Opakowania i promocja: druk cyfrowy jako kluczowy element działań o charakterze marketing mix

Trendy w projektowaniu opakowań podlegają ciągłym zmianom. O ile kiedyś opakowania stanowiły jedynie dodatek do produktu, o tyle teraz są jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe klientów.

Packaging and promotion: Why digital print can be crucial to the marketing mix

Obecnie opakowanie to znacznie więcej niż pojemnik. Opakowania podlegają ciągłej ewolucji – w szczególności w świecie handlu detalicznego. Stały się sposobem przyciągania uwagi na konkurencyjnym rynku i nawiązywania prawdziwego kontaktu z klientami. Obecnie opakowanie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe klientów i głównym nośnikiem przekazu danej marki.

W efekcie branża opakowań i etykiet stała się największym światowym rynkiem druku i przewidywany jest dalszy wzrost w tym zakresie. Według przewidywań całkowita wartość rynku druku cyfrowego opakowań i etykiet będzie rosnąć o 20% rocznie do roku 20241. Stanowi to ogromną szansę dla dostawców usług druku, którzy mogą pomagać markom w tworzeniu interesujących i pięknie zaprojektowanych opakowań produktów.

Sukces na zmieniającym się rynku

Radykalne zmiany na rynku konsumenckim będą miały duży wpływ na opakowania produktów. W roku 2050 dwa miliardy ludzi będą miały co najmniej 60 lat2. Tymczasem jednoosobowe gospodarstwo domowe stało się najpowszechniejszym profilem w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej. Według firmy Euromonitor te zmiany, oraz wiele innych, zwiększą popyt na produkty i usługi dla mniejszych gospodarstw domowych, skierowane do pojedynczych klientów. Na tym zmieniającym się rynku druk cyfrowy może stanowić ekonomiczną i efektywną ścieżkę do zyskania uznania w oczach klientów.

Druk cyfrowy umożliwia markom kreatywną i innowacyjną działalność. Opakowania mogą być dostosowywane, personalizowane, ekologiczne, wygodne, a nawet „inteligentne” i interaktywne. Na przykład przemysł farmaceutyczny może wykorzystać druk cyfrowy do umieszczania na lekach informacji o dawkowaniu pod kątem konkretnej osoby. Ponieważ coraz więcej osób otrzymuje leki pocztą, a nie bezpośrednio od lekarza lub farmaceuty, będzie to coraz ważniejsze.

Korzyści biznesowe

Korzyści wynikające z możliwości drukowania krótszych serii opakowań wykraczają poza marketing i sprzyjają rozwojowi firmy. Na opakowaniach mogą być umieszczane informacje ułatwiające monitorowanie i usprawnianie łańcucha dostaw. Ponadto firmy mogą generować znaczne oszczędności, drukując w mniejszych nakładach. Dzieki temu udaje im się ograniczyć marnotrawstwo, wykorzystanie powierzchni magazynowej czy ilość odpadów.

Oprócz korzyści ekologicznych i produkcyjnych istnieją także atrakcyjne korzyści ekonomiczne. Wykorzystanie druku niskonakładowego umożliwia specjalistom ds. marketingu bardziej wszechstronne wykorzystanie zdjęć i ciekawych elementów graficznych. Na przykład wysokiej jakości zdjęcia promocyjne z kampanii reklamowej można umieścić na opakowaniu produktu, a nawet wykorzystać jako efektowne materiały dla punktu sprzedaży, aby tym samym znacząco zwiększyć obecność i zasięg marki.

Od czego zacząć?

Po pierwsze dostawcy usług druku powinni zrozumieć, w jaki sposób firmy z wielu sektorów wykorzystują opakowania. Należy przeanalizować wysokość nakładów, wykorzystywane materiały, przeznaczenie i funkcje opakowań, a także możliwości zastosowania druku.

Następnym krokiem jest ocena bieżących możliwości i szans na sukces w sektorze opakowań. Czy istnieją nowe zastosowania, które można zaoferować? Zawsze warto też pytać klientów, czy aktualnie mają jakieś wymagania dotyczące opakowań. Wiedza, aktywna postawa i kreatywność - obok otwartego umysłu i gotowości do zmian - zapewniają przewagę w tym procesie.

Dla dzisiejszych specjalistów ds. marketingu, którzy chcą zrobić ten odważny krok, dostawa opakowań i materiałów promocyjnych w ramach druku cyfrowego stanowi atrakcyjną mieszankę wygody, wyższej jakości i ściślejszej kontroli kosztów. Wszystko to zapewnia dostawcom usług druku potencjał, dzięki któremu mogą dzielić się z klientami swoją wiedzą i doświadczeniem, zachęcając ich do wypróbowania rozwiązań z wykorzystaniem druku cyfrowego.

Gdy 75% firm z branży druku3 bada możliwości cyfrowego druku opakowań, ryzykowne byłoby ich zignorowanie. Zapoznaj się z raportem Think Packaging firmy Canon, aby dowiedzieć się więcej i znaleźć inspirację.



1 Smithers Pira, The Future of Global Printing 2018; grudzień 2013 r.

2 Światowa Organizacja Zdrowia, Ageing and Life Course, czerwiec 2015 r.

3 Packaging World Magazine and Cal Poly, Emerging Technologies for Packaging Innovation, 2014 r.

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.