Uwolnić potencjał druku

Unlocking the potential of print

Świat druku cyfrowego jest dynamiczny i oferuje wiele fascynujących możliwości. W ostatnim okresie zbyt głośno było w mediach o rzekomym schyłku epoki druku, zarówno w kontekście spadających nakładów druku, jak rosnącej popularnośc cyfrowych nośników informacji. Tymczasem branża druku cyfrowego nabiera zupełnie nowej prędkości. Od niezwykłych elementów dekoracji wnętrz po druk książek w pojedynczych egzemplarzach, produkcję wysokiej jakości fotoalbumów czy realizację kampanii wielokanałowych (cross-media) – technologia druku cyfrowego zmienia spostrzeganie druku jako medium.

Choć w branży nastąpiły procesy konsolidacyjne, a niektóre obszary rynku ucierpiały w wyniku utowarowienia, druk nigdy nie miał przed sobą takich perspektyw rozwoju Pomimo wyzwań związanych z wszechobecnością form cyfrowej komunikacji takich jak strony internetowe, kanały społecznościowe, e-mail marketing czy e-booki, świat druku nadal odgrywa ważną rolę w naszym funkcjonowaniu.

Dostawcy usług druku (PSP) – inspirowani pasją – ciągle przesuwają granice, wykorzystują nowe możliwości i rozwijają się. W 2015 r. wartość światowego rynku druku miała osiągnąć 870 mld EUR, a prognozowany roczny wzrost ma wynosić 2% do roku 2020 r.

Rozwój branży jest napędzany głownie wzrostem popytu na produkty drukowane o wysokiej wartości. W jaki sposób drukarnie z ambicjami mogą odkryć na nowo potencjał druku?

Zmienić sposób myślenia

Jednym z kierunków może być druk wielkoformatowy. Druk na potrzeby branży dekoracyjnej czy druk przemysłowy mogą wzbudzać prawdziwe emocje, jeśli tylko uda się połączyć ciekawy zamysł twórczy z możliwościami oferowanymi przez nowe technologie. Szersze myślenie o potencjalnym wykorzystaniu dotychczasowych zastosowań na innym rynku pozwala odejść od rynków o wysokim poziomie utowarowienia i wprowadzić do oferty produkty drukowane o wyższej wartości. Przykład: jeśli firma już drukowała grafiki ścienne, rozpoznanie wartości spersonalizowanych tapet fotograficznych stanowi logiczny następny krok.

Kolejnym przykładem jest komunikacja biznesowa. Firmy PSP, które odnoszą sukces na tym polu, rozumieją, że druk powinien być raczej integralnym elementem realizowanych kampanii marketingowych niż konkurencją dla innych kanałów. Może on podnosić skuteczność prowadzonych akcji, pomagając firmom przyciągać uwagę odbiorców i budować ich lojalność. W ramach kampanii cross-media można na przykład wykorzystać narzędzia marketingu bezpośredniego i stworzyć spersonalizowaną wysyłkę mailingu, która kierować będzie potencjalnych klientów np. do sklepu internetowego. Podobny mechanizm można zastosować, by dostarczyć aktualny katalog z ofertą do klientów, którzy nie dokonali zakupu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. W obydwu przypadkach skuteczność druku można zmierzyć na podstawie reakcji ze strony klientów.

Druk cyfrowy zaburzył monotonię w branży i zainspirował niektórych wydawców do stworzenia zupełnie nowych modeli biznesowych. Ponieważ nakłady druku książek zmniejszyły się, a liczba dostępnych tytułów zwiększyła się, coraz więcej wydawców wdraża model oparty na zasadzie „najpierw sprzedaj, potem wydrukuj”. Obecnie drukowanie i finiszing pojedynczych egzemplarzy staje się opłacalny. Otwiera to możliwości druku na zamówienie tytułów, których nakład został wyczerpany, wdrażania usług samodzielnej publikacji lub oferowania spersonalizowanych książek.

Śmiałość, odwaga i eksperymenty

Niezależnie od bieżącej sytuacji na rynku czy stopnia specjalizacji w zakresie danego typu usług, właściciele drukarni komercyjnych powinni śledzić trendy i trzymać rękę na pulsie, by nie przegapić szansy na rozwój. Warto czasami wybiec myśleniem poza bieżące możliwości i poszukać pomysłów na dostarczenie klientom nowych inspiracji. W razie potrzeby przystosowania się lub zmiany – niezależnie od tego, czy chodzi o odkrywanie nowych zastosowań, o inwestowanie w nowe technologie czy o modyfikację modelu biznesowego – warto znaleźć rzetelnego partnera.

Druk przemysłowy to obszar o wielkim potencjale. Pomyśl, jak go uwolnić! #UNLEASHPRINT

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.