Druk cyfrowy sprzyja rozwojowi rynku

Rynek druku cyfrowego czeka skokowy rozwój w najbliższej dekadzie. Oto sposoby na skonsumowanie tego potencjału przez dostawców usług druku.

Rynek druku na świecie będzie się rozwijał w tempie 2% rocznie do 2018 r. A wszystko to dzięki gospodarkom przejściowym i upowszechnianiu się usług o wartości dodanej w zakresie druku cyfrowego. Jednak czy firmy na rynku poligraficznym wiedzą jak biznesowo wykorzystać to ożywienie?

Ciągłe zmiany

Rynek druku nie tylko się rozrasta, ale także zmienia. W 2008 r. 72%1 dostawców usług druku (PSP) uważało, że nie da się już prowadzić działalności w taki sposób, jak dotychczas. Właśnie wtedy dostawcy usług druku zrozumieli konieczność zmiany. W 2014 r. odsetek ten zwiększył się do 80%, ale - co ważne - rynek w tym czasie się nie ustabilizował. W dziedzinie druku zmiana stała się standardem.

Ciągle ewoluujący rynek sprawia, że coraz trudniej jest utrzymać się w awangardzie i dostarczać najlepsze produkty i usługi, a jednocześnie stale wykraczać poza oczekiwania klientów. Jednak właśnie przyjęcie takiej postawy jest konieczne, aby wykorzystać boom na rynku.

Znaki zapytania

Wprowadzając zmiany w swoim dotychczasowym modelu biznesowym, dostawcy usług druku muszą reagować w przemyślany sposób. Być może niektórzy podchodzą do tego z pewną dozą nieufności, jednak niezależnie od początkowych nastrojów, podjęcie decyzji wymaga przeanalizowania kilku kwestii. Czy druk cyfrowy jest w stanie zapewnić mi nowe, atrakcyjne strumienie przychodów? Czy druk przez Internet jest dla mojej firmy szansą na usprawnienie obsługi klienta? Czy cyfrowe kanały komunikacji, takie jak e-mail i urządzenia mobilne, mogą hamować rozwój nowych usług? Wreszcie, czy rzeczywiście druk może stanowić ważny element kampanii realizowanych w duchu marketingu wielokanałowego?

Istnieje wiele pytań, które wymagają odpowiedzi. Podstawowe według nas dotyczy jednak tego, czego aktualnie oczekują klienci. Czy ich postrzeganie branży druku zmieniło się od czasu, gdy Twoi konkurenci rozszerzyli zakres świadczonych usług?

Wiedza to potęga

Dla większości szefów drukarń sama myśl o poszukiwaniu odpowiedzi na tę lawinę pytań może być przytłaczająca. A to dopiero początek drogi. Wkroczenie na nią oznacza także konieczność dostosowania oferty do oczekiwań klientów, znalezienie sposobu na utrzymanie zysków w okresie przejściowym, rozwój umiejętności pracowników pod kątem obsługi nowych zleceń i zapewnienie terminowej realizacji bieżących prac.

Na pewno jest to dużym wyzwaniem, jednak nie jest to niemożliwe. Właściciele firm świadczących usługi druku muszą jednak pamiętać, że aby nadal liczyć sie na rynku, muszą podążać za potrzebami klientów. Lepiej będą zaspokajać je Ci gracze, którzy merytorycznie i technologicznie są do tego przygotowani. Dlatego tak ważne jest profesjonalne wsparcie zewnętrznego doradcy, który pomoże im spojrzeć na swoją firmę z dystansu i dokonać obiektywnej oceny prowadzonego biznesu. To pozwoli na przeprowadzenie restrukturyzacji uwzględniającej plany rozwoju.

Wszystko zaczyna sie jednak od postawienia konkternych pytań i zrozumienia szans, które oferuje druk cyfrowy. Dalej czeka droga rozwoju, doskonalenia się, a wreszcie - sukcesów.



1 Opracowanie Insight Report 2008 firmy Canon

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.