Automatyzacja marketingu: co warto wiedzieć

Według ostatniego ogólnoświatowego badania1 79% sprzedawców B2B zainwestowało w jakąś formę automatyzacji marketingu i ten trend ku automatyzacji wpływa na sposób, w jaki sprzedawcy komunikują się z grupami docelowymi. 

Ale na czym tak naprawdę polega automatyzacja marketingu i jakie korzyści może przynieść dostawcy usług druku?

Na czym polega automatyzacja marketingu?

  • Automatyzacja marketingu to termin, który dotyczy używania przez sprzedawców oprogramowania do automatyzacji, upraszczania i pomiaru powtarzalnych zadań marketingowych i cykli pracy, przy czym ostatecznym celem jest wzrost przychodów i zwiększanie wydajności operacyjnej
  • Sprzedawcy mogą używać oprogramowania do uzyskiwania dostępu do zaawansowanych narzędzi analitycznych i śledzenia kampanii w celu wyszukiwania potencjalnych klientów i dbałości o tych, którzy nie są jeszcze całkiem gotowi, aby dokonać zakupu. 
  • Stosowanie automatyzacji marketingu zwykle zachęca do ściślejszej integracji działań marketingowych i handlowych w celu uproszczenia procedury zakupowej i połączenia informacji wysyłanych do klienta.
  • Zautomatyzowane informacje mogą pomóc w kierowaniu przez sprzedawców wysoce spersonalizowanych, zindywidualizowanych materiałów do właściwych osób i przez właściwe kanały, a to sprzyja wzrostowi przychodów i zwiększaniu lojalności klientów
  • Dzięki dokładnym pomiarom automatyzacja marketingu sprawia, że relacje firmy z klientem są właściwe, a jednocześnie klient nie jest zasypywany informacjami, które nie mają dla niego znaczenia i mogą mieć negatywny wpływ na postrzeganie przez niego marki. 

Podsumowując, automatyzacja marketingu pomaga zwiększać sprzedaż i zdobywać lojalnych klientów. 

Jakie korzyści automatyzacja marketingu może zapewnić dostawcy usług druku?

W przypadku dostawców usług druku automatyzacja marketingu nie ogranicza się tylko do zwiększenia skuteczności materiałów drukowanych w ramach kampanii marketingowych klientów. 

Firma może zapewnić sobie korzyści finansowe dzięki pozyskiwaniu dodatkowych zleceń na druk lub inne usługi, takie jak przejęcie od klienta powtarzalnych zadań marketingowych, co pozwala klientowi zaoszczędzić czas i zasoby w długim okresie czasu. Co ważniejsze, kluczowe korzyści wynikające z oferowania usług automatyzacji marketingu polegają na rozwijaniu jeszcze silniejszych relacji z klientami poprzez oferowanie doradztwa w zakresie wielokanałowej komunikacji. Działania takie mogą obejmować wsparcie klientów w takich kwestiach jak opracowywanie skuteczniejszych metod pozyskiwania potencjalnych klientów, lepsza znajomość zachowań użytkowników (co może ukierunkować przyszłe działania marketingowe klienta) czy wyróżnianie się na tle konkurencji. 

Czy jesteś gotowy, aby zaoferować klientom taką usługę?

Czy… 

  • Współpracujesz już z klientami, którzy są otwarci na nowe pomysły? Czy Twoi klienci pytali już o usługi automatyzacji marketingu? 
  • Masz dobre rozeznanie w mediach cyfrowych i marketingu cyfrowym?
  • Twoje podejście do działalności „wykracza poza druk”?
  • Oferujesz już usługi web-to-print lub druku zmiennych danych (VDP)?
  • Masz dostęp do kreatywnych zasobów, takich jak wewnętrzny dział projektowania witryn internetowych lub opracowywania materiałów internetowych?

Jeśli Twoje odpowiedzi na powyższe pytania brzmiały „tak”, to możliwe, że już jesteś gotowy do rozszerzenia swojej oferty usług o automatyzację marketingu. Jeśli masz podstawowe umiejętności i przyjmiesz właściwy sposób myślenia, może być to obszar, który warto poznać bliżej. 

Od czego zacząć?

Podobnie jak w przypadku większości nowych usług nie wystarczy jedynie kupić oprogramowania i oczekiwać natychmiastowego sukcesu – potrzebna jest strategia dotycząca integracji nowej usługi z istniejącym modelem biznesowym. 

Zasadniczo istnieją dwa poziomy inwestycji: pierwszy związany z oprogramowaniem oraz drugi związany z przeszkoleniem/zatrudnieniem personelu w celu zapewnienia firmie odpowiedniej zdolności operacyjnej, niezbędnej do osiągnięcia sukcesu. Pierwszy poziom może obejmować takie rozwiązanie jak DirectSmile, które umożliwia realizację i monitorowanie wielokanałowych kampanii marketingowych na różnych platformach komunikacji i współpracę z systemami Customer Relationship Management (CRM) umożliwiającymi zrozumienie zachowań klientów. Drugi poziom inwestycji wiąże się z dysponowaniem od samego początku kadrą, która ma właściwe nastawienie i doświadczenie w zakresie usług związanych z danymi (np. VDP, web-to-print) oraz umiejętności kreatywnej pracy.

Jak usługa sprawdziła się w przypadku innych klientów?

Remo Martin, dyrektor zarządzający szwajcarskiej firmy PSP Rohner Spiller mówi:

Przed zainwestowaniem w automatyzację marketingu trzeba zadać sobie kilka ważnych pytań. Czy rozwiąże to problem klienta? Jeśli tak, trzeba zastanowić się, czy personel ma odpowiednie umiejętności, aby zarządzać witrynami internetowymi, opracowywać strategie marketingowe i sprzedawać te usługi. Jeśli odpowiedź ponownie brzmi „tak” i dobrze rozumiesz, co chcesz zrobić, to jesteś na właściwej ścieżce.


Automatyzacja marketingu umożliwia nam dostarczanie rozwiązań, które upraszczają i automatyzują cykle pracy klientów przy minimalnym udziale człowieka. Prowadzimy własne projekty związane ze spersonalizowanymi materiałami marketingu bezpośredniego i treściami internetowymi, a skuteczność kampanii naszych klientów można dużo łatwiej mierzyć. Dzięki danym o skuteczności działania jesteśmy w stanie udoskonalić i zoptymalizować przyszłe kampanie, a to pozwala nam utrzymać obecnych i przyciągnąć nowych klientów.





1 Regalix, Stan automatyzacji marketingu B2B, 2015

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.