Druk cyfrowy w służbie handlu detalicznego

Rozwój sprzedaży wielokanałowej (omni-channel retail) stwarza wspaniałe możliwości dla druku w kontekście jego wykorzystania jako skutecznego narzędzia komunikacji z klientami na każdym etapie procesu zakupowego.

W świecie handlu detalicznego rok 2015 był niepodobny do roku 2005, nie wspominając o sytuacji z roku 1995. Rynek nie tylko rośnie – w 2015 r. wartość światowego rynku handlu detalicznego przekroczy 23,9 bln USD, czyli wzrośnie o 6,4% względem 2014 r.1 — ale także przechodzi okres szybkich i ciągłych zmian.

Oczywiście pojawienie się internetowych sprzedawców detalicznych to bardzo ważny trend. Nie chodzi jednak o rozróżnienie między handlem internetowym a nie-internetowym. W rzeczywistości mamy do czynienia z bardziej skomplikowaną zjawiskiem, które można by określić jako prowadzenie działań sprzedażowych z wykorzystaniem wielu kanałów. Sprzedawcy detaliczni zaczynają rozumieć, że muszą być wszędzie tam, gdzie są ich klienci.

W salonie sprzedaży

Przewiduje się, że w 2018 r. zaledwie 8,8% transakcji sprzedaży będzie dokonywanych w Internecie2. Oznacza to ogromną szansę dla dostawców usług druku, ponieważ druk zasadniczo kształtuje ogólne wrażenia z zakupów w sklepie poprzez tradycyjne, drukowane dekoracje wnętrz o wysokiej jakości i materiały promocyjne w punktach sprzedaży.

Sprzedaż detaliczna to innowacyjny rynek. Na deptakach często pojawiają się tymczasowe sklepy-stoiska, w przypadku których marki mogą stosować atrakcyjne drukowane elementy dekoracyjne, których nie zawsze można użyć w sklepach detalicznych. W tradycyjnym punkcie sprzedaży zaawansowane technologie mogą pomóc sprzedawcom detalicznym w pokonaniu różnic dzielących zakupy internetowe, mobilne i stacjonarne z myślą o poprawie wygody klientów. Rozwiązania te obejmują między innymi funkcję „kliknij i odbierz”, internetowe rezerwacje, powiadomienia i kody QR.

Wielu sprzedawców detalicznych jest podekscytowanych możliwościami personalizacji i druku zmiennych danych, które zapewnia druk cyfrowy. Mogą oni wykorzystywać informacje o wcześniejszych zakupach, aby uzyskiwać dane demograficzne, a nawet adresowe, w celu dostarczania materiałów drukowanych (ulotek, dużych plansz, krótkich serii katalogów itd.), które będą bezpośrednio związane z konkretnym sklepem lub konkretną osoba. Na przykład sprzedawca detaliczny reprezentujący branżę mody może za pomocą dostępnych rozwiązań w szybkim tempie wyprodukować materiały marketingowe dotyczące produktu, który chce sprzedać. Może wykonać sesję zdjęciową rano, wysłać zdjęcia do drukarni (wewnętrznej lub zewnętrznej) i już po południu rozpocząć kampanię w sklepie lub na lokalnych billboardach. Jest to część bardziej kompleksowego przestawienia działalności na cyfrowy cykl pracy z wykorzystaniem bieżących danych o sprzedaży.

Ponadto druk cyfrowy oferuje znaczne korzyści w zakresie kosztów. Sprzedawcy detaliczni nie muszą już ograniczać się do druku wielkonakładowego, aby zlecenie było opłacalne. Mogą też zwiększyć skuteczność oddziaływania elementów graficznych poprzez ich wykorzystanie w różnorodnych formach i wariantach. Przykładowo zdjęcia promocyjne o wysokiej jakości, które znakomicie prezentują się w witrynie sklepowej, można następnie użyć do stworzenia innych materiałów informacyjnych w punkcie sprzedaży.

Właściciele punktów detalicznych dopiero odkrywają potencjał druku cyfrowego w kształtowaniu wrażeń klientów w punkcie sprzedaży.

Jak więc wykorzystać tę szansę?

Dostawcy usług druku powinni nastawić się na szybkie działanie. Konkurenci, jak i sami sprzedawcy detaliczni, zauważyli tę szansę i już teraz wykorzystują rozwiązania cyfrowe w sklepach.

Następnym krokiem jest decyzja dotycząca zastosowań cyfrowych, które umożliwią najskuteczniejszą komunikację. A co z materiałami transakcyjno-promocyjnymi i drukiem niskonakładowym?

Te ważne pytania nie wymagają odpowiedzi z dnia na dzień, ale trzeba wykonać pierwszy krok. Zapoznaj się z raportem Think Retail firmy Canon, aby dowiedzieć się więcej i znaleźć inspirację.



1 Prognozy dotyczące światowego rynku sprzedaży detalicznej i handlu elektronicznego, 2013–2018, MarketingCharts.com, 2015

2 Prognoza dotycząca światowego rynku sprzedaży detalicznej, E-Marketer, 2014

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.