Szerokie spektrum możliwości

Canon EXPO 2015

Zmiana „tradycyjnej” technologii druku – głównie offsetowego – na drukarki cyfrowe staje się coraz bardziej powszechna, wskazując tym samym na dojrzałość kolorowego druku cyfrowego. Według prognoz liczba kolorowych wydruków cyfrowych na świecie, która przekroczyła 300 miliardów stron w 2012 roku, ma wzrosnąć do 720 miliardów stron w 2017 roku¹.

Jednym z głównych czynników napędzających ten wzrost jest ogromna różnorodność nowych zastosowań druku, które są dostępne dzięki drukowi cyfrowemu – od spersonalizowanej korespondencji bezpośredniej po rozwiązania marketingu wielokanałowego, druk na żądanie i zlecenia niskonakładowe (już od jednego egzemplarza). Zastosowania te umożliwiają dostawcom usług druku (PSP) zwiększania liczby drukowanych stron i generowanie nowych źródeł dochodów. Doskonale obrazuje to fakt, że dostawcy, którzy wprowadzają usługi marketingu wielokanałowego, odnotowują wzrost liczby wydruków średnio o 14%². 

Wzrost ten jest możliwy dzięki wyjątkowej zalecie druku cyfrowego – możliwości obsługi zmiennych danych. Wobec coraz silniejszej personalizacji i segmentacji odbiorców, cyfrowe możliwości w zakresie indywidualizacji wydruków, nadają materiałom drukowanym nową użyteczność. 

Wprawdzie kolorowy druk cyfrowy rozwija się, dzięki wsparciu coraz tańszych urządzeń drukujących i redukcji kosztów, jednak łączna liczba wydruków zmniejsza się. W niektórych przypadkach treść jest udostępniana i w postaci drukowanej, i w Internecie. W innych Internet niemal zastąpił „wersję papierową”. W jeszcze innych nakłady rzeczywiście ucierpiały, ponieważ precyzyjnie adresowany druk bez marnotrawstwa przekłada się na krótsze serie.

Zatem dostawcy usług druku muszą znajdować sposoby na generowanie dodatkowych przychodów poprzez zwiększanie użyteczności usług świadczonych klientom. Druk cyfrowy staje się głównym nurtem, a nie zamiennikiem druku offsetowego, jak wciąż postrzegają go niektórzy dostawcy. 

Przyszłość kolorowego druku cyfrowego jest pełna możliwości biznesowych dla dostawców usług druku. Wielu z nich już zidentyfikowało właściwe możliwości rozwoju swojej działalności. Badanie przeprowadzone przez firmę InfoTrends w 2014 r. wykazało, że firmy drukarskie, które odnoszą największe sukcesy, mają więcej urządzeń cyfrowych, produkują więcej materiałów na bazie zmiennych danych i drukują w kolorze³. Ponadto kładą nacisk na usługi o wartości dodanej, oferują większe zróżnicowanie wykończeń, a wyższy odsetek ich przychodów z druku pochodzi z systemów e-handlu i web-to-print.

Inni dostawcy usług druku wciąż analizują, jak mogą wykorzystać rozwój kolorowego druku cyfrowego, ale brak im wiedzy na temat dostępnych możliwości. W miarę pojawiania się nowych perspektyw przejście na kolorowy druk cyfrowy przestaje być kwestią przetrwania. Chodzi o zwiększenie przychodów i zysków poprzez oferowanie nowych rozwiązań w kolorze lub o redukcję kosztów poprzez druk wewnętrzny.

Marketing

Specjaliści ds. marketingu odkrywają na nowo wyjątkowe, fizyczne zalety druku w porównaniu do nośników cyfrowych i dostrzegają, że mogą wywrzeć wrażenie na odbiorcach wewnętrznych i zewnętrznych ogromną różnorodnością zastosowań druku. Wprawdzie Internet doskonale sprawdza się w przypadku gromadzenia danych klientów i śledzenia ich zachowań, ale nie może oddać namacalnej, trwałej natury wysokiej jakości druku, zwłaszcza w przypadku bardziej luksusowych produktów, które zachęcają klientów do czytania w czasie wolnym. Dzisiejsze drukarki cyfrowe mogą drukować na coraz szerszej gamie teksturowanych podłoży, umożliwiając bardziej kreatywne wykorzystanie nośników. Możliwe jest m. in. wytłaczanie cyfrowe, a zgodnie z informacjami dostarczanymi przez dostawców usług druku, klienci pytają o tłoczenie matrycowe i tłoczenie folią. Dzięki nowym przystępnym cenowo i łatwym w obsłudze laminatorom termicznym dostawcy mogą wdrożyć laminację wewnętrznie, nawet w przypadku prac niskonakładowych i krótkoterminowych.

Opakowania

Połączenie efektów specjalnych i druku niskonakładowego zapewnia nowe możliwości także przed dostawcami usług druku z branży opakowań.  Druk cyfrowy opakowań zaczyna wykraczać poza wydruki próbne i produkcję prototypów i spodziewany jest jego rozwój⁴.  Specjalne wykończenia to doskonała broń w bitwie właścicieli marek o efekt na półce, a opakowania luksusowe i spersonalizowane zdobywają najwyższe miejsca na ich listach życzeń. Druk niskonakładowy umożliwia stosowanie spersonalizowanych elementów, prowadzi opakowanie z linii lean manufacuring przez łańcuchy dostaw JIT (ang. Just-In-Time) i odpowiada na potrzeby klientów dotyczące zrównoważonego rozwoju. 

Wydawnictwa książkowe

W branży wydawnictw książkowych druk cyfrowy umożliwił rozwój nowych rynków, takich jak samodzielne publikowanie i druk pojedynczych egzemplarzy książek, a także przekształcił łańcuch dostaw, pozwalając na automatyczne uzupełnianie asortymentu oraz druk po sprzedaży. Wejście kolorowego druku cyfrowego na rynek książek zaczęło się od kolorowych wykresów, grafik i innych ilustracji w sektorze naukowo-techniczno-medycznym. Obecnie kolorowy druk cyfrowy dociera także do górnego segmentu rynku. Jego rozwój, za sprawą elastyczności, oszczędności i zwiększenia satysfakcji klientów, wspomagają innowacyjne rozwiązania, takie jak kondycjonowanie i specjalne atramenty wodne, które umożliwiają stosowanie podłoży powlekanych.

Druk wielkoformatowy

Innym obiecującym sektorem dla kolorowego druku cyfrowego jest druk wielkoformatowy, który rozwinął się znacząco we względnie krótkim czasie. Według szacowań założona stopa rocznego wzrostu rynku wielkoformatowego druku cyfrowego w samej Europie wynosi 3,3%⁵. To, co zaczęło się jako technologia wydruków próbnych, szybko rozwinęło się od druku plakatów reklamowych i materiałów dla punktów sprzedaży do druku dla potrzeb tapet, pojazdów, laminatów drzewnych, szkła, tekstyliów, a nawet ceramiki. Kolorowy wielkoformatowy druk cyfrowy umożliwił także, w szczególności branży handlu detalicznego i hotelarskiej, częste aktualizowanie i odświeżanie wnętrz drukowanymi wysokiej jakości dekoracjami, w celu przyciągania uwagi klientów. Podobnie jak w innych sektorach do motorów sukcesu druku wielkoformatowego należą łańcuchy dostaw JIT, zmniejszenie zasobów narzędzi, ilości odpadów i wyposażenia, a także szczególne zainteresowanie klientów kreatywnością i personalizacją.

Marketing wielokanałowy

Żadna prognoza dotycząca przyszłości dostawców usług druku nie będzie kompletna bez spojrzenia na marketing wielokanałowy. O ile klasyczne kampanie wielokanałowe obejmujące różne platformy, w Internecie i poza nim, mogą przekazywać ten sam komunikat, w nowatorskim podejściu komunikaty są ze sobą sprzężone i współdziałają w sposób zintegrowany. Właśnie to umożliwia tak wyraźne wykazanie przydatności druku w środowisku pełnym mediów cyfrowych i dlatego wielu dostawców usług druku już teraz oferuje określone formy usług marketingu wielokanałowego.


____________________________________________________________________
¹ Global Production Printing & Copying Market Forecast 2012-2017, InfoTrends 2013
² The Evolution of the Cross-Media Marketing Services Provider, InfoTrends 2011
³ Production Print Services in North America, InfoTrends 2014
⁴ The Future of Digital Printing to 2014, Smithers Pira 2014
⁵ Infotrends, Wide Format Service, 2014

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.