Przyszłość branży dekoracji wnętrz w kontekście druku

The Future of Décor

W ciągu ostatnich 10 lat w branży materiałów dekoracyjnych zaszło wiele zmian. Ludzie nie chcą już mieć takich samych domów jak ich przyjaciele czy rodzina – wręcz przeciwnie, dążą do tego, by przestrzeń, w której mieszkają, miała indywidualny charakter i czymś się wyróżniała. Może to być na przykład nietypowy wzór zasłon lub budzący emocje obraz na ścianie.

Taki sam trend można zauważyć również na skalę bardziej przemysłową. Firmy chcą, by ich pomysły były wyraźnie widoczne także w ich własnym otoczeniu. Dopasowanie materiałów dekoracyjnych do wizerunku marki pozwala stworzyć atmosferę, w której klient może poczuć się naprawdę dobrze.

Coraz częściej zdarza się, że widoczne oznakowania marki, podłoga, po której chodzimy, otaczające nas ściany, a nawet zasłony, które wieszamy, zostały na pewnym etapie procesu produkcji poddane drukowaniu cyfrowemu, a konkretnie atramentowemu.

Druk atramentowy świetnie sprawdza się w branży materiałów dekoracyjnych, ponieważ może być używany do rozmaitych grafik, dekoracji i zastosowań przemysłowych i umożliwia wykorzystywanie różnego rodzaju sprzętu i materiałów. Wszechstronność tego rozwiązania oznacza, że może ono być równie łatwo stosowane do drukowania na tkaninach i tworzenia dekoracji przemysłowych na szkle, ceramice, podłogach oraz syntetycznych materiałach budowlanych. Dzięki temu druk atramentowy jest niezwykle przydatny w przypadku wykonywania spersonalizowanych dekoracji i produktów odpowiadających na potrzebę klientów w zakresie autoekspresji.

Już teraz dość często w ofercie posiadających odpowiednie technologie drukarni komercyjnych dostępne są pokryte drukiem cyfrowym drewniane panele oraz indywidualnie projektowane tapety. Coraz większą popularnością cieszą się również cyfrowe rozwiązania umożliwiające obsługę zamówień druku przez Internet, a także usługi drukowania na żądanie.

Szanse dla dostawców usług druku

Zwiększone zapotrzebowanie klientów na produkty personalizowane i możliwość drukowania na wielu różnych materiałach przekłada się na nieskończenie wiele możliwości dla dostawców usług druku. Dzięki niezwykłym możliwościom druku atramentowego dostawcy usług druku mogą oferować więcej spersonalizowanych usług, zapewniajac jednocześnie klientom większą elastyczność w zakresie realizacji ich oczekiwań. To dobra wiadomość, zważywszy, że spersonalizowane materiały dekoracyjne stanowią 23,9% światowego rynku funkcjonalnego druku przemysłowego1.

Co więcej, w 2020 roku globalny rynek druku materiałów dekoracyjnych może, według prognoz, osiągnąć wartość 20 mld USD2, co tylko świadczy o atrakcyjności inwestycyjnej tego sektora rynku. Agencja badań rynkowych Smithers Pira przewiduje nawet, że w 2017 roku wartość rynku druku atramentowego może wzrosnąć do 67,3 mld USD.

Mimo że rynek druku komercyjnego zmienia się znacznie wolniej, w ostatnich latach również i tu pojawiło się kilka ciekawych rozwiązań. Podobnie jak Uber, który zatrząsł rynkiem usług transportowych, umożliwiając klientom korzystanie z przejazdów w sposób lepiej dopasowany do ich indywidualnych preferencji, druk atramentowy pozwala teraz projektantom realizować własne wizje oraz życzenia klientów. Doskonałym tego przykładem jest możliwość tworzenia przez użytkowników końcowych własnych projektów produktów drukowanych w technologii 3D3.

Potencjalne korzyści dla dostawców usług druku

Kilka kolejnych lat będzie ważnym czasem dla branży przemysłowego atramentowego druku materiałów dekoracyjnych. Coraz większa popularność rozwiązań cyfrowych już teraz wywiera wpływ na branżę, umożliwiając obniżenie kosztów usług i skrócenie czasu realizacji. Zarówno klienci, jak i designerzy mogą teraz dać upust swojej energii twórczej. Współpraca z dostawcami usług druku, którzy dysponują różnymi technologiami i materiałami, daje im praktycznie nieograniczone możliwości w zakresie tworzenia materiałów dekoracyjnych. Dostawcy usług druku mają z kolei szansę zainwestować i dodać nową usługę do swojej oferty. W miarę wzrostu popularności produktów personalizowanych oraz usług drukowania na różnych przedmiotach rozwija się też usługa wydruków zamawianych przez Internet.

Przyszłość branży materiałów dekoracyjnych zależy od wielu czynników, ale z pewnością ogromne znaczenie dla jej rozwoju będzie miał druk cyfrowy i atramentowy.

Pobierz przewodnik Think Décor firmy Canon, aby odkryć możliwości, jakie oferuje druk cyfrowy w zakresie produkcji elementów dekoracji wnętrz.

1 The Future of Functional and Industrial Print to 2020, Smithers Pira, czerwiec 2015 r.
2 The Future of Functional and Industrial Print to 2020, Smithers Pira, czerwiec 2015 r.
3 Shapeways, n/d

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.

    Kolejne kroki

    Printed Décor: unlocking the potential

    Pobierz przewodnik Think Décor, aby dowiedzieć się więcej