Marketing wielokanałowy – Niewykorzystana szansa w branży poligraficznej

Dowiedz się, dlaczego warto zainteresować się mechanizmami marketingu wielokanałowego i jak dzięki temu zdobyć nowych klientów.

Cross-Media

Być może jedną z najbardziej zaskakujących statystyk dotyczących dzisiejszej branży druku jest to, że o ile dwie trzecie nabywców usług druku i mediów prowadzi kampanie marketingu wielokanałowego, o tyle tylko jedna czwarta dostawców usług druku (PSP) oferuje takie usługi.

Nie zaspokajając tego zapotrzebowania, przedsiębiorcy marnują ogromną szansę. Aby zwyciężyć przekonanie, że pojawienie się druku cyfrowego jest swego rodzaju zagrożeniem, konieczna jest istotna zmiana mentalności. W rzeczywistości druk cyfrowy jest czymś zupełnie przeciwnym! Obecnie druk jest wykorzystywany w 94% kampanii wykorzystujących mechanizmy marketingu wielokanałowego1 – tego trendu nie można ignorować.

Znaczące i rosnące zapotrzebowanie

Marketing wielokanałowy rośnie w siłę i coraz więcej kampanii bazuje na jego mechanizmach. W 2012 r. 58% nabywców druku realizowało swoje działania komunikacyjne z wykorzystaniem wielu kanałów doatrcia jednocześnie2. W 2014 r. wartość ta wzrosła do 68%3. Jeszcze nie tak dawno byliśmy zalewani przez drukowane materiały marketingowe, co wywoływało swoistą obojętność na przekaż dystrybuowany za pomocą tego medium. Obecnie standardem jest korzystanie z poczty e-mail, wiadomości SMS, Internetu i różnych innych kanałów cyfrowych. Te doświadczenia osadzone w wirtualnym świecie otwierają nową przestrzeń dla druku.

Coraz większa liczba nabywców usług druku zaczyna odkrywać możliwości związane z użyciem efektownych wizualnie wydruków o wysokiej jakości w celu przyciągnięcia klientów na własne kanały cyfrowe. Jeszcze lepsze efekty przynosi dostarcie do grupy docelowej z wykorzystaniem spersonalizowanej komunikacji wspieranej przez druk cyfrowy.

Szansą dla dostawców usług druku jest jednak nie tylko sama realizacja kampanii. Niemal połowa klientów kontaktuje się z dostawcami usług druku, by skonsultować z nimi kwestie związane ze sprzężeniem druku z komunikacją na innych kanałach. Warto pamiętać również o tym, że zdecydowana większość klientów wolałaby korzystać z usług jednej firmy zamiast angażować w sprawę wielu dostawców.

Nabywcy usług druku stale poszukują twórczyć sposobów realizacji swoich zadań i chcą się edukować. Właśnie to daje firmom poligraficznym niepowtarzalną szansę na to, aby zaoferować klientom wartość dodaną i stać się ich preferowanym doradcą.

Newykorzystane szanse

Niestety, badania wskazują, że obecnie dostawcy usług druku nie wykorzystują tej szansy rynkowej. Zaledwie 20% wszystkich drukarni komercyjnych deklaruje, że zajmuje się koordynacją kampanii marketingu wielokanałowego, a jedynie 3% podmiotów wyspecjalizowało się w tym obszarze 4. Wśród tych, którzy nie oferują wsparcia w zakresie marketingu wielokanałowego, zaledwie 20% planuje wprowadzić go do oferty w najbliższej przyszłości5.

Co wywołuje ten opór? W przypadku mniejszych dostawców usług druku przyczyną jest zwykle brak wystarczających zasobów - zarówno w postaci budżetu, jak i kadr. Inni uważają, że ich działalność jest wystarczająco stabilna, by przetrwać, a nawet rozwijać się, bez dywersyfikacji. Istnieją też tacy dostawcy, którzy nie mogą znaleźć odpowiednich partnerów lub po prostu niechętnie zapatrują się na współpracę z dostawcami zewnętrznymi.

W kierunku zmian

Wiodące firmy poligraficzne powinny przyjąć inny punkt widzenia i poświęcić czas na zrozumienie zmieniającej sie rzeczywistości biznesowej na tym rynku. Wprowadzenie marketingu wielokanałowego to doskonały sposób na to, by zaoferować klientom wsparcie na poziomie, jakiego obecnie bardzo potrzebują.



1 Opracowanie Insight Report 2012 firmy Canon

2 Opracowanie Insight Report 2012 firmy Canon

3 Opracowanie Insight Report 2014 firmy Canon

4 Opracowanie Insight Report 2014 firmy Canon

5 Opracowanie Insight Report 2014 firmy Canon

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.