysokie przychody.

Poniżej przedstawiamy przykłady zastosowań wykorzystujących VDP, które warto rozważyć:

  • Faktury z dostosowanymi ofertami, w tym komunikaty marketingowe adekwatne do historii zakupów klienta
  • Spersonalizowane zestawienia finansowe dla wielu rachunków
  • Wizualne przedstawienie danych w postaci wykresów (np. wyniki ostatniej ankiety pracowniczej)
  • Oferty multi-promocyjne dotyczące takich zastosowań jak bilety na imprezy z dodatkowymi informacjami/zniżkami na przyszłe imprezy
  • Plany podróży, które zawierają informacje o miejscu docelowym, takie jak polecane aktywności i lokalne prognozy pogody
  • Komunikaty dostosowane do grupy docelowej na rachunkach za media, pomagające użytkownikom zaoszczędzić pieniądze, np. płatność poprzez polecenie zapłaty i alternatywne taryfy do rozważenia

W związku z tym, że marketerzy nieustannie poszukują sposobów nawiązywania bardziej osobistych relacji z klientami i prowadzenia dwustronnego dialogu, dostawcy usług druku mogą promować ogromny potencjał VDP w zakresie wspierania takich relacji, a w konsekwencji rozszerzać ofertę usług poza realizację zamówień druku.

Sukces klientów: PMS i ARS Grafisch

Obie firmy, agencja mediowa Personal Media Solutions (PMS) i holenderski dostawca usług druku ARS Grafisch, wykorzystały potencjał usług druku zmiennych danych (VDP) do tworzenia wysokiej jakości, spersonalizowanych produktów. Agencja PMS zwróciła się do firmy ARS o wyprodukowanie spersonalizowanych opakowań dla marki czekolad Milka – spółki zależnej światowego giganta w branży żywności, Kraft Foods. Po pomyślnej kampanii, w ramach której firma ARS Grafisch wyprodukowała spersonalizowane pudełka na czekolady Milka na urządzeniach Canon imagePRESS C7000, kolejnym krokiem współpracy między firmami PSP, PMS i Canon było zastosowanie VDP w przypadku innych marek należących do Kraft Foods.

Klienci są gotowi zapłacić więcej za wysokiej jakości, spersonalizowane produkty,

wyjaśnia Nico Veenedaal, dyrektor PMS.

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.