Potencjał druku w dekoracji wnętrz

Printed Décor: unlocking the potential

Nowoczesne technologie szybko znajdują swoich pierwszych wyznawczów, ale właściwe ich wykorzystanie i upowszechnienie zajmuje zwykle dużo czasu. Innymi słowy, większość klientów, firm, a nawet branż dość szybko zaczyna korzystać z nowych technologii, ale dopiero po upływie dłuższego czasu jest w stanie odkryć ich wszystkie możliwości.

Pod wieloma względami jest to zrozumiałe, ponieważ wszyscy mamy jakieś nawyki. W związku z tym, gdy pojawiają się nowe innowacyjne rozwiązania, z przyzwyczajenia korzystamy z nich w taki sam sposób jak z wcześniejszych technologii, tyle że bardziej wydajnie. Jak często jednak staramy się tak naprawdę zrozumieć, jakie możliwości daje nam technologia? Jak często próbujemy wyobrazić sobie, co moglibyśmy osiągnąć, gdybyśmy zestawili nasze pomysły, pasje i ambicje z możliwościami, jakie dają innowacyjne rozwiązania? Co by było, gdybyśmy nie zastanawiali się, co technologia może dla nas zrobić, ale co my możemy zrobić, mając do dyspozycji odpowiednie zaplecze technologiczne?

Wiele z tych zagadnień dotyczy również branży dekoracji wnętrz rozwijającej sie w oparciu o technologie druku cyfrowego, której tempo wzrostu uzależnione jest od postępu w zakresie technologii, bez których by nie istniała. Trendy w projektowaniu wnętrz, podobnie jak w modzie, zmieniają się w szybkim tempie. Ciągła presja, by sprostać tym zmianom, sprawia, że technologia druku cyfrowego jest coraz częściej wykorzystywana w domach, biurach i firmach, co jest uzasadnione z komercyjnego punktu widzenia. Rezultaty tych szybkich zmian można łatwo dostrzec – materiały dekoracyjne stają się coraz bardziej spersonalizowane. Nawet ściany pomieszczeń biurowych czy punktów sprzedaży w coraz bardziej wyrazisty sposób podkreślają charakter danej marki.

Jak drukarnie komercyjne mogą na tym skorzystać? Warto na początku uświadomić sobie, jakie możliwości są w naszym zasięgu. Najbardziej oczywistymi przykładami spersonalizowanych materiałów dekoracyjnych są murale ścienne oraz indywidualnie projektowane tapety. Jednak tak naprawdę materiały dekoracyjne mogą mieć wiele form i można je wydrukować praktycznie na wszystkim. Ponadto możliwość tworzenia materiałów dekoracyjnych przy użyciu dostępnych narzędzi daje okazję do zwiększenia swoich udziałów na rynku i podniesienia zysków.

Co z drukiem przemysłowym i funkcjonalnym? Wyniki przeprowadzonej w 2016 roku ankiety InPrint1 wykazały, że czynniki te nie kształtują druku przemysłowego w ten sam sposób. W dużej mierze jest to związane z tym, że wydajność drukowania nie jest uważana za aż tak istotną kwestię, ponieważ drukowanie jest tylko jednym z etapów procesu produkcyjnego. Przykład: w przypadku podłóg laminowanych drukowanie stanowi tylko niewielką część całego procesu produkcyjnego, który obejmuje wiele etapów – od układania i frezowania po profilowanie. Z tego też względu ciągłe zwiększanie wydajności drukowania nie jest aż tak istotne, chyba że etap ten zaczyna powodować zastoje w produkcji bądź wymagania rynkowe zaczynają się zmieniać.

W przypadku drukarni komercyjnych problem presji i konkurencji cenowej można rozwiązać za pomocą właściwych narzędzi i rozwiązań technologicznych. Technologia cyfrowa już teraz umożliwia zmiany w kontekście niektórych produktów, między innymi ich personalizowanie oraz tworzenie kolejnych wersji. Ponadto atrakcyjne tekstury, wykończenia i grafiki mogą czasem wręcz zadecydować o sukcesie w sprzedaży. W końcu dostawcom usług druku zależy nie tylko na szybkości i funkcjonalności druku cyfrowego, lecz także na tym, aby technologia druku cyfrowego i UV umożliwiała drukowanie praktycznie na dowolnym materiale. W przypadku nośników specjalnego zastosowania przez wiele lat polegano na rozwiązaniach atramentowych, ale na dzisiejszym rynku materiałów dekoracyjnych panuje tendencja do drukowania na tradycyjnych materiałach budowlanych, takich jak drewno czy płytki, bez potrzeby stosowania specjalnej powłoki. Najnowsze technologie zapewniające taką wszechstronność z pewnością zasługują na uznanie. Nie powinniśmy też oczywiście zapominać o tym, co takie technologie nam umożliwiają. Postęp w zakresie druku cyfrowego umożliwił drukarniom wykorzystanie swoich pokładów kreatywności i śmielsze wkroczenie w świat materiałów dekoracyjnych. Tego typu podejście umożliwia dostawcom usług druku przełamanie ograniczeń natury technicznej i umożliwia powrót do tego, co najważniejsze, czyli do kreowania pożądanych wrażeń.

1 http://www.inprintshow.com/italy/_downloads/press/InPrint2016_Press-Release_April-2016-en.pdf

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.

    Kolejne kroki

    Printed Décor: unlocking the potential

    Pobierz przewodnik Think Décor, aby dowiedzieć się więcej