Content Marketing (tzw. marketing treści) dla dostawców usług druku

Content marketing

Marketing oparty na informacji

Dostawcy usług druku (PSP) – niezależnie od tego, czy pracują w wewnętrznych działach reprograficznych czy świadczą usługi klientom zewnętrznym – mają świadomość tempa zmian w aktywności marketingowej. Mając tak dużą liczbę klientów z branży marketingu, komunikacji lub zarządzania marką, trudno byłoby nie zauważyć nowej terminologii i pojawiających się kanałów komunikacji. Jednak o ile większość dostawców usług druku działa na obrzeżach świata marketingu, wielu z nich nie analizuje możliwości wykorzystania nowych technik marketingowych w przypadku własnych firm.

Z pewnością większość dostawców usług druku zna pojęcia reklamy, public relations i marketingu bezpośredniego. Jednak gdy trendy w marketingu ewoluują tak szybko, że nawet sprzedawcy mają trudności z nadążaniem za dobrymi praktykami, wielu dostawców usług druku może przeoczyć ważną koncepcję marketingu – marketing treści (ang. content marketing).

Co to jest marketing treści?

Czytając w ostatnich latach materiały z dziedziny marketingu, można było dojść do błędnego przekonania, że marketing treści to nowość, podczas gdy w rzeczywistości jest on stosowany od dziesięcioleci. Polega on na tworzeniu i rozpowszechnianiu treści, w formie opracowań pisemnych, obrazów, filmów, a nawet gier, w celu przyciągnięcia uwagi określonych odbiorców, utrzymania ich uwagi i skłonienia klientów do działania.

Brytyjska organizacja Content Marketing Association podaje taką definicję marketingu treści: „Dziedzina dotycząca tworzenia wysokiej jakości treści redakcyjnych z oznaczeniem marki dla wszystkich kanałów medialnych i platform w celu utrzymania aktywnych relacji oraz zapewniania produktów i usług o odpowiedniej wartości i wymiernego sukcesu marek1”. W Stanach Zjednoczonych organizacja Content Marketing Institute opisuje go jako: „…strategiczne podejście do marketingu skoncentrowane na tworzeniu i rozpowszechnianiu cennych, interesujących i spójnych treści w celu przyciągnięcia i utrzymania ściśle określonego grona odbiorców, a docelowo skłonienia klientów do aktywności, która przyniesie zysk2”.

Niezależnie od przyjętej definicji podstawowym celem marketingu treści jest przyciągnięcie pożądanych odbiorców poprzez przedstawienie im materiału informacyjnego, edukacyjnego lub rozrywkowego bez otwartego charakteru handlowego.

Dwie szanse dla dostawców usług druku

W przypadku dostawców usług druku zapewnia to dwie możliwości. Pierwsza jest bardziej oczywista – to możliwość drukowania treści tworzonych przez klientów w formie magazynów konsumenckich, przewodników, książek, biuletynów i innych wydawnictw. Druga, choć mniej oczywista, jest znacznie ważniejsza – to możliwość edukowania klientów i potencjalnych klientów w kwestii potencjału druku.

W swoich działaniach marketingowych dostawcy usług druku często ulegają pokusie oparcia się na przekazie dotyczącym jakości druku, obsługi klienta i najnowszego wyposażenia. Jednak na coraz bardziej konkurencyjnym rynku taki przekaz prawdopodobnie będzie bardzo podobny do przekazu konkurencji. Co więcej, wprawdzie dawniej mógł on przyciągać nabywców, którzy znali technologię druku, jednak w przypadku dzisiejszych nabywców usług druku będzie znacznie mniej skuteczny.

Dzisiejsi nabywcy usług druku najczęściej zajmują się także wieloma innymi sprawami. Często pracują w takich branżach jak marketing, komunikacja, zarządzanie marką, zakupy usług medialnych czy zaopatrzenie, a druk jest dla nich po prostu jednym z wielu dostępnych kanałów, którym zarządzają. Często oznacza to, że mają niewielką wiedzę w dziedzinie technologii druku, a prawdopodobieństwo, że będą znać przewagę jednego rozwiązania nad innym, jest niewielkie. Dodatkowo mogą nie znać zalet druku zmiennych danych (VDP) i marketingu wieloplatformowego i nie wiedzieć, jakie możliwości zwrotu z inwestycji (ROI) w ramach kampanii zapewnia druk.

Nabywcy druku potrzebują pomocy dostawców usług druku, aby zrozumieć możliwości poprawy komunikacji z klientami poprzez druk, ale nie mają poczucia, że ją uzyskują3. Marketing treści to idealne narzędzie do informowania odbiorców. Doskonale nadaje się do edukowania nabywców w zakresie druku.

Opowiadanie o druku za pomocą marketingu treści

W przypadku dostawców usług druku stawiających pierwsze kroki w marketingu treści najlepszym podejściem jest analiza potrzeb klientów. Najważniejsze jest tworzenie treści, które pomogą klientom poruszać się po świecie druku i zrozumieć sposób, w jaki druk może zapewnić im większe sukcesy.

Oto kilka przykładów:

• Infografika – ilustracja, która wskazuje wartość druku za pomocą statystyk dotyczących skuteczności, zwrotu z inwestycji i preferencji klientów.

• Szablony projektowe – proste szablony, które można pobrać z witryny internetowej, ułatwiające tworzenie podstawowych ulotek i plakatów.

• Poradniki wideo – krótkie filmy omawiające takie kwestie jak sposób tworzenia plików do druku z myślą o zachowaniu odpowiednich kolorów czy sposób umieszczania znaków pasowania umożliwiających cięcie lub bindowanie.

• Blogi – posty na blogach, które wskazują wartość druku, a także korzyści wynikające z personalizacji, marketingu bezpośredniego, marketingu wieloplatformowego, używania alternatywnych nośników, tworzenia specjalnych efektów wykończeniowych itd.

• Historie sukcesów klientów – opracowania pisemne lub filmowe omawiające przyczyny, dla których klienci wybrali druk, rolę druku w konkretnym zestawieniu działań marketingowych, elementy realizacji projektu i osiągnięty zwrot z inwestycji.

Wykazanie się specjalistyczną wiedzą podczas prezentowania niezbędnych informacji pomaga budować wizerunek eksperta, co pozwoli przekonać klientów, że mają do czynienia z partnerem biznesowym, który rozumie ich potrzeby. Właściwa realizacja tego podejścia może wzmocnić relacje firmy z dotychczasowymi klientami i zwiększyć prawdopodobieństwo, że firma zostanie wybrana przez potencjalnych klientów przy okazji kolejnego zamówienia.



1 The Content Marketing Association. 2015.

2 The Content Marketing Institute. 2015. http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/.

3 Building your future with print, Canon, 2014

Odbierz swój egzemplarz!

Zarejestruj się, aby otrzymać drukowany lub elektroniczny egzemplarz magazynu Think Digital.