Serwisy społecznościowe dla dostawców usług druku

Social media

#print

Czy warto dołączyć do rozmów prowadzonych w serwisach społecznościowych?

Pojawienie się serwisów społecznościowych zupełnie zmieniło sposób, w jaki ludzie znajdują, wykorzystują i udostępniają informacje, a także sposób komunikacji w ciągu ostatnich 15 lat. Część osób z branży druku postrzega serwisy społecznościowe jako zagrożenie dla druku. Jednak mogą być one przydatnym narzędziem marketingowym i badawczym, o ile zostaną odpowiednio użyte.

Rozwój serwisów społecznościowych

Liczba osób, które mają konta w serwisach społecznościowych, przekroczyła 2 mld. To 30% ludności świata1. Około miliard użytkowników Facebooka korzysta ze swojego konta codziennie. Uwzględniając szacunki mówiące, że 8,7% kont na Facebooku jest fałszywych, nadal mamy 900 milionów ludzi, którzy codziennie odwiedzają Facebooka3. Co miesiąc witryny z osadzonymi tweetami4 odnotowują miliard wizyt. Każdego dnia wyszukiwarka w serwisie Twitter przetwarza ponad 2 miliardy zapytań5. 122 miliony osób odbyły rozmowy kwalifikacyjne w sprawie pracy dzięki znajomym w serwisie LinkedIn6, a w Stanach Zjednoczonych ponad jedna trzecia małżeństw poznała się przez Internet7.

Wszystko to miało ogromny wpływ na priorytety sprzedawców w ostatnich latach. Zmienił się sposób ich komunikacji z klientami firmy, a także sposób poszukiwania materiałów i podejmowania decyzji o zakupach.

W przypadku dostawców usług druku (PSP) oznacza to, że serwisy społecznościowe są potencjalnym narzędziem do przyciągania i utrzymywania klientów, zbierania opinii klientów i promowania wydajności pracy. 54% sprzedawców B2B twierdzi, że zdobyło klientów za pośrednictwem serwisów społecznościowych8.

Druk staje się społecznościowy

Jak radzi sobie na tym polu branża poligraficzna? Popularność serwisów jest różna w różnych krajach, ale analitycy, wydawcy, organizacje branżowe i dostawcy, tacy jak firma Canon, są zwykle najbardziej aktywni. Na przykład firma zajmująca się analizą branży, InfoTrends, ma prawie 9743 obserwujących na Twitterze. Globalna federacja i organizator wydarzeń FESPA ma ich 17 384, brytyjski magazyn PrintWeek – 20 207, niemiecki magazyn Deutscher Drucker – 2469, a holenderski Graficus – ponad 21909. W serwisie LinkedIn amerykańskie grupy Print Production Professionals i Print Industry Networking Group mają odpowiednio ponad 91 500 i 73 000 członków z całego świata.

Zaangażowanie całej branży zwiększa się każdego dnia, gdy myślący przyszłościowo dostawcy usług druku dostrzegają, że duża część ich klientów (podmioty zajmujące się marketingiem) nie tylko jest aktywna w serwisach społecznościowych, ale także używa ich do szukania inspiracji, innowacji i partnerów, którzy ułatwią uzyskanie dobrego zwrotu z inwestycji. Obecnie nabywcy wykazują tendencję do kontaktu z dostawcami dopiero po wykonaniu 57% procesu zakupu10. Oznacza to, że przed kontaktem z potencjalnym dostawcą usług druku, nabywcy druku formułują oczekiwania i często szukają firmy, która wykona usługę najtaniej. Jeśli dostawcy usług druku chcą być brani pod uwagę podczas rozpoznania rynku i podejmowania decyzji dotyczących zakupu przez sprzedawców, muszą być widoczni w kanałach, w których ma to miejsce. W coraz większym stopniu oznacza to serwisy społecznościowe.

Rozpoczęcie dialogu

Kluczem do sukcesu w serwisach społecznościowych jest uznanie serwisów społecznościowych za platformy do nawiązywania dialogu, a nie po prostu do promowania usług. Celem dostawców usług druku powinno być „słuchanie” rozmów prowadzonych przez podmioty zajmujące się marketingiem, by poznać wyzwań, przed którymi stoją, a następnie zaangażować ich w dialog, który będzie dla nich naprawdę pomocny i interesujący. Jeśli posty zawsze będą tylko promować usługi firmy lub zawierać jawne próby sprzedaży, spowoduje to zniechęcenie klientów i potencjalnych klientów. Jeśli priorytetem będzie słuchanie, serwisy społecznościowe mogą także stać się doskonałymi platformami do nawiązywania kontaktów z branżowymi partnerami w innych regionach, badania nowych koncepcji i poznawania nowych technologii.

Dostawcy usług druku, którzy nie mają doświadczenia w korzystaniu z serwisów społecznościowych, powinni najpierw sprawdzić, z których kanałów korzystają klienci, a następnie skupić na nich swoje początkowe działania. Efektywne korzystanie z jednej platformy lub dwóch jest bardziej efektywne niż posiadanie profili na wielu różnych platformach i zaniedbywanie ich z braku czasu. Wybór serwisów, na których warto się skupić, będzie zależeć od celów – wybór najpopularniejszego serwisu nie zawsze jest najlepszym sposobem działania.

O ile platformy takie jak Facebook i Pinterest mogą być bardzo użyteczne dla dostawców usług druku, którzy sprzedają druk bezpośrednio klientom, o tyle Twitter i LinkedIn to dwie najpopularniejsze platformy marketingu B2B11. 62% podmiotów zajmujących się marketingiem B2B uznaje serwis LinkedIn za efektywną platformę marketingową, a 50% twierdzi, że skuteczny jest Twitter12.

Należy pamiętać, że celem aktywności w serwisach społecznościowych jest inicjowanie rozmów i udział w nich. Aby to osiągnąć, najlepiej zacząć od słuchania. Warto obserwować i rozmawiać z potencjalnymi klientami, aby ich poznać i zachęcić do odwzajemnienia obserwacji, unikając jawnych prób sprzedaży. Po poznaniu zainteresowań odbiorców docelowych można udostępniać interesujące treści i informacje o osiągnięciach. W ten sposób można zacząć pokazywać swoje doświadczenie, budować sieć kontaktów i nawiązywać dialog z dotychczasowymi i potencjalnymi klientami.



1 We Are Social. 3 sierpnia 2015 r. Global Digital Statshot: sierpień 2015 r. http://wearesocial.net/blog/2015/08/global-statshot-august-2015/.

2 Facebook. 4 listopada 2015 r. Facebook Reports Third Quarter 2015 Results. http://investor.fb.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=940609.

3 Geoffrey A Fowler. 4 października 2012 r. Facebook: One Billion and Counting. The Wall Street Journal. http://www.wsj.com/articles/SB10000872396390443635404578036164027386112.

4 Twitter. 30 września 2015 r. Twitter Usage – Company Facts. https://about.twitter.com/company.

5 Statistic Brain. 25 września 2015 r. Twitter Statistics. http://www.statisticbrain.com/twitter-statistics/.

6 Statistic Brain. 28 czerwca 2015 r. LinkedIn Company Profile and Statistics. http://www.statisticbrain.com/linkedin-company-profile-and-statistics/.

7 Larry Magid. 3 czerwca 2013 r. A Third of Recently Married Couples Met Online and They're More Satisfied and Less Likely To Split-Up. Forbes. http://www.forbes.com/sites/larrymagid/2013/06/03/a-third-of-recently-married-couples-met-online-and-theyre-more-satisfied-and-less-likely-to-split-up/.

8 Giselle Abramovich. 16 stycznia 2014 r. 15 Mind-Blowing Stats For B2B Marketers. CMO. http://www.cmo.com/articles/2014/1/14/15_stats_B2B_marketers.html.

9 Twitter. 8 lutego 2016 r. https://twitter.com/search.

10 Google. Luty 2013 r. B2B’s Digital Evolution. think with Google. https://www.thinkwithgoogle.com/articles/b2b-digital-evolution.html.

11 Giselle Abramovich. 16 stycznia 2014 r. 15 Mind-Blowing Stats For B2B Marketers. CMO. http://www.cmo.com/articles/2014/1/14/15_stats_B2B_marketers.html.

12 Giselle Abramovich. 16 stycznia 2014 r. 15 Mind-Blowing Stats For B2B Marketers. CMO. http://www.cmo.com/articles/2014/1/14/15_stats_B2B_marketers.html.

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.