Oscary 2019: Canon zdominował całą kategorię dokumentów pełnometrażowych

Za nami najbardziej elektryzujące wydarzenie w branży filmowej – Oscary 2019. Choć największe emocje – niezmiennie od lat – wzbudziła rywalizacja w czterech głównych kategoriach, zajrzyjmy za kulisy, aby przyjrzeć się twórcom oraz kamerom, na których zrealizowane zostały najlepsze – zdaniem Akademii – dokumenty 2018 r.

Najlepszy dokument pełnometrażowy 2018

Co łączy wszystkie produkcje nominowane w kategorii Najlepszy Dokument Pełnometrażowy 2018 r.? Do realizacji każdej z nich wykorzystano kamery lub aparaty cyfrowe Canon.

Zwycięski „Free Solo” autorstwa Jimmy’ego China i Elizabeth Chai Vasarhelyi został zrealizowany na kamerze C300 Mark II z obiektywami Cinema Prime oraz Canon 50-1000mm CS, ale także – co ciekawe – pełnoklatkowej lustrzance Canon-1D X Mark II. Warto nadmienić, że Jimmy Chin nie tylko wyreżyserował zwycięski dokument, ale był także jednym z producentów oraz autorów zdjęć. Pozostali autorzy zdjęć do zwycięskiego dokumentu to Clair Popkin i Matt Clegg.

„Kiedy w 2011 r. prezentowaliśmy pierwszą kamerę z systemu Canon Cinema EOS – model EOS C300 – nie sądziliśmy, że linia profesjonalnych kamer filmowych spotka się z tak ogromnym zainteresowaniem twórców z różnych obszarów sztuki filmowej. Tegoroczne Oscary są tylko potwierdzeniem tej tendencji – liczba nominowanych produkcji, w których wykorzystano kamery Canon jest imponująca” – przyznaje Piotr Wieczorek, Business Development Manager B2B Central Europe. „Dokumentaliści cenią sobie w szczególności kompaktowość kamer Cinema EOS oraz szeroki dostęp do obiektywów EF, ale także naturalną kolorystykę tonacji skóry (Canon colour science) oraz łatwość obróbki materiału w postprodukcji” – dodaje Piotr Wieczorek.

Pozostali nominowani w kategorii Najlepszy dokument pełnometrażowy 2018:

„Hale County This Morning, This Evening” w reżyserii RaMell Ross
Użyty sprzęt: EOS 5D Mark III

„Minding the Gap” w reżyserii Bing Liu
Użyty sprzęt: EOS EOS 5D (brak informacji nt. generacji aparatu) z obiektywem EF 16-35mm

„Of Fathers and Sons” w reżyserii Talal Derki
Użyty sprzęt: EOS C300

„RBG” w reżyserii Betsy West i Julie Cohen
Użyty sprzęt: EOS C300 Mark II z obiektywami EF Zoom 16-35mm, 24-70mm T2.8, 70-200mm oraz 400mm Prime.

Oscary 2019 w liczbach

Tegoroczne rozdanie nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej odbyło się po raz 91 w historii. W tym roku po raz pierwszy nie było oficjalnego prowadzącego gali. Oglądalność Oscarów była na poziomie 29,6 mln widzów. W konkursie głównym było aż 116 nominacji w 24 kategoriach. Polski kandydat – „Zimna wojna” – w reżyserii Pawła Pawlikowskiego został nominowany w trzech kategoriach: Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, Najlepszy Reżyser i Najlepsze Zdjęcia. W żadnej z nich polski kandydat nie zdobył nagrody głównej.